۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ۱۹ کشته در اعتراضات خیابانی ترکیه/ درگیری بین اسلام گرایان و هواداران پ.ک.ک

۱۹ کشته در اعتراضات خیابانی ترکیه/ درگیری بین اسلام گرایان و هواداران پ.ک.ک

  • ۱۷ مهر ۱۳۹۳
  • ۳۴۹ بازدید
  • ۰

در حالی که دیروز در جنگ در کوبانی ۱۵ تن از مدافعین کُرد سوری کشته شده اند، در اعتراضات خیابانی ترکیه ۱۹ تن جان خود را از دست دادند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها در بیانیه ای که نسخه ای از آن را برای کردپرس نیز ارسال نموده از همه ی کردهای ترکیه خواست در اعتراض به سیاست های دولت داوداوغلو و به نشانه ی حمایت از مردم کوبانی به خیابان ها بیایند. این اعتراضات دیروز در شهرهای دیاربکر؛ ماردین، باتمان، موش، سرت و وان منجر به تنش و درگیری بین پلیس و مردم شد.
شمار کشته ها به ۱۹ نفر رسید
خبرگزاری آنانولی دقایقی قبل اعلام کرد که شمار کشته های دیروز با توجه به درگشذت چند تن از مجروحین، از ۱۲ به ۱۹نفر رسیده است.
بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مقامات بیمارستانی ترکیه، در شهر کردنشین دیاربکر ۱۰ نفر، در سرت۳ نفر، در ماردین ۳ نفر و در ۳ شهر وان، موش و باتمان نیز ۳ نفر جان خود را از دست داده اند و به این ترتیب شمار کشته ها به ۱۹ نفر رسیده است.
درگیری بین اسلام گرایان و هواداران پ.ک.ک
در اعتراضات خیابانی دیروز، شماری از هواداران پ.ک.ک با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی حزب اسلامگرای مطالبه ی آزاد، این حزب را به حمایت از داعش متهم کردند. این موضوع منجر به درگیری هواداران این دو گروه شد و ۵ تن از اسلامگرایان کشته شدند.
در همین حال رسانه های نزدیک به پ.ک.ک نیز اعلام کرده اند که اسلامگرایان به منظور انتقام گیری، در باتمان ۱ جوان هوادار پ.ک.ک را کشته شده اند.
نماینده ی دیاربکر: جنگ برادرکشی بین کردها آغاز نشود
آلتان تان نماینده ی دیاربکر که از او به عنوان تنها نماینده ی اسلام گرای خط سیاسی وابسته به پ.ک.ک نام برده می شود، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی از درگیری بین هواداران پ.ک.ک و اسلامگرایان کُرد ابراز نگرانی نموده و اعلام کرد که چنین چیزی به منزله ی برادرکشی است و مصائب بزرگی را برای کردها به دنبال می آورد. تان افزود: نباید جنگ برادرکشی بین کردها آغاز شود. دولت داوداوغلو و حزب عدالت و توسعه با بی کفایتی خود، مشکلات بزگری برای همه ی ما هب وجود آو.رده اند و ما نباید این مشکلات را پیچیده تر کنیم.
حکومت نظامی در ۳ استان، تعطیلی در دانشگاه دجله
دانشگاه دجله که به عنوان یکی از بزرگ ترین دانشگاه های ترکیه شناخته می شود، تاکنون چندین بار به محل درگیری دانشجویان هودارا پ.ک.ک و حزب الله ترکیه تبدیل شده و این بار نیز مسئولین دانشگاه برای ممانعت از بروز درگیری، کلاس های درس را به مدت ۳ روز تعطیل کردند.
هم اکنون در دیاربکر، سرت، موض و وان مقررات منع آمد ور فت برقرار است.
وزیر کشاورزی: نظامیان شلیک نکرده اند
مهدی اکَر وزیر کُردزبان کابینه ی داوداوغلو که د رعین حال نماینده ی دیاربکر نیز هست، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که هواداران پ.ک.ک از طریق شبکه های مجازی از همدیگر خواسته اند که سلاح نیز با خود به همراه بیاورند و افرادی که در این درگیری ها جان خود را از دست داده اند، بر اثر اصابت گلوله های نظامیان و افراد پلیس کسته نشده اند.
وزیر کشور تهدید کرد
افغان آلا وزیر کشور ترکیه در گفتگو با شبکه های تلویزیونی ترکیه اعلام کرد که هواداران پ.ک.ک در استانبول و چندین شهر دیگر، چند دستگاه اتوبوس و آمبولانش و دستگاه های خودپرداز بانک ها را به آتش کشیده اند. وی اعلام کرد که اقدامات خشونت طلبانه ی هواداران پ.ک.ک با واکنش قاطعانه و خشن نیروهای پلیس پاسخ داده خواهد شد.
وزیر کشور دستور داده که مرخصی همه ی نیروهای پلیس لغو شود و نیروهای پلیس ضدشورش، واحدهای ویژه و نیروهای ژاندارمری نیز از چند استان مجاور به استان های ناآرام منتقل شوند. وی همچنین از این موضوع خبر داد که بیش از پنجاه نفر در جریان ناآرامی ها بازداشت شده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین