۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • گفت و گو با سرحد کریم از اعضای باسابقه پ.ک.ک و از کُردهای روسی (۳)

گفت و گو با سرحد کریم از اعضای باسابقه پ.ک.ک و از کُردهای روسی (۳)

  • ۲۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۲۱۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : این فرمانده که پس از ۲۰ سال گروه تروریستی پ.ک.ک را ترک کرد، گفت: قندیل روند صلح را مختل کرد. پ‌ک‌ک، پ‌ک‌ک ای نیست که  توسط آپو تأسیس شد.

سرحد کریم، یکی از کردهای روسیه، در سال ۱۹۹۸ در سن ۱۹ سالگی موفق به کسب مدرک حقوق شد، اما به جای اینکه در همان سال دانشکده حقوق را شروع کند، دلیل پیوستن به پ‌ک‌ک را اینطور بیان می‌کند: «شاید من با این ذهنیت به پ.ک.ک پیوستم که تصور می کردم حقوق ما با مبارزه مسلحانه زودتر گرفته می‌شود».

رهبران پ.ک.ک از حسن نیت مردم سوء استفاده می کنند. ما آن را در گذشته دیده‌ایم و اکنون هم می‌بینیم. مثلا؛ شما بیخود نگاه می کنید، اعتصاب غذا بر اساس یک دلیل شروع می شود، نتیجه آن موفقیت صفر است و واقعاً چه اتفاقی برای جوانان ما می افتد که با نیت خیر شروع کردند.

او با اعتقاد به اینکه چیزی با این ابتکارات تغییر خواهد کرد، کسانی را که به این راه متوسل می شوند به جای امید به ناامیدی رها می کند… یا دانشجویان کرد به دلایلی جمع می شوند و سپس پلیس آنها را محاصره می کند و آنها را بازداشت می کند. این دانش آموزان با علم به اینکه گرفتار خواهند شد جمع می شوند. همه چیز با دستور و دستورالعمل انجام می شود. هزاران نمونه از این دست وجود دارد…

این سیاست و رفتار عاقلانه ای برای مردم نیست. دستگیری آن جوانان چه فایده ای دارد؟ همانطور که آن جوانان از آزادی خود محروم می شوند، سایر جوانانی که شاهد حوادث بودند نیز مرعوب می شوند. چنین شرایطی فقط خدمت به دشمنان کردهاست.

هزاران بار عبدالله اوجالان؛ او در نامه های خود دستور می دهد “اسم من را ندهید، خودتان سیاست کنید. فعالیت های خود را انجام دهید، کار کنید. حتی نام و پوسترهای من را درج نکنید”. آنچه در حال انجام است؛ نمی توانند فراتر از دستور قندیل بروند، می ترسند. نمونه های مشابه زیادی دیده ایم.

مثلا؛ خانم لیلا زانا برای کردها تلاش کرد. او بارها با مسعود بارزانی ملاقات داشت. او برای حل مشکل مردم کرد تلاش زیادی کرد. اما قندیل هر بار اجازه این کار را نداد، او را تهدید کردند. چی شد لیلا زانا هم در سکوت پناه گرفت.

نگاه کنید، در حالی که شبکه های رسانه ای نزدیک به پ.ک.ک نام هایی مانند تلویزیون روناحی و استرک تی وی را ایجاد می کنند، حداقل کردهای ترکیه را «TRT Kurdî» می نامند. اینجا تعریف کرد و هویت کردی است. از سوی دیگر پ ک ک هیچ کاری به نام کردی انجام نمی دهد. او فقط از کردی به عنوان ابزار استفاده می کند.

بگذار دوباره از قندیل بروم. هیچ حزب دیگری در یک مهمانی وجود ندارد. آنها HDP را وارد بدن خود کرده اند. یک فرد برجسته در HDP که بعد از مدتی به او نگاه می کنید با ۱-۲ کلمه او را بدنام و مرعوب می کنند.

آنها نمی دانند چه می خواهند و مردم را در هاله ای از ابهام رها می کنند. مردم به وطن و سرزمین خود وفادارند. ما در مورد توده ای از مردم صحبت می کنیم که بدون آب و بدون غذا به کوه می روند و مبارزه می کنند. بسیاری از مردم مانند من برای حقوق مردم ما در کوه و دشت و شهر مبارزه کردند. اما نتیجه خدمت به دشمنان کرد است… این افراد مانند یک ویروس در کردها نفوذ کرده اند.

“هیچ مشارکتی در پ ک ک مثل قبل وجود ندارد”

مثل قدیم نیست. نه در اروپا، نه در ترکیه و نه در شرق… مردم ما دیگر برای قندیل به خیابان نمی آیند. واضح است… افرادی هستند که از طریق PYD در سوریه به خیابان ها آمدند. کادرهای پ.ک.ک نزدیک به رژیم سوریه بر مردم فشار آورده و آنها را به خیابان ها می ریزند. همچنین مشارکتی مانند قبل وجود ندارد…

– یکی از موضوعاتی که هر از چند گاهی در مورد آن صحبت می شود، کودکان سرباز داخل پ.ک.ک است. آیا کودکان سرباز در سازمان زیاد هستند؟

آره. بچه های جنگجو زیاد هستند. تصاویر و شواهدی نیز وجود دارد. از چند نفر یا چند بخش تشکیل نمی شود. اینها گردان هستند. این گردان ها به دوران کالکان متصل هستند.

– این گردان ها از چند نفر تشکیل شده اند؟

زمانی که من آنجا بودم ۶۰-۷۰ نفر بود. اخیراً این گردان ها به دلیل حملات هوایی کاهش یافته است. برخی تغییرات ایجاد شده است؛ به عبارت دیگر از سال ۲۰۱۸ وارد آن نشده ام و تغییرات نظامی و استراتژیک به طور متناوب در سازمان تجربه می شود. بنابراین من دقیقاً نمی دانم در حال حاضر چه خبر است.

این گردان ها سال ها وجود داشت. کودکان ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ ساله بودند. به این بچه ها انتحاری را یاد می دهند و بعد برای منافع خود انتحار می کنند.

– خب، ادعا می شود که اعدام های داخلی در داخل پ.ک.ک وجود دارد. آیا شاهد بوده اید؟

من هرگز شاهد نبودم با این حال می توان گفت غیر مستقیم شاهد آن بودم! آنها می توانند چریک هایی را که در بمباران ها مخالف، تند و تیز و نافرمانی می کنند، هدف قرار دهند یا می توانند به صورت رسمی چند گلوله در پاسگاه های ترکیه باز کنند و وقتی سربازان ترکیه با سلاح های سنگین پاسخ می دهند به زندگی شان پایان دهند.

– پ ک ک در بسیاری از کشورها به ویژه ترکیه در لیست “تروریست” قرار دارد. شما آن را به عنوان فردی که برای مدت طولانی در آن بوده اید چگونه می بینید؟

این یک واقعیت است که پ ک ک در بسیاری از کشورها و در عرصه بین المللی به عنوان یک “سازمان تروریستی” شناخته شده است. و فقط در لیست ترور قرار نگرفت. هر از چند گاهی تلاش می شود تا پ.ک.ک را از این فهرست حذف کنند، اما این کار بسیار دشوار است.

برای حذف پ.ک.ک از لیست تروریستی موارد زیادی نیاز به بحث و بررسی دارد. مثلا؛ محاکمه ماندلا ۲۸ سال به طول انجامید. در حال حاضر، نه هزاران، بلکه میلیون ها پرونده علیه PKK وجود دارد. سالها طول می کشد تا هر پرونده به طور جداگانه در دادگاه های بین المللی بررسی شود.

اگر تلاش ها برای تغییر نام پ ک ک و تغییر سیستم آن در سال ۲۰۰۳ موفقیت آمیز بود، این روند آسان تر می شد. اما در این مرحله این غیر ممکن است!

 

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *