۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۲ سال پیش در چنین روزهایی یک تروریست بین المللی دستگیر شد

  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۱۸۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ترکیه در سال ۱۹۹۹م خبر عملیات بسیار مهمی را دریافت کرد. عبدالله اوجالان، رهبر گروه تروریستی پ.ک.ک در کنیا دستگیر و به ترکیه آورده شد. پس چگونه اوجالان دستگیر شد؟ دادگاه چطور بود؟
او در مهمترین عملیات تروریستی تاریخ جمهوری ترکیه گرفتار شد. او در بخش شیشه ای شفاف و ضد گلوله مقابل قاضی حاضر شد. او به مرگ محکوم شد. حکم وی به حبس ابد تشدید شده تبدیل شد. او از آن زمان در زندان امرالی به سر می برد.
سال ۱۹۹۸ بود. در آن سال ترکیه به مدت ۲۰ سال در کوهستان ها با سازمان تروریستی پ ک ک می جنگید. اما ریشه تروریسم در خارج بود، رهبر این سازمان تروریستی در سوریه بود. در شهریور ۱۳۷۷ شورای امنیت ملی ترکیه تشکیل جلسه داد. اقدامات قاطعی برای دستگیری اوجالان تصمیم گیری شد از سوریه خواسته شد که اوجالان را تحویل ترکیه بدهند .
پیام ترکیه به دولت سوریه
یا اوجالان به ترکیه تحویل داده شود یا جنگ علیه سوریه آغاز شد
در ۱۶ سپتامبر، اظهارات آتیلا آتش، فرمانده نیروی زمینی در مرز سوریه، منادی دستگیری اوجالان توسط ترکیه به هر قیمتی بود.
پس از هشدار شدید، سربازان ترکیه در مرز سوریه مستقر شدند.معنای این پیام این بود که یا اوجالان تحویل داده خواهد ویا جنگ صورت خواهد گرفت . سوریه که قادر به مقاومت در برابر فشار نبود، ابتدا اردوگاه های پ.ک.ک را در نزدیکی مرز بست و سپس اوجالان را از کشور بیرون کرد.
فرار عبدالاه اوجالان ابتدابه یونان و سپس به روسیه
پس از اخراج اوجالان، شکار تروریست ها آغاز شد. رهبر این سازمان تروریستی دستگیر خواهد شد. اوجالان اولین بار در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ به یونان رفت. اما درخواست پناهندگی او رد شد. بعد از ۳ ساعت مجبور شد به روسیه پرواز کند.
اوجالان نمی توانست در روسیه بماندومجبور و به ایتالیا رفت
پس از قاطعیت ترکیه، اوجالان مجبور شد در ۱۲ نوامبر مسکو را ترک کند. این بار ایستگاه او ایتالیا بود.
ترکیه خواستار استرداد اوجالان شد اما ایتالیا نپذیرفت.
در همین حال، سازمان تروریستی PKK در حال سازماندهی اقدامات خشونت آمیز در غرب اروپا بود، در حالی که محصولات و خدمات ایتالیایی به طور غیررسمی در ترکیه تحریم شد.
در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۹، اوجالان بار دیگر به یونان رفت. رهبر این سازمان تروریستی می خواست ناپدید شود. اطلاعات یونان تلاش می کرد به او کمک کنند. اوجالان به عنوان یک شهروند یونانی قبرس معرفی می شد. گذرنامه ای به نام” لازاروس ماوروس” صادر شد. او در ۲ فوریه ۱۹۹۹ توسط اطلاعات یونان به کنیا برده شد. او به طور موقت در سفارت کنیا در یونان مستقر شد. اما آنکارا عقب نشینی نکرد. دولت آتن به دنبال راه هایی برای خلاصی از شر اوجالان بود.
عملیات تاریخی دستگیری اوجالان شروع شد
اوجالان از سفارت یونان به این بهانه اخراج شد که شما از هلند پناهندگی خواهید گرفت. وقتی به فرودگاه رسید دکمه شروع عملیات فشار داده شد. او توسط میت ونیروهای ویژه ترکیه بازداشت و به ترکیه آورده شد.
اوجالان که در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ اسیر شد به جزیره İmralı منتقل شد.
وقتی تاریخ ها ۳۱ مه را نشان دادند، او برای اولین بار در برابر قاضی قرار گرفت.
در واقع، در حالی که عبدالله اوجالان هنوز دستگیر نشده بود، شکایت هایی علیه او تشکیل شده بود . پرونده ای در مورد اوجالان در دادگاه شماره ۲ امنیت دولتی آنکارا وجود داشت. اوجالان که در میان ۱۱ متهم دیگر این پرونده بود نیز به صورت غیابی محاکمه شده بود . این روند با تجمیع پرونده ها در دادگاه های آدانا، دیاربکر و شانلی اورفا آغاز شد.
دادستانی مدارک را جمع آوری کرد. اوجالان توسط MIT مورد بازجویی قرار گرفت.
گفتگوهای صورت گرفت که دادگاه اوجالان در کجا برگزار شود ، اما علت مشکلات امنیتی تصمیم گرفته شد که جلسات دادگاه در جزیره امرالی برگزار شود
تدابیر امنیتی شدیدی در این جزیره اتخاذ شد. وکلا و بستگان اوجالان از بندری جداگانه و بستگان جانباختگان از بندر دیگری به جزیره امرالی آورده شدند. هر از چند گاهی در دادگاه لحظات پرتنشی پیش می آمد.

اوجالان و وکلایش خواستار تمدید تحقیقات شدند. هدف این بود که پرونده طولانی شود. آنها می خواستند رئیس جمهور، نخست وزیر، برخی وزرا، رئیس دفتر و برخی از نویسندگان به عنوان شاهددر دادگاه اماده شوند. اما دادگاه این خواسته ها را رد کرد. نظر دادگاه این بود که اینها کمکی به پرونده نمی کنند. همه جزئیات، از جمله اینکه سازمان در کجا فعالیت می کند، چگونه تأسیس شده است، از قبل مشخص بود.
اوجالان از خود دفاع کرد و اعتراف کرد که او پ‌ک‌ک را تأسیس کرده و این سازمان را هدایت و اداره می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *