۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعلام آمار کشتار اعضای داعش و پ ک ک ، ادعا یا نسل کشی؟

  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
  • ۳۸۷ بازدید
  • ۱

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد طی ۱۸ ماه گذشته نیروهای ارتش و امنیتی این کشور بیش از ۳۰۰۰ عضو داعش  و ۱۰ هزار عضو پ.ک.ک را به هلاکت رسانده‌اند.

سرویس بین المل انجمن بی تاوان :«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در یکی از میتینگ‌ها انتخاباتی برای جلب آرای مثبت در رفراندوم پیش‌رو با اعلام این خبر گفت، ترکیه تا زمان ریشه‌کن شدن تمام سازمان‌های تروریستی به مبارزه خود علیه تروریسم ادامه خواهد داد. وی ادعا کرد ترکیه اکنون موفق به جلب اعتماد دوستان خود شده و به موازات آن، ترس و نگرانی را در درون سازمان‌های تروریستی جای داده است.

این اظهارات اردوغان در شرایطی مطرح شده است که تلاش دولتمردان برای جلب آرای مردم در همه پرسی اصلاح قانون اساسی به اولویت برنامه های حزب حاکم عدالت و توسعه تبدیل شده است. راه اندازی کمپین های حمایت از همه پرسی در داخل و خارج از کشور بخشی از این رویکرد دولت ترکیه است.

از طرفی اردوغان در پی اطمینان بخشی به جامعه ترکیه است که دولت آنکارا با حداکثر توان خود در پی احیای امنیت از دست رفته جامعه در بخشهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. قراردادن نام پ ک ک در کنار اعضای داعش، از تاکتیک های اردوغان برای بدنام کردن حزب کارگران کردستان ترکیه است. این رویکرد نیز از فردای انفجار سوروچ در ژوئیه سال ۲۰۱۵ و رویگردانی بسیاری از کشورهای غربی از حمایت از گروه تکفیری و تروریستی به دلیل جنایات این گروه ، در دستور کار دولت آنکارا و شخص اردوغان قرار گرفت.

واقعیت آن است که از سال ۱۹۸۴ و همه سالهایی که حزب کارگران کردستان ترکیه علیه دولت آنکارا اسلحه به دست گرفت ۴۷ هزار نفر از اعضای خود را در جنگ با نیروهای دولتی از دست داد. اما اکنون اردوغان مدعی است طی ۱۸ ماه اخیر پ ک ک بیش از ده هزار نیروی خود را از دست داده است . این ادعای اردوغان با توجه به تقویت استحکامات کردها طی همه دوران مبارزه خود، اغراق آمیز است. به نظر می رسد اردوغان در پوشش این اظهارات قصد دارد همچنان با تهدید معرفی کردن پ ک ک با استفاده ابزاری از این تهدید ، مردم ترکیه را به حضور در پای صندوقهای رای ترغیب کند.

اما اگر این ادعای اردوغان صحت داشته باشد ، یک نسل کشی از سوی رهبران حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه شکل گرفته است. حال آنکه رئیس جمهوری یک کشور باید نماینده جمهور مردم و همه احاد جامعه از همه اقوام و گروههای اجتماعی، دینی، مذهبی و قومی باشد. بر این اساس اظهارت اردوغان درباره شمار تلفات پ ک ک ، بیش از آنکه تبلیغی درباره تلاش دولت برای احیای امنیت باشد اظهاراتی خلاف معیارهای تبلیغی برای شخص اردوغان است.

ادعای اردوغان درباره کشتار وسیع اعضای پ ک ک در ۱۸ ماه به همان اندازه غیرواقعی است که تلفات سه هزار نفری اعضای داعش در عملیات نیروهای ترکیه اغراق آمیز است. ترکیه فقط در پوشش مبارزه با داعش و در خوش بینانه ترین حالت در فردای عملیات سپر فرات، رو در روی داعش قرارگرفت.

بنابراین بعید به نظر می رسد نیروهای ترک اولاً طی ۱۸ ماه گذشته واقعا وارد جنگ با گروه تکفیری – تروریستی داعش شده باشند و دیگر اینکه  مشکل می توان باور کرد که نیروهای ترکیه، توان عملیاتی و کشتار سه هزار عضو داعش را داشته باشند. بخصوص که محافل سوری حتی پیروزی نیروهای ترک در الباب را نتیجه معامله و توافقهای پیدا وپنهان ترکیه و داعش برای حضور نیروهای ترک در این منطقه از سوریه می دانند. ناظران معتقدند بلوف های سیاسی و امنیتی اردوغان، فقط مصرف داخلی برای شخص وی دارد تا شاید با ادامه سیاستهای پوپولیستی خود، یک بار دیگر مردم ترکیه را به حضور در پای صندوقهای رای ترغیب کند

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. مرگ بر قوم کرد که همشون ادم کشن و درود بر همه ی ترک ها که مردمانی صلح طلبن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *