۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • اوجالان یا دمیرتاش؟! کدام یک بیشترین تأثیر را بر رای دهندگان کرد دارد؟

اوجالان یا دمیرتاش؟! کدام یک بیشترین تأثیر را بر رای دهندگان کرد دارد؟

  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۲۸۳ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : عبدالله اوجالان یا صلاح الدین دمیرتاش کدام تأثیر بیشتری بر رأی دهندگان کرد دارد؟ این سوالی است که دائماً در بین سیاستمداران و نهادهای نظرسنجی مطرح می شود و پاسخ آن همیشه بحث های زیادی را به همراه داشته است.

هر دو توسط دولت ترکیه زندانی هستند، اوجالان در زندان امرالی و دمیرتاش در ادرنه، اما دستگیری این دو رهبر هرگز باعث جدایی آنها از سیاست و خاموشی آنها نشده است.

علاوه بر این، هرگز نباید کتمان کرد که درگیری های زیادی بین اوجالان و دمیرتاش وجود دارد و پ.ک.ک پس از انتقاد شدید از دمیرتاش از طریق رسانه ها، این درگیری را تشدید کرده است.

دمیرتاش در ابتدا تحت تأثیر ایدئولوژی اوجالان بود، اما زمانی که به نامی برجسته در سیاست تبدیل شد و پ.ک.ک تلاش کرد او را خاموش کند، هوشمندانه عمل کرد و در میان کردهای ترکیه وزن گرفت و به یک رهبر بین المللی تبدیل شد، بنابراین اکنون در حال رقابت با اوجالان به ویژه  در میان نسل جدید رای دهندگان کرد است.

اوزار سانچار، مدیر آژانس نظرسنجی متروپل در ترکیه، نظرسنجی را در میان رای دهندگان کرد انجام داد و از آنها پرسید، دمیرتاش یا اوجالان، کدامیک روی شما تأثیر بیشتری دارد؟

بر اساس این نظرسنجی، ۷۵ درصد از رای دهندگان کرد گفتند که دمیرتاش نفوذ بیشتری بر آنها دارد، در حالی که ۲۲ درصد گفتند اوجالان.

“اگر هر حزب سیاسی در ترکیه بخواهد به رای دهندگان کرد نزدیک شود و از آنها بخواهد که رای دهند، راهی که آنها می روند امرالی نیست، بلکه ادرنه است، زیرا ۷۵ درصد از رای دهندگان کرد می گویند که تحت تاثیر دمیرتاش هستند. “این کار خوبی است.

اوجالان که ۲۳ سال است در ترکیه در بازداشت به سر می برد، مدام بر رای دهندگان کرد تاثیر گذاشته است، از این رو در انتخابات شهرداری های سال ۲۰۱۹ از رای دهندگان کرد استانبول خواست که بی طرف باشند و به هیچ نامزدی رای ندهند. دمیرتاش در پاسخ از رای دهندگان کرد خواست به اکرم امام اوغلو، نامزد مخالفان در استانبول رای دهند.

از آن زمان این سوال مطرح شد که آیا دمیرتاش تاثیرگذارتر است یا اوجالان؟ کسانی که به پ.ک.ک تعلق دارند پاسخ دادن به چنین سوالی را شرم آور می دانند و می گویند دمیرتاش در سطح اوجالان نیست و اغلب در رسانه های خود او را تحقیر می کنند، اما اکثر کردهای ترکیه تحت تاثیر دمیرتاش هستند.

سنجر معتقد است که اوجالان نفوذ بیشتری در داخل پ.ک.ک دارد زیرا رهبر آنهاست، اما در میان رای دهندگان کرد در ترکیه، دمیرتاش نفوذ بیشتری دارد، حتی در میان رای دهندگان کرد حزب عدالت و توسعه، دمیرتاش از اوجالان نفوذ بیشتری دارد.

بر اساس پیش بینی ها، این بار در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، رجب طیب اردوغان برای درخواست رای کردها به در امرالی نمی کوبد، بلکه در ادرنه را می زند، زیرا در انتخابات ۲۰۱۹ رای دهندگان کرد به دمیرتاش روی آوردند، نه اوجالان.

دیدیم که چگونه دمیرتاش را با هواپیمای شخصی به آمد بردند تا با پدرش که دچار سکته قلبی شده بود ملاقات کند، این همان گامی است که اردوغان به دمیرتاش نزدیکتر کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین