۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به تحولات و درگیری میان نظامیان ترکیه و پ ک ک

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
  • ۴۶۱ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :”نوزات بینگول”، روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی در دیاربکر، در گفت و گو با رادیو ترکی استانبولی گفت: بین عملیات نظامی ارتش ترکیه در سوریه، پاکسازی وابستگان جماعت گولن در سطح کشور و ارتباط آنها با پ ک ک، یک رابطه ای وجود دارد و دولت ترکیه هم در ارزیابی تحولات، این نکته را بازگو می کند.

نگرانی دولت ترکیه درباره کشته شدن نظامیان نیروهای مسلح در درگیری با حزب کارگران کردستان ترکیه، پ ک ک در روزهای اخیر افزایش یافته است. آخرین تحولات در این زمینه را چگونه بررسی می کنید؟ 

بعد از کودتای نافرجام ترکیه در ۱۵ جولای در ارتش ترکیه، صدها ژنرال و سرتیپ از کار خود برکنار شدند و به دنبال آن برنامه های عملیاتی جدیدی در دستور کار نیروهای مسلح ترکیه قرار گرفت و وارد شمال سوریه برای مبارزه با تروریسم شدند.

جنوب شرق ترکیه هم، تحت تاثیر این عملیات نظامی ترکیه در سوریه، شاهد رویدادهایی نظیر هدف قرار دادن مواضع پ ک ک از سوی هواپیماهای مسلح بدون سرننشین بود.

از سوی دیگر از شمال عراق هم، پ ک ک که قصد ورود به ترکیه را دارد، از سوی نیروهای مسلح غافلگیر شده است.

نظر شما در خصوص رویکرد ترکیه در برابر تحولات عراق و تاکید دولتمردان ترکیه بر لزوم بازبینی تحولات تروریستی در این کشور چیست؟

عملیاتی که در بخشی از سخنان اردوغان، رییس جمهور ترکیه بعد از بازگشت از نشست جی ۲۰ مورد تاکید بود، خارج از تحولات مربوط به درگیری ها میان نظامیان ترکیه و شورشیان پ ک ک است. ولی ارتش ترکیه در شمال عراق همچنان مواضع تثبیت شده پ ک ک را برای کنترل مرز های خود با این کشور مورد هدف قرار می دهد.

این حملات برای روابط میان اداره محلی کردستان عراق و دولت ترکیه، هیچ پیامد منفی در بر نخواهد داشت، زیرا گروه شورشی پ ک ک در حال حاضر در جغرافیای مربوط به اداره محلی کردستان عراق فعالیت می کند و تهدیدی برای حاکمیت سیاسی کردستان عراق نیز به شمار می رود.

از این رو این حملات نه از سوی اداره محلی کردستان عراق بلکه از طرف دولت مرکزی این کشور محکوم می شود و حملات ترکیه به این منطقه صرفاً از طریق حملات هوایی نیست و برخی عناصر زمینی فعال ارتش ترکیه در شمال کردستان عراق در مبارزه با پ ک ک هم فعالیت می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین