۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • واکنش ترکیه به گنجاندن نام پ.ک.ک در کتاب‌های کمک درسی فرانسه

واکنش ترکیه به گنجاندن نام پ.ک.ک در کتاب‌های کمک درسی فرانسه

  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اقدام فرانسه در طرح عقاید جدایی طلبانه گروه تروریستی ی.پ.گ در کتاب درسی تاریخ-جغرافی سال آخر مقطع دبیرستان واکنش نشان داد.

آکسوی در این بیانیه تاکید کرد: ارائه تحریف شده از تعصبات ایدئولوژیک و منافع سیاسی در کتاب‌های درسی خطر جدی برای نسل‌های آینده است.

وی افزود: یک انتشاراتی اقدام به آماده کردن یک کتاب درسی برای آموزش در دبیرستان‌های فرانسه کرده که عباراتی در رابطه با کُردها در راستای ایدئولوژی گروه تروریستی و تجزیه طلب ی.پ.گ به کار برده است. این پروپاگاندای تروریستی نتیجه سیاست رسمی فرانسه بوده و حاصل جسارتی است که از پذیرش به اصطلاح نمایندگان گروه تروریستی در کاخ‌های ریاست جمهوری نشات می‌گیرد.

ترجیح‌های فرانسه در سیاست خارجی خود تقریباً در هر موضوعی بر پایه مخالفت با ترکیه بوده و تلاش برای تحریف واقعیت‌های تاریخی و قانون در این امر نگران کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: مقامات فرانسوی مبارزه ما با تروریسم که برای تامین امنیت و ثبات در منطقه و در چارچوب احترام به تمامیت ارضی سوریه، انجام دادیم را به عنوان اقدام به اشغالگری ارزیابی کردند. پشت پرده این اتهامات بی اساس، ناامیدی عمیق ناشی از ضربه‌ای که با عملیات چشمه صلح به طرح‌های ایجاد یک دولت تروریستی وارد کردیم، خوابیده است.

حمایت فرانسه از گروه تروریستی ی.پ.گ که تهدید مهمی برای امنیت ملی ترکیه به شمار می‌رود و پافشاری‌شان در اشتباه برابر دانستن آنها با کُردهای سوریه نشان‌ می‌دهد که نظرات و اقدامات آنها در بیانیه‌هایی که پیش از این منتشر کرده بودند، همچنان پابرجاست.

این از منظر انسانیت نگران کننده است که سیاستمداران و حاکمان محترص با تعمیق بی‌مسئولیتی‌های خود نسل‌های آینده را با نفرت مسموم می‌کنند. ارائه تحریف شده از تعصبات ایدئولوژیک و منافع سیاسی در کتاب‌های درسی خطر جدی برای نسل‌های آینده است. پیگیری ما برای آنکه در اسرع وقت این اشتباه در حوزه آموزش رفع شود، ادامه خواهد داشت.

– ی.پ.گ در کتاب کمک‌ آموزشی تاریخ دبیرستان در فرانسه

این مطالب آموزشی که در برنامه درسی وزارت آموزش فرانسه وجود ندارد، اما به عنوان کتاب کمک آموزشی برای سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تهیه شده، شامل دو صفحه در توصیف گروه تروریستی ی.پ.گ است.

این کتاب کمک آموزشی که توسط «انتشارات بلین» منتشر شده در تمام مدارس کشور تدریس نمی‌شود، اما دبیران تاریخ اختیار دارند که مطالعه آن را توصیه کنند.

در کتاب مذکور در بخشی با عنوان «ملت بدون دولت: کردها»، عبارت «کردها بزرگترین ملت بدون دولت در جهان هستند»، به کار رفته است. در این کتاب اطلاعات گاه شماری درباره گذشته گروه تروریستی پ.ک.ک و همچنین اطلاعاتی در مورد پیشمرگ‌ها وجود دارد. در این کتاب تصاویر مربوط به تکه پارچه‌ای که نماد ی.پ.گ است و همچنین تروریست‌های مسلح با یونیفرم نیز جای گرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین