۶ مرداد ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال بروز جنگ برادرکشی بین کردهای سوریه/ نگرانی از عدم کنترل جوانان و نوجوانان مسلح

احتمال بروز جنگ برادرکشی بین کردهای سوریه/ نگرانی از عدم کنترل جوانان و نوجوانان مسلح

  • ۸ تیر ۱۳۹۲
  • ۳۷۵ بازدید
  • ۰

رییس شورای ملی کردهای سوریه از احتمال بروز درگیری مسلحانه بین احزاب کُرد خبر داد و یکی از مسئولین جنبش دموکراتیک هم چگونگی تیراندازی افراد مسلح کُرد به معترضین عامودا را روایت کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : این روزها در شمال سوریه و در اغلب شهرهای کردنشین، نگرانی از بابت احتمال درگیری بین گروه های مسلح کُرد افزایش یافته است.
چند هفته پیش در درگیری بین نیروهای وابسته به ارتش آزاد سوریه و افراد مسلح وابسته به پ.ک.ک به نام واحدهای دفاع از خلق، بیش از چهل نفر کشته شدند که برخی از کردها در جبهه ی ارتش آزاد و به روی برادران خود در عفرین سلاح کشیدند. تنها چند روز پس از آن در روستای تل غزال در حوالی شهر کوبانی، سه روستایی کُرد به اتهام کشت مواد مخدر توسط واحدهای دفاع از خلق کشته شدند و شب گذشته نیز در عامودا همین نیروها به سوی معترضین تیراندازی کرده و ۴ نفر از آنان را کشته و ۱۸ نفر را زخمی کردند.
خبرگزاری کردپرس که طی چند ماه اخیر گفتگوهای مفصلی با اغلب سران احزاب و گروه های سیاسی کُردهای شمال سوریه انجام داده، برای دستیابی به اطلاعات گسترده تری در باره ی این رویدادها با دو سیاستمدار کُرد سوری مصاحبه کرد. هر کدام از این دو سیاستمدار، به دو طیف متفاوت و مخالف، گرایش و تعلق خاطر دارند. یکی از آنان ناصر حاجی منصور از مسئولین جنبش دموکراتیک (TEVDEM)و نزدیک به پ.ک.ک و دیگری فیصل یوسف رییس شورای ملی کردهای سوریه (ENKS) ونزدیک به طیف بارزانی است. فیصل یوسف در قامیشلو و ناصر حاجی منصور در سرکانی (راس العین) به سوالات کردپرس پاسخ دادند.
فیصل یوسف رییس شورای ملی کردهای سوریه
کردپرس: لطفا برای ما تعریف کنید که دقیقا در عامودا چه روی داده است؟ آیا شما شخصا به عنوان رییس شورای ملی کردهای سوریه به صحنه ی به محل درگیری رفتید؟
فیصل یوسف: خیر. من در حال حاضر در قامیشلو هستم. متاسفانه جاده ی مواصلاتی عامودا را مسدود کرده اند و نمی توانیم به آن جا برویم.
ماجرا از این قرار است که طی روزهای اخیر، واحدهای دفاع از خلق برخی از شهروندان را دستگیر کرده و اقدامات آنان موجب خشم مردم شده و راهپیمایی اعتراض امیز به راه انداخته اند. در تیراندازی به مهاجمین چند تن کشته و زخمی شده اند. در حال حاضرشرایط نگران کننده ای در این مناطق به وجود آمده است. آمار مجروحین هنوز روشن نیست چرا که تعدادی از آنان به مناطق مرزی منتقل شده اند و در خصوص کشته شدگان فعلا فقط می توانیم شمار ۴ نفر را تایید کنیم. اما احتمالا، آمار دقیق ۵ نفر خواهد بود.
کردپرس: آیا برای بررسی این موضوع با روسای احزاب عضو شورای ملی تماس گرفته اید؟
فیصل یوسف: بله. من با دوستان تماس گرفتم. همه از این موضوع نگران هستند و ما در نظر داریم تمام جزییات رویداد عامودا را به دقت بررسی کنیم.ما تا دقایقی دیگر همه ی احزاب کُرد عضو شورای ملی را در قامیشلو گردهم می آوریم تا درباره ی ابعاد خطرناک این موضوع گفتگو کرده و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.
کردپرس: با توجه به مورد مشابهی که در تل غزال کوبانی روی داد و همچنین با توجه به برخی درگیری ها و تنش های پراکنده مابین کردهای سوری هوادار اوجالان و بارزانی، آیا این احتمال وجود دارد که در سطحی گسترده، شاهد درگیری این دو طیف باشیم؟
فیصل یوسف: متاسفانه آن چه که در روزهای اخیر روی داده، همگی علایم و نشانه های تلخ و ناگواری هستند. این نشانه ها به ما می گویند که کسانی به دنبال آن هستند که کردها را گرفتار جنگ برادرکشی کنند.
ما با تمام توان در برابر چنین رویکردی ایستاده ایم و سعی می کنیم با همه ی گروه ها و احزاب گفتگو کنیم و مانع از تکرار چنین رودادهای ناگواری شویم.
کردپرس: آیا با حزب اتحاد دموکراتیک نیز تماس گرفته اید؟ ممکن است با آنان نیز دیدار کنید؟
فیصل یوسف: خیر. فعلا تماس نگرفته ام و جلسه ی امروز ما فقط با حضور احزاب عضو شورای ملی کردها برگزار می شود. متاسفانه رفقای ما در حزب اتحاد دموکراتیک، به توصیه های قبلی نیز وقعی ننهاده اند و من قبلا نیز از طریق خبرگزاری شما آنان را به وحدت فراخوانده بودم و حالا هم خطاب به همه ی این برادران می گویم؛ امروز، روز درگیری و اختلاف نیست. به مفاد عهدنامه ی اربیل پایبند باشید و بدانید در شرایط کنونی و در دورانی که در آستانه ی برگزاری نشست ژنو۲ هستیم، با این اقدامات به کردها ضربه نزنید.
ناصر حاجی منصور از مسئولین جنبش دموکراتیک
کردپرس: باخبر شدیم که نیروهای مسلح موسوم به واحدهای دفاع از خلق (YPG) در عامودا به گروهی از مردم معترض این شهر تیراندازی کرده اند. با توجه به این که چند روز پیش در روستای تل غزال کوبانی هم شاهد چنین واقعه ای بودیم، بفرمایید که اصل ماجرا چیست؟ آیا نیروهای دفاع از خلق برای این اقدامات خود توجیهی دارند؟
ناصر حاجی منصور: ببینید! من چند روز پیش هم در پاسخ به شما و درباره ی وقایع تل غزال توضیح دادم که در این منطقه مواد مخدر کشت و تولید شده است و از این گذشته، تیراندازی، ابتدا از سوی روستاییان بوده و رفقای ما به آنان واکنش نشان داده اند. توجه به این مساله مهم است و نمی توان این افراد را مردم عادی دانست. آنان سلاح در دست دارند و به سوی نیروهای دفاع از خلق تیراندازی کرده اند. در عامودا نیز همین اتفاق تکرار شد.
کردپرس: آیا در عامودا هم مواد مخدر تولید می شود یا این که در آن جا نیز تیراندازی از سوی معترضین آغاز شد؟
ناصر حاجی منصور: هر دو. متاسفانه در عامودا از مدت ها قبل تجارت و مصرف مواد مخدر، به یک معضل جدی تبدیل شده است.
من اصل ماجرای غروب دیروز را برای شما روایت می کنم. ببینید! دوستان ما باخبر شده بودند که در حسکه اتفاقاتی روی داده و برخی گروه های ارتش آزاد به مردم حمله کرده اند. با توجه به این که بیشترین نیروهای دفاع از خلق در قامیشلو ساکن شده اند، آنان برای کمک به رفقای خود به حسکه رفته اند و در مسیر بازگشت از عامودا رد شده اند. زمانی که خودروهای حامل رفقای ما به عامودا رسیده، از سوی یک خودرو به آنان تیراندازی شده و یکی از رفقای ۱۹ ساله ی ما درجا کشته شده و دو تن دیگر مجروح شده اند. در همین اثنا، افرادی هم که به دستگیری چند تن از بستگان خود معترض شده و راهپیمایی به راه انداخته بودند، به رفقای ما نزدیک شده و چند نفر از میان آنان به سوی واحدهای دفاع از خلق تیراندازی کرده اند.
کردپرس: ظاهرا در مورد مساله ی تل غزال، فحاشی روستاییان کُرد علیه اوجالان و پ.ک.ک، یکی از دلایل تیراندازی واحدهای دفاع از خلق بوده است. آیا در عامودا نیز چنین چیزی روی داده است؟
ناصر حاجی منصور: بله. متاسفانه تظاهرات کنندگان به عربی و کُردی علیه رفقای ما شعار داده و الفاظ تحقیرآمیزی بر زبان آورده و آنان را مزدور رژیم اسد و شبیحا (افراد شبه نظامی وابسته به دولت سوریه) نامیده اند و فحش ها و سخنان رکیکی بر زبان آورده اند.
کردپرس: به نظر شما غیر از واکنش تند، راه های دیگری برای مقابله با فحاشی و شعارهای تحقیرآمیز وجود ندارد؟
ناصر حاجی منصور: البته که وجود دارد. اما همچنان که توضیح دادم بسیاری از معترضین مسلح بوده و به سوی واحدهای دفاع از خلق تیراندازی کرده اند.
کردپرس: شما به این موضوع اشاره کردید که رفقای شما با خودرو از کنار مغترضین رد شده اند. به نظر شما آیا بهتر نبود با همان خودروها از منطقه خارج می شدند و به سوی معترضین تیراندازی نمی کردند؟
ناصر حاجی منصور: بله. کاش آن جا را ترک می کردند. کاش تدابیر دیگری اتخاذ می کردند.
کردپرس: در تصاویری که از اعضای واحدهای دفاع از خلق دیده ایم، اغلب آنان جوان و حتی نوجوان هستند. به عبارتی دیگر صدها فرد کم سن و سال در این واحدها مسلح شده اند و کنترل بخش وسیعی از مناطق را در دست دارند.از سویی این را نیز می دانیم که این افراد دلبستگی و تعلق فکری خاصی به اوجالان و پ.ک.ک دارند و ظاهرا در برابر مخالفینی که علیه پ.ک.ک و اوجالان شعار دهند، تحریک شده و خشمگین می شوند. آیا خود همین موضوع خطرناک نیست؟ چنین مساله ای نمی تواند در آینده منجر به بروز مشکلات بزرگتری شود؟
ناصر حاجی منصور: اغلب این افراد جوان هستند و قاعدتا نمی توان انتظار داشت که مثلا آنان نیز مانند پلیس های باتجربه ی آلمان، بحران ها را مدیریت کنند. اما فرماندهان، دارای تجربه هستند و تلاش می شود که میزان تجربه ی همه ی این افراد بالاتر برود. شما باید واقعیت های عینی جامعه ی کردستان سوریه را در نظر بگیرید. برای دفاع از مردم این منطقه در برابر مهاجمین و سایر تهدیدها، نیاز به توان و همت جوانان داریم و همین افراد هستند که در حال حاضر مشکلات این مناطق را رفع و رجوع می کنند و ما نیز امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که فعالیت آنان همراه با کمترین میزان خطا و اشتباه باشد.
اما بگذارید به این مساله ی مهم نیز اشاره کنم که توطئه های گسترده ای وجود دارد و برخی منابع، به افرادی پول داده اند تا در شمال سوریه ناامنی ایجاد کنند.
منبع : کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین