۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جنگ در سوریه در حال تبدیل شدن به جنگی قومی و منطقه ای است

جنگ در سوریه در حال تبدیل شدن به جنگی قومی و منطقه ای است

  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
  • ۱۹۱ بازدید
  • ۰

روزنامه الصباح هشدار داد جنگ در سوریه اگر ابعاد قومی و طائفی به خود بگیرد همه خاورمیانه درگیر آن می شوند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :روزنامه عراقی ” الصباح” در شماره امروز دوشنبه در مقاله ای به قلم ” محمد عبدالجبار الشبوط” تحت عنوان ” جنگ داخلی و منظقه ای” می نویسد: اگر جنگ داخلی سوریه ابعاد قومی یا طائفی به خود بگیرد، مردم خاورمیانه که همگی عرب و مسلمان هستند به سرعت وارد این جنگ خونین خواهند شد. این درحالی است که به نظر می رسید این جنگ برای نیل به آزادی و دمکراسی آغاز شده بود.جنگ در سوریه به تدریج در حال تبدیل شدن به یک جنگ قومی و منطقه ای است که در آن مسلمانان با گلوله برادران مسلمان خود به شهادت می رسند.
نویسنده مقاله خاطر نشان می کند: “بدرالبذالی” یک شهروند کویتی است که در جنبش النصره در سوریه می جنگد. وی ” جعفرعذاب فرهود” یک شهروند عراقی را که از مرقد حضرت زینت(س) در حومه دمشق دفاع می کرد به شهادت رساند. این دو شهروند هردو مسلمان هستند و اعتقاد دارند که به خاطر یک مسئله عادلانه می جنگند در حالیکه اکنون شیعیان از نظام سوریه و اهل سنت از مخالفان این کشور حمایت می کنند
شیعیان و سنی ها اکنون از دیدگاههای سیاسی خاص خود برخوردارند و جنگ داخلی سوریه را به یک جنگ طائفه ای یا مذهبی تبدیل کرده اند. مسلمانان در خاورمیانه نیز خود را درداخل دو اردوگاه متفاوت یعنی اردوگاه شیعه و اردوگاه اهل سنت می بینند و درجبهه جنگ مقابل یکدیگر قرار می گیرند.
مسلمانان در گذشته نیز چندین بار وارد چنین جنگهایی از جمله جنگ صلیبی شده اند و اکنون تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است.
آزادی و دمکراسی و اسلام هرگز به چنین جنگ کورکورانه نیاز ندارند و اکنون تنها قابیل است که هابیل را به قتل می رساند و این یک غریزه ابتدایی بشریت است.
تنها خدا می داند که این جنگ طائفه ای و منطقه ای ما را به کجا خواهد کشاند. این جنگ اگر به همین منوال پیش برود و خردمندان جهان و منطقه و طوایف برای خاموش کردن آن پیش از شعله ورشدن و غیر قابل مهار شدن تلاش نکنند، همه با اوضاع بسیار خطرناکی روبرو خواهند شد. اکنون این امید وجود دارد که در اجلاس آینده هشت جانبه سران، کاری برای خاموش کردن این آتش و دور ساختن طرفهای درگیر از میادین جنگ انجام دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین