۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • گفت و گو با عضو جدا شده گروهک تروریستی پژاک

گفت و گو با عضو جدا شده گروهک تروریستی پژاک

  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۹۴ بازدید
  • ۰

خبرنگار انجمن بی تاوان در گفت و گویی اختصاصی به مصاحبه با یکی از اعضای جدا شده گروهک تروریستی پژاک پرداخته است.

چرا بعضی افراد، فریب ادعاهای پژاک را خورده و جذب آن شده اند؟خود شما چطور شد که به پژاک پیوستید؟

افرادی که به این گروه پیوسته ‎اند به نوعی دارای دلایل خاص خود هستند و معمولا در سنین نوجوانی و جوانی دچار این اشتباه می ‎شوند. دوران جوانی را هر کسی تجربه کرده می ‎داند که انسان دارای چه شور و شوق هایی است. انسان در این سن و سال، زود از محیط اطراف خود متأثر می ‎شود، محیط و جامعه ای هم که من در آن متولد و بزرگ شده ام به نوعی متأثر از افکار گروهک ها بود ولی شاید بهتر باشد من در مورد خودم پارامتر ماجراجویی را بیشتر پیش بکشم. این گروه که شاخه ایرانی پ.ک.ک است، نه ‎تنها خدمتی به مردم کرد نکرده، بلکه بزرگ‎ترین ضربات را نیز بر تاریخ و پیکره اجتماعی این مردم وارد کرده است. پژاک، اهرم فشاری است در دست بیگانگان برای نیل به اهداف پلید و غیرانسانی‎شان.

نحوه برخورد سرکردگان پژاک با اعضا چطور بود؟ آیا پژاک برای جذب نیرو، روش‎های خاصی دارد؟

پژاک نیز مانند دیگر فرقه ها تاکتیک های خاص خود را دارد. از مهمترین آن‎ها می توان به تنوع قومی اشاره کرد که آن‎ها این مقوله را به‎ عنوان تبعیض قومی در ایران جلوه می ‎دهند و جوانان را به سوی خود می کشند. نکته دیگر، ایجاد محیطی ناسالم از دختران و پسران جوان و رقص های دسته جمعی است که در رسانه های خود این نکته را خیلی برجسته نشان می‎دهند تا غرایض و احساسات جوانان را تحت تأثیر قرار دهند و به کوه‎ها بکشانند تا آن‎ها را به بردگی خود درآورند. پژاک با به کارگیری اصطلاحاتی که بعضا خود آن‎ها هم معنی آن‎ها را نمی‎دانند (ناموس، شرف، غیرت و…) انسان‎ها را زیر سؤال می‎برند به نحوی که انسان، خود را زیر بار سنگینی حس می‎کند. پژاک، سیستم دموکراسی مرکزی را برای خود تعریف می‎کند یعنی هر عضوی تنها حق پیشنهاد و عمل به دستورات مافوق خود را دارد و هیچ‎گونه اعتراضی وارد نیست. اگر به شعارهای دهان پرکن پژاک بنگرید، در نگاه اول فکر خواهید کرد این مکانی که از آن تعریف می‎شود، همان مدینه فاضله است؛ لیکن به محض ورود به این محیط، متوجه تمام دروغ‎ها و فریب‎کاری‎های‎شان خواهید شد. در پژاک مسئولین تنها وظیفه دستور دادن و مدیریت جلسات را بر عهده دارند، آن‎ها هیچ‎وقت در کارهای گروهی و روزانه مشارکت نمی‎کنند و اگر استثنائا مواردی موقتی هم وجود داشته باشد، صرفا جنبه سیاسی دارد و بس.

آیا واقعا پژاک و سرکردگان آن به دنبال آسایش اکراد هستند یا اهداف دیگری را هم دنبال می‎کنند؟

در شعار و تئوری، پژاک خود را ناجی مردم کرد می‎داند، انگار این ملت در طول تاریخ خوشی ندیده و همیشه در بدبختی و زیردستی زیسته و اکنون آنان خود را موظف به نجات این مردم می‎دانند. اما اگر در عملکرد چند ساله پژاک و چند دهه پ.ک.ک بنگریم، پر واضح است که آن‎ها گروهی مافیایی بیش نیستند که برای منافع خود صدها کیلومتر از مرزها را ناامن و تروریزه کرده اند. به نظر من وجود آن‎ها نه تنها هیچ نفعی برای مردم کرد نداشته، بلکه باعث ناامن شدن منطقه و رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در منطقه شده است. به ‎طور مثال بر پایه گزارش اینترپل، ۸۰ درصد ترانزیت مواد مخدر به مقصد اروپا توسط پ.ک.ک و پژاک انجام می‎شود.

خیلی ها معتقدند که پژاک، توسط آمریکا و اسراییل برای ناامن کردن ایران درست شده است. آیا شما با این نظر موافقید؟

ما در سیاست فرمولی داریم که گفته می‎شود: «دشمن دشمن من، دوست من است». آمریکا و اسراییل این فرمول را سرلوحه کار خود قرار داده اند و نه تنها از پژاک بلکه از تمام گروه‎های مخالف ایرانی حمایت می‎کنند اما سبب حمایت آشکار و بیشتر آن‎ها از پژاک، بیشتر به خاطر نظامی بودن و انجام عملیات نظامی در داخل خاک ایران است. آمریکا و اسراییل نیز از این‎چنین عملکردهایی که علیه ایران باشد، خشنود شده و حمایت می‎کنند.

چه شد که شما از پژاک جدا شدید؟

اگر در یک جمله بخواهم بگویم که چرا از پژاک جدا شدم، خواهم گفت که چون به خود آمدم، جدا شدم. اگرچه چندین سال از عمر و جوانی‎م را تلف کردم اما بالأخره چهره پلید و دروغین آن‎ها برایم آشکار شد و توانستم بعد از ماه ها برنامه ریزی، فرار کنم. حال که صحبت از فرار من شد، بهتر است این جمله را نیز اضافه کنم که با مقررات خشک و خشن این فرقه، استعفا وجود ندارد و اگر کسی بخواهد از آن‎ها جدا شود تنها راه، فرار کردن است که آن‎هم اگر در موقع فرار در تیررس آن‎ها قرار بگیرید، بدون برو برگرد هدف گلوله های‎شان قرار خواهید گرفت.

تا به حال چند نفر مثل شما از گروه جدا شده اند و دلیل اصلی جدا شدن‎شان چه بوده است؟

من از تعداد دقیق آن‎ها خبر ندارم، ولی در حال حاضر به ازای هر نفری که جذب می‎کنند، بیش از یک نفر فرار می کند و از این لحاظ تعداد نفرات آن‎ها به شدت در حال کم شدن است. آن‎هایی که هم اکنون در گروه هستند، به احتمال زیاد یا راه فرار نمی‎بینند یا از ترس کشته شدن، جرأت فرار کردن ندارند چون بعد از مدتی پشت پرده و چهره واقعی گروه برای آن‎ها آشکار می شود و از گروه جدا می شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *