۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حقایق پشت پرده کشته شدن حقی قرار توسط پ.ک.ک

  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۶۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : حقی قرار قربانی نامه ای بود که او برای اوجالان فرستاد، کشتن حقی قرار به معنای از بین بردن شاهدان و از بین بردن شواهد است. چند روزی است که رسانه ها و رهبری پ.ک.ک درباره حقی قرار صحبت می کنند و او را به عنوان اولین شهید پ.ک.ک می شناسند. اما حقیقت برعکس آن چیزی است که آنها می گویند، زیرا در واقع حقی قرار توسط خود پ.ک.ک کشته شد.

ماجرای قتل حقی قرار به شرح زیر است:

تمام کادرهای پ ک ک به کردستان ترکیه آمدند شرایط برای شروع مبارزه در کردستان ترکیه مساعد نبود. بحران اقتصادی بود. عبدالله اوجالان باید به کردستان ترکیه می آمد، اما آنکارا را ترک نمی کرد. سه عضو برجسته پ ک ک عضو MIT بودند، کسیره یلدیریم (همسر آپو)، خلبان (نکاتی کایا) و عبدالرحمن پولات با اوجالان در آنکارا زندگی می کردند. خلبان از میت ترکیه پول دریافت کرده بود تا از گروهی که در آنکارا مانده بودند به خوبی مراقبت کند. صحبت آشکاری در مورد جاسوس بودن خلبان وجود داشت. مانند دیگران، رابطه کسیره با عبدالله اوجالان موضوع بحث بود. همه فکر می کردند اوجالان باید به کردستان ترکیه بیاید، اما آپو می خواست اقامت خود را در آنکارا تمدید کند. اوجالان سپس از شهر آغری شروع کرد و به نام بازگشت به کردستان از همه جا دیدن کرد. البته در تمام جست و جوهایش  خلبان همراه داشت.

اوجالان در دیلوک است، اما حقی قرار عصبانی است

آخرین ایستگاه سفر آپوشهر دیلوک است. زمان: هفته اول اردیبهشت. یعنی یک هفته قبل از کشته شدن حقی قرار. حقی قرار و چند تن از همرزمانش در دیلوک بودند. حقی قرار، بوزان اصلان، محمد اوزون، علی یایلاجیک، احمد بالی گروه حقی قرار بودند و سعی در ایجاد حزب در دیلوک داشتند و جوانان زیادی را در دیلوک سازماندهی می کردند. همه مبارزان کارگر جوان بودند.

حقی قرار و رفقایش که در بالا ذکر شد، به عبدالله اوجالان یک سند مکتوب دادند مبنی بر اینکه آنها یک تصمیم مشترک دارند. سند به شرح زیر است:

۱- رفیق عبدالله هر چه زودتر آنکارا را ترک کند و به کردستان بیاید.

۲٫ همراهی شما با جاسوسی مثل خلبان غیرقابل قبول است، خلبان باید هر چه زودتر از حزب اخراج شود.

۳٫ غیرقابل قبول است که فاطمه (کسیره یلدیریم) و رفیق عبدالله در یک خانه در آنکارا باشند. خانواده فاطمه با MIT ارتباط دارند و به احتمال زیاد فاطمه نیزعضو  MIT است. مانند دیگران، چنین رابطه ای با فاطمه باید تمام شود.

اوجالان این نوشته را دریافت می کند. در این مقاله به طور غیرمستقیم اوجالان به دیدار از کردستان در جمع جاسوسان متهم شده بود. حقی قرار کسی است که در حزب جایگاه بزرگی داشت . اوجالان به این فکر می کند که هویتش فاش شود. پس صدایی در نمی آورد، می گوید هر چه زودتر برمی گردد. اوجالان می رود و حقی قرار تنها ۱۰ روز پس از دیدن اوجالان در راه ملاقات به طرز مشکوکی کشته می شود.

نحوه کشته شدن حقی قرار با شک و تردید در تاریخ پ.ک.ک توصیف شده است. آنها گفتند: «او به جلسه ای رفت و گروهی به نام ستارکا سور(ستاره سرخ) او را تیرباران کردند. بر این اساس، کسانی که این نامه را به اوجالان داده اند، در کشتن حقی قرار نیز دست داشته اند و پ.ک.ک گفته است که با کسانی که علیه او توطئه کرده اند،همکاری کرده اند. اما بعداً، جمیل بایک در روایت خود از تاریخ پ.ک.ک می گوید: «آنهایی که حقی قرار را کشتند، چند مرد جوان بودند، قاتلان را یک پلیس زن مأمور کرده بودند».

در بیانیه رسمی پ.ک.ک با گفتن «کسانی که به حقی قرار شلیک کردند» می خواهد تصویری از واقعه ترسیم کند و نشان دهد که حقی قرار در دم جان باخته است.اما حقیقت آنطور که پ.ک.ک ادعا می کند نیست و حقی قرار فقط در محل مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.در واقع حقی قرار به دلیل برداشتن سرم در بیمارستان فوت کرد.

در واقع کشتن حقی قرار به معنای از بین بردن شهود و از بین بردن شواهد است. حقی قرار قربانی نامه ای بود که برای عبدالله اوجالان فرستاد.

همه رفقای حقی قرار که نامه را به اوجالان دادند و همه جنگجویان پ.ک.ک در دیلوک فکر می کنند که حقی قرار توسط اوجالان کشته شده و پ.ک.ک تحت کنترل MIT است.

همه وفاداران و مبارزان دیلوک از پ.ک.ک جدا شدند. اکثر آنها کردستان ترکیه را ترک کردند. چشم همه به اوجالان است. البته در آن زمان راه های ارتباطی و انتشار اطلاعات و اخبار حوادث بسیار محدود بود، به طوری که دیگر مناطق به زودی از ماجرا با خبر نمی شدند. اوجالان درباره این حادثه سناریویی می‌سازد و می‌گوید: «در میان ما جاسوسانی وجود دارد، دولت می‌خواهد ما را نابود کند، جنبش‌ها و احزاب دیگر می‌خواهند ما را نابود کنند. اوجالان چهار نفری را که به او حق نوشتن این تصمیم را داده‌اند جاسوس می‌خواند و چهار نفر باقی‌مانده ظرف یکی دو ماه توسط اعضای پ‌ک‌ک در مناطق دیگر کشته می‌شوند.

پروژه دولت برای کشتن کردها آغاز شد

خلاصه اینکه پ.ک.ک و اوجالان اولین گلوله را به صورت رفیقشان حقی قرار شلیک کردند. سپس به کسانی که می خواستند درباره کشته شدن حقی قرار توضیح دهند به انها تیراندازی کردند.

با گلوله اول کد ژنتیکی پ.ک.ک شکل گرفت. اولین گلوله علیه کردها بود و بعد از آن پ.ک.ک هرگز از کشتار کردها دست برنداشت. از فرهاد اوزون تا سمیر، از لما بکس تا گولان گارزان، از حکمت فیدان تا پیشمرگان کردستان و …. پ.ک.ک برای منافع خود کشتار کردها را آغاز کرد و به این کار ادامه می دهد. در واقع، پ ک ک به اندازه دولت ترکیه کردها را کشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین