۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • یک کارشناس مسائل خاورمیانه: ترکیه در مقابل پیشروی کُردهای سوریه دستپاچه شده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه: ترکیه در مقابل پیشروی کُردهای سوریه دستپاچه شده است

  • ۹ تیر ۱۳۹۴
  • ۳۴۶ بازدید
  • ۰

یک کارشناس معتقد است به راه افتادن سرو صدای جنگ در ترکیه علیه برخی گروهها در سوریه و تهدید به حمله نظامی به این کشور نشانه سردرگمی ترکیه در قبال پیشروی نیروهای کرد در سوریه است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ،به دنبال پیشرویهای اخیر نیروهای کرد در سوریه و تصرف نوار مرزی کردنشین در شمال سوریه، مقامات ترکیه به شدت به این تحولات واکنش نشان داده و آن را تلاش کردها برای ایجاد یک کریدور کُردی و یا یک کشور مستقل کردی تعبیر کرده اند و در دو روز گذشته رسانه های طرفدار دولت بر طبل جنگ کوبیده و از احتمال حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه می گویند.
آرون ستین، پژوهشگر اندیشکده RUSI در تویتر خود درباره این آشفتگی نوشت: اینها نشانه این است که نمی دانند با این همه تحولات چه بکنند.
وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس نیز گفت بخشی زیادی از موج جدید تهدید مقامات ترکیه به پیشروی و دستاوردهای کُردها در سوریه ربط دارد. آنها توانسته اند پیروزیهای پی در پی در مقابل داعش به دست بیاورند و یکی از مهمترین شهرهای نزدیک به پایتخت داعش را کنترل کنند.
آسوشیتدپرس نیز نوشت تصرف تل ابیض یا گری سپی به کردها این امکان را می دهد تا آخرین کانتون خود یعنی عفرین را نیز به سرزمینهای کردنشین در سمال سوریه الحاق کنند. این امر باعث نگرانی ترکیه شده و دولت آنکارا از تحریک شدن کردهای این کشور بیم دارد.
آرون ستین معتقد است ترکیه همچنین می خواهد نشان دهد که با داعش نیست و با حمله به سوریه می خواهد تعدادی از نیروهای داعش را از بین ببرد. زیرا به گفته وی انتشار تصاویری از حضور نیروهای داعش در سه متری مرز ترکیه و در حالی که برای ارتش ترکیه لبخند زده و دست تکان می دادند، شرم آور است و به وجهه آنکارا لطمه می زند.
آسوشیتدپرس درباره عواقب حمله ترکیه به شمال سوریه نوشت: این اقدام باعث افزایش تعداد آوارگان، کاهش هرچه بیشتر محبوبیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه در ترکیه، پایان روند صلح در این کشور و آغاز خشونت و تنش در بیشتر نقاط این کشور خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین