۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • یک نماینده کرد: مسعود بارزانی، سخنگوی کردها نیست

یک نماینده کرد: مسعود بارزانی، سخنگوی کردها نیست

  • ۹ دی ۱۳۹۴
  • ۲۸۸ بازدید
  • ۰

یکی از نمایندگان کرد در پارلمان ملی عراق گفت که ‘مسعود بارزانی’ رهبر حزب دمکرات کردستان عراق دیگر نماینده و سخنگوی کردها نیست.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :’تافکه احمد میرزا’ از جنبش التغییر به رهبری ‘انوشیروان مصطفی’ روز سه شنبه در گفت وگو با سایت خبری ‘العراق نیوز’ افزود که سفرهای خارجی مسعود بارزانی به نمایندگی از کردستان عراق نبوده و وی دیگر نماینده رسمی کردها نیست.
وی اضافه کرد که بارزانی در تمامی این سفرهای خارجی فقط نماینده حزب اش (دمکرات کردستان عراق) است و از ۱۹ اوت گذشته عملا از حیث قانونی دیگر رییس اقلیم کردستان عراق به شمار نمی آید.
به اعتقاد کارشناسان کرد عراق، به دلیل مخالفت احزاب کرد عراق به ویژه اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی کردستان عراق بر تمدید مدت ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق، از حیث قانونی، بارزانی عنوان ریاست اقلیم را از دست داده است.
در مقابل بارزانی همچنان خود را رییس اقلیم کردستان عراق می خواند و برغم اعتراض های عمومی که به مدت سه ماه – از اوت تا اکتیر گذشته – اقلیم کردستان عراق را در ناآرام فروبرد ، بارزانی به این اعتراض ها بی اعتنایی کرد و در تصمیماتی یکجانبه ، تعدادی از وزیران و نمایندگان احزاب مخالف، بویژه از حزب تغییر را از دولت و پارلمان منطقه کردستان عراق بیرون کرد.
تافکه احمد گفت که جنبش تغییر درصدد تقدیم شکوائیه ای علیه مسعود بارزانی به دادگاه عالی مرکزی عراق به خاطر نادیده گرفتن قوانین اقلیم کردستان عراق است.
وی در خصوص علت عدم تقدیم شکوائیه به دادگاه منطقه کردستان عراق گفت که دادگاه عالی منطقه کردستان عراق تحت سلطه و نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق است و تقدیم شکوائیه به معنی بی نتیجه بودن آن است.
پیش از این نیز، ‘شوان داوودی’ از اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه ای از خط مشی سیاسی مسعود بارزانی در کردستان عراق به دلیل نادیده گرفتن دیگر احزاب کرد فعال در منطقه انتقاد کرده بود.
در حالی که اغلب احزاب کرد شمال عراق بر عدم مشروع بودن ریاست بارزانی بر اقلیم کردستان عراق تاکید دارند، اما برخی کشورهای منطقه مانند عربستان، امارات و ترکیه و از همه مهمتر امریکا همچنان با بارزانی به عنوان رییس اقلیم کردستان رفتار می کنند.
برخی کارشناسان سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق معتقدند: به دلیل این که بارزانی جزیی از توطئه و نقشه ای است که برای تجزیه عراق و تضعیف دولت مرکزی این کشور تدارک دیده شده به همین دلیل این کشورها با بارزانی همچنان به عنوان رییس منطقه کردستان عراق و سخنگو و نماینده رسمی کردها تعامل می کنند.
مسعود بارزانی تاکنون نسبت به این انتقادات عمومی علیه وی با سکوت و بی اعتنایی برخورد کرده و به آنها پاسخ رسمی نداده است.
منبع:ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *