۶ مرداد ۱۴۰۳

اوجالان: رفقای ناتمامم سبب دستگیریم شدند!

  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۲۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: عبداله اوجالان درروز دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۷۷ (۱۵ فوریه ۱۹۹۹) در یک عملیات طرح ریزی شده در نایروبی توسط سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه با کمک سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) دستگیر می‌شود و روانه ترکیه شد حال اینکه خروج اوجالان از قبل برنامه ریزی شده بود.

زوایای دستگیری اوجالان در دو بخش قابل بررسی است که یکی از طرف سرویس های اطلاعاتی ترکیه و بخصوص سیا بود که برنامه ریزی شده بود و دیگری بعد داخلی در پ.ک.ک بود.

اوجالان بعد از دستگیری بعد داخلی سازمان خود را چنین توصیف کرد :دوستان ناتمامم عامل دستگیری من شدند که برای خیلی ها این موضوع روشن نشده باقی مانده است.

قبل از دستگیری اوجالان، پ.ک.ک در کشورهایی مانند روسیه و یونان و ایتالیا موقعیتی را بدست آورده بود و از طرف اوجالان نمایندگانی به این دولت ها فرستاده بود و این نمایندگان همیشه به اوجالان می گفتند که از سوریه خارج شود و در این کشورها اقامت کند و ترتیب همه چیز را داده بودند. زیرا روابط پ.ک.ک با این دولتها بنا به شرایط آن زمان در وضعیت مطلوبی قرار داشت و اعتماد کادرها و نمایندگان اوجالان به این دولتها مانند روسیه و یونان و ایتالیا بیشتر بود.حال اینکه همه نمایندگان اوجالان در کنترل سرویس اطلاعاتی این کشورها بودند و بیشترشان نیز شناسایی شده بودند. سرویس های اطلاعاتی روسیه و یونان نمایندگان پ.ک.ک را از طریق شانتاژ (ضبط ویدئو ی آن ها با زنان – روابط غیراخلاقی) آنها را کاملا به کنترل خود درآورده بودند و هرچه که این سرویس های اطلاعاتی می خواستند آنها نیز همان طور وضعیت را به اوجالان گزارش می دادند.

در روسیه نماینده اوجالان شخصی بنام”ماهر ولات” بود که در اختیار سرویس اطلاعاتی روسیه بود و در کنترل یک دختر روس بود. وی با دادن اطلاعات نادرست به اوجالان وانمود می کرد که دیگر ماندن در سوریه صلاح نیست. او را به روسیه دعوت کرد و بعدا به یونان رفت. نمایندگان اوجالان در کشور یونان نیز تحت کنترل سرویس اطلاعاتی یونان بودند و بعد از مدتی ویدئو غیر اخلاقی آن ها نیز منتشر شد و شرایط بحرانی تر شد و مشخص شد که بیشتر کادرهای پ.ک.ک که مورد اعتماد اوجالان و بعنوان نماینده وی بودند همگی در کنترل سرویس اطلاعاتی هستند. و به همین علت اوجالان بعد از دستگیری گفت: “رفقای ناتمام عامل دستگیری من شدند و من را گول زدند و گرنه من می توانستم در شمال عراق بمانم.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین