۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • یالچین آکدوغان: آنچه از قندیل شنیده می شود سودی برای مذاکرات صلح ندارد

یالچین آکدوغان: آنچه از قندیل شنیده می شود سودی برای مذاکرات صلح ندارد

  • ۶ دی ۱۳۹۳
  • ۳۲۳ بازدید
  • ۰
مراد قراییلان می گوید اوجالان می تواند در کنگرۀ پ.ک.ک که در آوریل ۲۰۱۵ برگزار خواهد شد، شرکت کند و معاون نخست وزیر ترکیه در پاسخ معتقد است از قندیل سخنان خیال پردازانه به گوش می رسد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل ازروزنامه حریت، یالچین آکدوغان، معاون نخست وزیر ترکیه، به سران نظامی حزب غیر کارگران کردستان (پ.ک.ک) هشدار داد که سخنان خیال پردازانه آنها سودی برای مذاکرات صلح ندارد. آنها پیشنهاد کرده بودند اگر پروسۀ آشتی به بار بنشیند، رهبر زندانی این سازمان بتواند در کنگرۀ آتی پ.ک.ک شرکت کند. آکدوغان در پیامی که روز ۲۴ دسامبر در اکانت توییتر خود منتشر کرد، گفت: «سخنان خیالی، بی موقع و تحریک کننده ای که از قندیل شنیده می شوند هیچ سودی برای پروسۀ آشتی ندارند».
اکنون دیگر واژۀ قندیل به معنی رهبری پ.ک.ک است که مقرهای فرماندهی آن در کوهستان قندیل در شمال عراق قرار دارند. پیام آکدوغان پاسخ صریحی بود به اظهارات رهبر نظامی ارشد پ.ک.ک، مراد قراییلان.
قراییلان در اظهاراتی روز ۲۳ دسامبر به خبرگزاری روژ نیوز در کردستان عراق گفته است اگر مذاکرات صلح ترکیه که هدف آن پایان دادن به سه دهه درگیری میان پ.ک.ک و نیروهای امنیتی ترکیه است، سرانجام به نتیجۀ مطلوبش برسد، پ.ک.ک در آوریل ۲۰۱۵ کنگرۀ گسترده ای برگزار خواهد کرد. در روژ نیوز به این صورت از قرایلان نقل قول شده است: «اگر پروسۀ آشتی به هدفش برسد، عبدالله اوجالان نیز در کنگره ای که در آوریل ۲۰۱۵ برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد».
این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان شدند که هم حکومت و هم حزب دموکراتیک خلق ها به طور همزمان اعلام کردند که پروسۀ آشتی وارد مرحلۀ جدیدی شده و حزب دموکراتیک خلق ها تأکید کرد که اوجالان نقش محوری تری در گام جدید پروسه ایفا خواهد کرد.
اما به باور آکدوغان اظهارات قراییلان به هنگام نبودند. وی در پیام توییتری خود نوشت: «این گفته ها در یک موقعیت از لحاظ تاریخی نا به هنگام ایراد شده اند».

آکدوغان همچنین افزود: «آنها یا در گذشته سیر می کنند و یا به یک رؤیای کوچک دل خوشند، آنهایی که هر روز دررویای دیروز از خواب بیدار می شوند نمی توانند در حال زندگی کنند».
قرایلان در این مصاحبه خود خطاب به حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) گفت به پیش نویس چارچوب گفتگوها پایبند بمانند. این پیش نویس پس از آنکه توسط اوجالان تهیه شد و با حزب دموکراتیک خلق ها ورهبری پ.ک.ک در کوهستان قندیل به اشتراک گذاشته شد، جایگاهی مرکزی در پروسۀ آشتی یافت. وی گفت: «ما برای اجرای کامل پیش نویس اوجالان آماده ایم. همه باید بدانند که اگر آک پارتی این گونه ادامه دهد، یعنی جنگ را انتخاب می کند».
جمیل بایک، رئیس مشترک کنگره جوامع کرد، نیز در مصاحبه ای که روز ۲۲ دسامبر پخش شد، لحنی مانند مراد قرایلان داشت. بایک به کانال تلویزیونی
IMC گفت: حکومت همواره از پیشرفت مذاکرات ممانعت می کند. «به منظور پیشگیری از توقف دوبارۀ پروسه و نیرنگ حکومت، ما یک برنامۀ زمانی طرح می کنیم».

وی افزود: چنانچه حکومت نتواند طبق برنامۀ زمانی تعریف شده عمل کند، ما «پیش نویس گفتگو و حل و فصل دموکراتیک» اوجالان را آشکار خواهیم کرد.
بایک با اشاره به انتخابات ژوئن ۲۰۱۵ گفت: «زمان بسیار کمی پیش از انتخابات باقی مانده است، علاوه بر این انتخابات ممکن است به دلایل متعدد زودتر نیز برگزار شود. ما نمی توانیم بپذیریم که آک پارتی بگوید وقت نداریم و نمی توانیم گفتگوها را ادامه دهیم و پروسه باید تا پس از انتخابات معطل بماند. هرچه که روز ۸ اکتبر اتفاق افتاد ممکن است دوباره اتفاق بیافتد». منظور بایک خشونت های خیابانی بود که اوایل ماه اکتبر روی داد و در نتیجۀ تظاهرات علیه بی تفاوتی حکومت ترکیه نسبت به تجاوز دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به کوبانی و برخورد پلیس با آن، دهها تن جان خود را از دست دادند.
در بحبوحۀ این هشدار دادن های دو طرفۀ حکومت و پ.ک.ک، به منظور بررسی اوضاع و احوال مرتبط با پروسۀ آشتی، هیأتی از حزب دموکراتیک خلق ها روز ۲۴ دسامبر راهی کوهستان قندیل شد. این هیأت متشکل بود از: نمایندۀ استانبول سری ثریا اوندر، نمایندۀ مستقل دیاربکر، لیلا زانا، و رئیس مشترک اتحادیه جوامع دمکراتیک، خطیب دجله.
داود اوغلو نخست وزیرترکیه در استان ادرنه بر اهمیتی که دولتش به به حفظ نظم عمومی می دهد تأکید کرد در حالی که از خواست اکید حکومت برای ادامۀ مذاکرات صلح نیز سخن می گفت. پس از وقایع ماه اکتبر مناقشۀ میان حکومت و سران حزب دموکراتیک خلق ها بر سر نظم و امنیت عمومی به طرز بی سابقه ای بالا گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین