۲۷ مهر ۱۴۰۳

سرچشمه ایدئولوژی عبداله اوجالان به او مرحمت نکرد!

  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳
  • ۲۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: عبداله اوجالان سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک ٢۶ سال پیش در ماه اکتبر سوریه را به مقصد اروپا ترک کرد. او در دفاعیاتش با روایت سفر چند ماهه خود که به دستگیری وی در کنیا منجر شد، ادعا می کند :”که دولت یونان به او خیانت کرده که دعوتش از طرف آنها یک تله بود، راجع به روسیه می‌گوید که سوسیالیسم من را فروخت و از جفای دولت آمریکا و ناتو که طراحان این توطئه بودند بازگو می کند.

سوال اصلی اینجاست که از زمان ابتدای تاسیس پ.ک.ک همیشه عکس لنین و استالین پشت سر اوجالان بود و لنین و استالین برای پ.ک.ک یک منجی تلقی می شدند و همه جا کتابهای لنین بود اما اوجالان به حدی در این ایدئولوژی غرق شده بود که هزاران نفر را قربانی این ایدئولوژی کرد. غافل از اینکه این ایدئولوژی روزی به او هم پشت خواهد کرد و مسئله رفتن به روسیه در همین چارچوب بود و مهد سوسیالیسم نتوانست از فرزندش مراقبت کند و او را رها کرد و سرانجام به حبس ابد محکوم کرد.

پ ک ک در اوایل از بعضی دولتها برداشت های متفاوت داشت و از دولت یونان انتظاراتی متفاوت داشت. هر چند که همکاری دولت یونان با پ ک ک در بعض موارد آشکار بود، اما یونان آنقدر قدرت نداشت که از اوجالان حمایت و یا اینکه پناهندگی بدهد. زیرا منافع یونان با ترکیه بیشتر از این بود که بتواند از اوجالان حمایت کند و پناهندگی بدهد.

برداشت پ ک ک و اوجالان از سیاست و دیپلماسی ناپخته بود و تجربه کافی نداشتند و گرنه برای همه این سوال مطرح می شود که چرا اوجالان به کوه نرفت و به اروپا رفت که این انتخاب بزرگترین اشتباه اوجالان بود و با دولتهایی که گویا دوست او هستند او را به ترکیه تحویل دادند.

یکی از اشتباهاتی که همچنان سرپوشیده باقی مانده است که کادرهای وابسته به اوجالان که هم در روسیه و در یونان و اروپا بودند به او اطلاعات اشتباه دادند و بخصوص اینکه فردی بنام ماهر ولات در روسیه (که بعدا مشخص شد که به کنترل سرویس اطلاعاتی روسیه درآمده بود) از اوجالان خواست که سوریه را ترک کند و به روسیه بیاید و همچنین در یونان نیز کادر پ ک ک در کنترل سرویس اطلاعاتی بود و آنها با دادن اطلاعات اشتباه به اوجالان او را به یونان دعوت کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین