۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سیاستمدران کُرد در پی حذف اردوغان از صحنه ی سیاست

سیاستمدران کُرد در پی حذف اردوغان از صحنه ی سیاست

  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
  • ۳۷۷ بازدید
  • ۰

سیاستمدران کُرد ترکیه از شرایط بحرانی دولت ترکیه استفاده کرد و کنگره جامعه دموکراتیک در پایان نشست خود در دیاربکر، خواسته ها و مطالبات خود را در ۸ بند اساسی منتشر کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : سیاستمداران کُرد ترکیه از وضعیت بحرانی ترکیه بهره مند شده تا نخست وزیر این کشور را به طور کلی از صحنه ی سیاست حذف کنند. کنگره جامعه دموکراتیک ۸ بند از خواسته ها و مطالبات خود را منتشر کرد .(ارگان رسانه ای پ.ک.ک) کنگره جامعه دموکراتیک در دیاربکر و در پایان یک نشست دو روزه مطالبات کردهای ترکیه برای پیشبرد مذاکرات صلح با پ.ک.ک را در هشت بند منتشر کرد. اکنون نخست وزیر اسلام ستیز ترکیه بر سر دو راهی قرار گرفته است ، ٌ چرا که طبق مذاکرات پروسه صلح و آشتی حال نوبت اردوغان می باشد که به تعهدات خود عمل کند ، ولی اکنون شرایط به نحوه ی است که با تصویب حتی ۱ بند از در خواست کُردها اردوغان به طور حتم و در سزیع ترین زمان ممکن توسط مردم و احزاب مخالف از صحنه ی سیاست حذف خواهد شد.
احمد ترک رهبر کنگره، معاون وی آیسل توغلوک، صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی و معاون وی گلتن کشاناک در یک کنفرانس مطبوعاتی، به سوالات خبرنگاران پاسخ داده و ۸ درخواست خود را به این شکل بیان کردند:
۱. حکومت ترکیه باید از زبان و ادبیات صلح و برادری بهره گرفته و از تهدید و تحقیر خودداری کند.
۲. لازم است هر چه زودتر، «قانون مدنی ترک» از میان برداشته شود و «قانون جزای ترک» بدون معطلی و پیش از تغییر قانون اساسی ترکیه تغییر کند.
۳. موانع موجود بر سر راه آزادی بیان از میان برداشته شود.
۴. سازمان شبه نظامی محافظین روستا برچیده شود و اقدامات لازم برای مین روبی اراضی صورت بگیرد.
۵. زندانیان سیاسی کُرد، آزاد شوند و در این حوزه اولویت با زندانیان بیمار باشد.
۶. پروژه های سدسازی و پاسگاه سازی متوقف شوند چرا که بخشی از آن به طبیعت آسیب می رساند و بخش دیگر نیز نشان دهنده اصرار بر نگرش نظامی است.
۷. همه آحاد جامعه به صورت گروهی با اوجالان ملاقات کنند.
۸. تلاش برای تدوین قانون اساسی آزادی محور و دموکراتیک با شتاب بیشتری ادامه یابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین