۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه کشتارهای خونین گروه تروریستی PKK

  • ۲۳ دی ۱۴۰۱
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان، در بیش از ۴۰ سال از اعلام موجودیت، سازمان تروریستی پ‌ک‌ک مسئول کشته شدن حدود ۴۰۰۰۰ نفر از جمله زنان، کودکان و نوزادان بی‌گناه است.
سازمان تروریستی پ.ک.ک به مدت چهار دهه است که یک کارزار تروریستی خونین را علیه ترکیه به راه انداخته و هم به پرسنل امنیتی و هم غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و نوزادان حمله می کند. در اینجا آمده است که چگونه سازمان تروریستی به تهدیدی برای ملت و ثبات منطقه تبدیل شده است.

پ.ک.ک در سال ۱۹۷۴ در آنکارا پایتخت ترکیه به عنوان یک سازمان مارکسیست-لنینیست توسط دانشجویان کرد عمدتاً چپ به رهبری عبدالله اوجالان تأسیس شد. این گروه در ابتدا به دنبال ایجاد یک نهاد مستقل مشترک در مناطق تحت سیطره کردها در ترکیه، سوریه، عراق و ایران بود و آن را “کردستان” نامید.

در ۱۵ اوت ۱۹۸۴، تروریست های پ.ک.ک اولین حملات مسلحانه خود را علیه ترکیه در جنوب شرقی انجام دادند: در ناحیه اروه در استان سیرت و منطقه شمدینلی در استان حکاری.

این گروه تروریستی در ۲۲ ژانویه ۱۹۸۷ به یک مراسم عروسی در روستای اورتباغ در شرناق یورش بردند و ۸ نفر از جمله چهار زن و دو کودک را کشتند. پ ک ک همچنین به روستایی در منطقه اومرلی در استان ماردین در جنوب شرقی یورش برد و ۳۰ نفر از جمله ۱۶ کودک را کشت.

یک روز بعد گروه تروریستی خونین ۱۰ نفر از جمله دو نوزاد را در منطقه میدی در استان ماردین به هلاکت رساندند.

در ۷ مارس همان سال، یک جوخه تیراندازی تروریست های پ.ک.ک در مجموع ۸ نفر از جمله شش کودک را کشتند.

پ‌ک‌ک در تلاش‌های خود برای تصرف زمین‌های منطقه با گسترش ترس، از کشتن مخالفان این گروه تروریستی دریغ نکرد.

سال ۱۹۸۷ با قتل عام پ ک ک در تاریخ ثبت شد.

این گروه تروریستی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ در روستایی از توابع ماردین ۱۱ نفر از جمله هشت کودک و دو زن را به شهادت رساندند.

در ۸ جولای همان سال، تروریست های پ.ک.ک به روستایی در ولسوالی میدی حمله کردند و ۹ نفر از یک خانواده – دو زن و هفت کودک – را کشتند.

در ۱۸ اوت همان سال، تروریست ها منطقه اروه در سیرت را هدف قرار دادند و ۲۵ نفر از جمله دو نوزاد را کشتند. قابل ذکر است که ۱۴ نفر از این قتل عام به ۱۸ سالگی نرسیده بودند.

دهه ۱۹۹۰: اوج کشتارها
سازمان تروریستی پ ک ک به کشتارهای خود در دهه ۱۹۹۰ و سال های بعد ادامه داد و هیچ تبعیضی بین نیروهای امنیتی و غیرنظامیان از خود نشان نداد.

در ۲۱ مارس ۱۹۹۰، تروریست های پ.ک.ک جاده ای را در منطقه کوانجیلار در استان الازیغ شرقی مسدود کردند و جوخه تیراندازی این گروه تروریستی ۹ مهندس و یک کارگر را کشتند.

در همان سال، تروریست های پ.ک.ک به خانه یک نگهبان روستایی در منطقه گوچلوکوناک در شهر شرناک حمله کردند و ۲۷ نفر از جمله هفت زن و ۱۲ کودک را کشتند.

این گروه تروریستی همچنین غیرنظامیان را در شهرهای بزرگتر قتل عام کرد، از جمله پرتاب کوکتل مولوتوف به فروشگاهی در منطقه باکرکوی استانبول در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱٫

در ۱۴ ژوئیه ۱۹۹۱، تروریست های پ.ک.ک به روستاهای منطقه چاغلایانسریت و پازارجیک در استان قهرمان مرارش جنوبی یورش بردند و ۹ نفر از جمله زنان و کودکان را کشتند.

این گروه تروریستی همچنین در سال ۱۹۹۱ به خودروهای حامل غیرنظامیان در میدی حمله کرد و ۱۹ نفر از آنها را به طرز فجیعی به قتل رساند.

در ۲۳ می ۱۹۹۲، پ‌ک‌ک به روستایی در شیرناک حمله کرد و چهار نفر از جمله دو زن و دو کودک را کشت.

در اول اکتبر ۱۹۹۲، تروریست های پ.ک.ک با یک گروه ۱۰۰ نفره به روستایی در استان بیتلیس یورش بردند. اعضای این گروه به نگهبانان روستا گفتند که سلاح های خود را زمین بگذارند و متعهد شدند که به زنان و کودکان آسیب نرسانند. پس از آن، نگهبانان روستا سلاح های خود را به زمین انداختند، اما تروریست ها عهد خود را شکستند و ۳۰ نفر از جمله زنان و کودکان را کشتند.

در ۲۲ ژوئن ۱۹۹۲، اعضای پ.ک.ک به خانه نگهبانان روستا در روستایی در ناحیه گرچوش استان باتمان یورش بردند و ۱۰ نفر را به قتل رساندند. یک نوزاد یک ماهه در میان قربانیان بی گناه آنها بود.

در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۲، پ‌ک‌ک که به دشمنی با دین معروف است، به مسجدی در منطقه سیلوان در جنوب شرقی استان دیاربکر حمله کرد و ۱۰ نفر را کشت.

این گروه تروریستی در همان سال ۱۲ غیرنظامی از جمله چهار زن و چهار کودک را در منطقه هانی دیاربکر به هلاکت رساند.

سربازان غیر مسلح قتل عام شدند
در ۲۴ مه ۱۹۹۳، تروریست های پ ک ک بزرگراه بینگول-الازیق را در شرق کشور مسدود کردند و ۳۳ سرباز غیرمسلح را که با اتوبوس به یگان های نظامی خود می رفتند، کشتند.

در ۵ ژوئیه ۱۹۹۳، یک جوخه شلیک تروریستی پ.ک.ک روستای باشباغلار در استان ارزینجان شرقی را به آتش کشید و ۳۳ غیرنظامی را کشت.

پ ک ک در آن سال به کشتارهای خود ادامه داد و ۲۴ نفر را در شرق استان وان کشت که ۱۴ نفر از آنها کودک بودند.

این گروه تروریستی در اولین روز سال ۹۴ یک اتوبوس مسافربری را در منطقه مادن الازیغ متوقف و ۸ نفر را به هلاکت رساند.

تروریست های پ.ک.ک در اولین روز سال ۹۵ به روستای حمزالی دیاربکر حمله کردند و ۲۰ نفر از جمله زنان، کودکان و افراد مسن را به شهادت رساندند.

معلمان کشته شدند
در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۴، شش معلم شاغل در تونجلی توسط تروریست های پ.ک.ک به ضرب گلوله کشته شدند.

یک ماه پس از کشتار، اعضای پ‌ک‌ک پنج معلم را که در روستاهای کاترانلی و تاشکسن در ارزروم کار می‌کردند، ربودند و چهار تن از آنان را کشتند.

در ۲۴ جولای ۱۹۹۵، تروریست های پ.ک.ک به روستایی در منطقه گورپینار وان یورش بردند، اما با مقاومت روستاییان روبرو شدند. اندکی پس از آن، تروریست های پ.ک.ک با موشک به خانه های این روستا حمله کردند که در نتیجه آن ۱۲ غیرنظامی کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

تروریست های پ.ک.ک همچنین در ۵ سپتامبر ۱۹۹۵ به معدنی در منطقه سمنداغ در استان هاتای جنوبی حمله کردند که جوخه تیراندازی این گروه تروریستی ۹ معدنچی را کشت.

این گروه تروریستی سپس در ۹ ژوئیه ۱۹۹۸ شروع به هدف قرار دادن غیرنظامیان در مراکز شهرها با بمب گذاران انتحاری کرد و به بازار تاریخی ادویه، یکی از شلوغ ترین فضاهای استانبول، در ۹ ژوئیه ۱۹۹۸ حمله کرد. در یک انفجار بمب هفت نفر کشته و ۱۲۱ نفر زخمی شدند.

در ۲۲ می ۲۰۰۷، آنکارا پایتخت نیز هدف پ ک ک قرار گرفت. در یک حمله انتحاری ۹ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ غیرنظامی زخمی شدند.

در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸ دو بمب کار گذاشته شده توسط PKK در منطقه گونگورن استانبول منفجر شد و ۱۸ غیرنظامی از جمله ۵ کودک کشته و ۱۵۴ نفر مجروح شدند.

در ۵ اوت ۲۰۱۲، تروریست های پ ک ک سه روستایی را در منطقه منمن در استان ساحلی غربی ازمیر کشتند. دو روز بعد، آنها همچنین به یک خودروی حامل پرسنل نظامی در منطقه فوکا ازمیر حمله کردند. در حمله ۷ اوت ۲۰۱۲، دو سرباز کشته و ۲۵ نفر از جمله غیرنظامیان زخمی شدند.

نوجوانان با دادن غذا به نیازمندان کشته شدند
در اکتبر ۲۰۱۴، حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) طرفدار پ‌ک‌ک از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند و باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز با نیروهای امنیتی شد. دو افسر پلیس به همراه ۳۱ غیرنظامی جان خود را از دست دادند و ۲۲۱ غیرنظامی و ۱۳۹ افسر پلیس زخمی شدند.

دادستان های دولتی HDP را به ارتباط با پ ک ک – که اساسا به عنوان یک جبهه پ ک ک عمل می کند – متهم کرده اند و در حال حاضر به دنبال بسته شدن این حزب هستند.

در میان کشته شدگان درگیری های سال ۲۰۱۴، یاسین بورو، یک نوجوان ۱۶ ساله، و دو تن از دوستانش بودند که سعی داشتند غذای اهدایی در ماه مبارک رمضان را به همسایگان و خانواده های فقیر برسانند.

در ۳۰ اوت ۲۰۱۵، فیرات سیمپیل ۱۳ ساله خانه خود را ترک کرد تا برای خانواده اش میوه و سبزیجات در منطقه سیلوان دیاربکر بخرد، اما بمب کنار جاده ای که توسط پ.ک.ک کار گذاشته شده بود منفجر شد و او را کشت.

در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵، تروریست های پ.ک.ک با موشک به خودروی پلیس حمله کردند. الیف شیمشک، دختر ۹ ساله پس از هدف قرار گرفتن خانه اش توسط پ.ک.ک کشته شد.

در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶، محمد فاتح صفیترک، ولسوال دریک در ماردین، یک روز پس از حمله بمب‌گذاری شده در دفترش توسط تروریست‌های پ‌ک‌ک در بیمارستان جان باخت.

کشتار دوروملو
تروریست های پ.ک.ک در ۱۲ می ۲۰۱۶ یک کامیون بمب گذاری شده را در روستای دوروملو در منطقه سور دیاربکر منفجر کردند که بنا بر گزارش ها در پی مشاجره با گروهی از روستاییان، آنها خودرو را مشاهده کردند و شروع به تعقیب آن کردند. در این انفجار ۱۶ نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.

در شامگاه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶، درست پس از یک مسابقه فوتبال با حضور هزاران نفر، دو انفجار ناشی از یک خودروی بمب گذاری شده و یک بمب گذاری انتحاری در شهرداری بشیکتاش استانبول ۴۸ کشته و ۱۶۶ زخمی بر جای گذاشت.

حمله به معلمان
در ۹ ژوئن ۲۰۱۷، یک حمله پ‌ک‌ک، معلم موسیقی ۲۲ ساله Senay Aybüke Yalçin را در حالی که از مدرسه به خانه باز می‌گشت در کوزلوک در استان بتمن کشته شد.

نجم الدین یلماز معلم ۲۳ ساله دیگری نیز در ۱۶ ژوئن همان سال قربانی حمله پ ک ک شد.

خودروی وی توسط تروریست های پ.ک.ک در منطقه پلومور تونجلی به آتش کشیده شد، در حالی که جسد وی در ۱۲ ژوئیه در نزدیکی یک رودخانه پیدا شد.

کودکان، نوجوانان و نوزادان توسط تروریست های پ ک ک کشته شدند
در ۱۱ اوت ۲۰۱۷، یک پسر ۱۵ ساله توسط تروریست های پ.ک.ک در شمال ترکیه کشته شد.

ارن بلبل در حالی که به نیروهای ژاندارمری کمک می کرد اعضای پ ک ک را در ماچکا، شهری در ۲۲ کیلومتری (۱۴ مایلی) جنوب شهر ترابزون دریای سیاه ردیابی کنند، بر اثر جراحات گلوله جان باخت.

در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۸، یک نوزاد ۱۱ ماهه به نام بدیرهان کاراکایا یکی از کوچکترین قربانیان پ.ک.ک شد زمانی که به همراه مادرش هنگام بازگشت از ملاقات با پدرش، گروهبان جندرماری، کشته شد. سرکان کاراکایا، در یوکسکووا، در جنوب شرقی استان هاکاری.

در ۵ مه ۲۰۱۹، سروت ۲۳ ساله و پسر عمویش، دیار بیلن، ۱۳ ساله، هنگام بازگشت از یک پیک نیک در منطقه کوه کودی در منطقه سیلوپی در جنوب شرقی شیرناک، قربانی یک حمله تروریستی پ.ک.ک شدند.

در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۹، یک برادر و خواهر جوان، ایاز گولوغلو ۸ ساله و نوپلدا ۴ ساله، در حالی که در حال جمع آوری گل در یک مزرعه بودند، توسط بمب دست ساز کارگذاری شده توسط گروه تروریستی کشته شدند. در منطقه اواجیک در جنوب شرقی استان تونجلی.

در ۸ آوریل ۲۰۲۰، پنج غیرنظامی بر اثر حمله تروریست های پ.ک.ک به گروهی از کارگران جنگل که برای جمع آوری چوب در استان دیاربکر در جنوب شرقی عازم بودند، کشته شدند.

در ۴ نوامبر ۲۰۲۰، تروریست های پ.ک.ک حداقل سه کارگر ساختمانی را در منطقه درجیک استان حکاری کشتند.

در ۲ اکتبر ۲۰۲۱، دو کارگر شرکت برق در اثر انفجار بمب کنار جاده ای توسط گروه تروریستی پ.ک.ک در Genç در استان بینگول شرقی کشته شدند.

در سال ۲۰۲۱، تنها ۲۶ حمله تروریستی در داخل مرزهای ترکیه رخ داد که همه آنها توسط پ‌ک‌ک و بخش‌های آن انجام شد. در مجموع ۱۶ نیروی امنیتی در این حملات کشته شدند.

اخیراً در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲، یک گروه تروریستی پ‌ک‌ک حمله مرگباری را در خیابان استقلال استانبول انجام داد که در آن حداقل شش نفر کشته و ۸۱ نفر زخمی شدند که حال دو نفر وخیم است.

در بیش از ۳۵ سال مبارزات تروریستی خود علیه ترکیه، پ‌ک‌ک که در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفته است، مسئول مرگ حدود ۴۰۰۰۰ نفر از جمله زنان، کودکان و نوزادان بی‌گناه بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *