۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گفتگوی اختصاصی کردپرس با مسئول روابط خارجی پ.ک.ک

  • ۲۶ تیر ۱۳۹۲
  • ۳۳۲ بازدید
  • ۰

کردها دوستان زیادی ندارند و لازم است دست از اختلافات بردارند
اکنون کردها در موقعیتی هستند که به جای این که در مقابل هم دست به اسلحه ببرند، با هم گفتگو می کنند و برای تشکیل یک کنفرانس ملی در حال رایزنی هستند و چنین اقدامی نیز ارزشمند و حیاتی است. ما خواهان آن هستیم که احزاب کُرد علیه همدیگر صف آرایی نکنند.
به گزارش کردپرس، طی روزهای اخیر دو موضوع مهم در اقلیم کردستان عراق مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها تلاش برای برگزاری یک کنفرانس همه جانبه برای همه ی احزاب کُردیاست. موضوع دوم نیز تداوم نشست های طولانی دو حزب متخاصم کُرد سوری (الپارتی و اتحاد دموکراتیک) با میانجی گری مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق است.
چند روز پیش اعلام شد که یک هیات ۱۸ نفره ازسیاستمداران کُرد ترکیه برای بحث و تبادل نظر پیرامون فراهم نمودن مقدمات تشکیل کنفرانس، از استانبول و دیاربکر به اربیل می آیند، اما این سفر در آخرین ساعات لغو شد و تشکیل نشست آماده سازی مراحل مقدماتی کنفرانس نیز به زمان دیگری موکول شد. از سویی دیگر دیدارهای الپارتی و حزب اتحاد دموکراتیک نیز هنوز به نتیجه ی روشنی نرسیده است. با توجه به این که در موضوع برگزاری کنفرانس مزبور و همچنین در حوزه ی تحولات شمال سوریه، پ.ک.ک نقش مهمی بر عهده دارد، تلاش کردیم تا در مصاحبه با فرحان آمارا مسئول روابط خارجی پ.ک.ک، جویای اطلاعاتی در خصوص این مسائل شویم.
کردپرس: طی روزهای اخیر، اخبار فراوانی در خصوص برگزاری یک کنفرانس چندجانبه با حضور نمایندگان همه ی احزاب کُرد در اربیل منتشر شده است و قرار بر این بود که هیاتی از سیاستمداران کُرد وابسته به پ.ک.ک نیز از ترکیه به اربیل بیایند اما برنامه ی این سفر تغییر داده شد. اگر مکن است در خصوص این کنفرانس و اهداف و برنامه های آن برای ما صحبت کنید.
فرحان آمارا: ما در حال حاضر تلاش می کنیم برای برگزاری یک کنفرانس ملی با حضور نمایندگان همه ی احزاب کُردی، با سران و سیاستمداران گفتگو کنیم. طی چند ماه اخیر دیدارهایی با سران احزاب کُرد برگزار کرده ایم و در خصوص ضرورت برگزاری این نشست گسترده، اتفاق نظر وجود دارد و شاهد نگرش مثبت همه ی گروه ها هستیم. البته با توجه به این که برگزاری این کنفرانس فعلا در مراحل مقدماتی است، اطلاعات چندانی برای ارائه به رسانه ها وجود ندراد. آن چه که ذکر آن از نظر ما مهم به نظر می رسد این است که همه ی احزاب به این نتیجه رسیده اند که با توجه به تحولات کنونی منطقه، برگزاری نشست گسترده ای که همه ی کردها را گرد هم بیاورد، یک ضرورت انکارناپذیر است و تاکنون در این زمنیه شاهد مخالفت آشکاری نبوده ایم.
در کل می توانم بگویم که هدف اولیه از برگزاری این کنفرانس، رسیدن به وحدت نظر بین احزاب و گروه های کُرد برای تبیین یک خط مشی و استراتژی کلی است. ما امیدواریم این نشست هر چه زودتر شکل بگیرد و احزاب، نهادهای سیاسی، شخصیت ها و نامداران کُرد دور هم جمع شوند و از ارزش ها و منافع مشترک کردها سخن به میان بیاید و ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک احزاب برای ترسیم آینده ی کردها مطرح شود.
کردپرس: آیا زمان و مکان برگزاری کنفرانس به طور قطعی مشخص شده است؟
فرحان آمارا: خیر. در حال حاضر گفتگوهای ما و دیگر احزاب کُردی ادامه دارد و هنوز تقویم برگزاری کنفرانس به صورت قطعی روشن نشده است.
کردپرس: قبلا در سالیان ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هم، از ضرورت برگزاری این کنفرانس سخن به میان آمده بود اما بحث درباره ی برگزاری آن همواره به تعویق افتاده است. آیا ممکن است زمان برگزاری آن به سال آینده ی میلادی موکول شود؟
فرحان آمارا: همه ی امید و تلاش ما بر روی این نقطه متمرکز شده که این کنفرانس به سال آینده موکول نشود و طی هفته های جاری آن را برگزار کنیم. اما قاعدتا برای رسیدن به چنین نقطه ای لازم است که همه ی احزاب کُرد در خصوص زمان برگزاری به اتفاق نظر برسند. دست زدن به چنین اقدام مهمی نیازمند کسب نظر همه ی احزاب است و هیچ کدام از گروه ها نمی تواند به طور مستقل در خصوص آن تصمیم گیری کند. ما آمادگی خود را اعلام کرده ایم و نهادهای دیگر نیز نگرش مثبتی دارند و امیدواریم در همین سال ۲۰۱۳ شاهد برگزاری کنفرانس باشیم.
کردپرس: پیش تر در برخی از رسانه های کُردی، از شخص مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق به عنوان میزبان اصلی و برگزار کننده ی کنفرانس سخن به میان آمده است. آیا در این خصوص توافق کاملی بین همه ی احزاب وجود دارد؟
فرحان آمارا: لازم است همه ی احزاب و گروه های سیاسی کُرد در این خصوص نظر دهند و اقدام کنند و قرار نیست صرفا یکی از احزاب در این خصوص تصمیم گیری کند. همچنان که اشاره کردم، هنوز هم گفتگوهای ما ادامه دارد اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و فعلا برنامه ی نهایی مشخص نیست.
کردپرس: طی یکی دو سال اخیر، درخواست برای برگزاری این کنفرانس از سوی صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی و احمد ترک رهبر کنگره ی جامعه ی دموکراتیک به صورت حضوری نزد مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان مطرح شده بود اما ظاهرا ایشان، مخالفت خود را به صورت غیرعلنی ابراز کرده و در این خصوص نتیجه ای به وجود منیامد. آیا در مقطع کنونی، رضایت شخص مسعود بارزانی کسب شده است و در این خصوص تصمیم قطعی خود را با شما در میان نهاده اند؟
فرحان آمارا: من نمی خواهم در خصوص این موضوع به صورتی بحث کنم که لازم باشد انگشت بر روی اسامی و اشخاص گذاشته شود. اما برگزاری این کنفرانس، فقط درخواست ما نیست بلکه همه ی احزاب کُرد در این خصوص معتقدند که لازم است هر چه زودتر چنین نشستی برگزار شود. من صراحتا می توانم اعلام کنم تا این لحظه ای که من با شما در حال گفتگو هستم، در کل دیدارها و تماس های ما، با هیچ سیاستمدار و مسئولی برخورد نکرده ایم که آشکارا با برگزاری کنفرانس ملی همه ی احزاب کُرد مخالفت کند.
کردپرس: آیا نمایندگان پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق با همه ی احزاب کُرد در این خصوص صحبت کرده اند؟
فرحان آمارا: خیر. با همه ی احزاب دیدار نکرده ایم. اما دیدارهای فراوانی برگزار کرده ایم.
کردپرس: به عنوان مثال آیا با احزاب و گروه های اسلامی هم در این خصوص توافق کرده اید؟
فرحان آمارا: با اغلب احزاب توافق کرده ایم. نیازی به بیان اسامی تک تک این احزاب نیست اما با اغلب گروه ها صحبت شده و از آن جایی که تنوع و تکثر همه ی افکار و عقاید کُردی برای ما اهمیت دارد، خواهان مشارکت و حضور همه ی گروه های اسلامی و سایر گروه ها هستیم.
کردپرس: خبرگزاری فرات نیوز به عنوان نهاد رسانه ای پ.ک.ک، برگزاری این کنفرانس را به عنوان بزرگترین رویداد تاریخ کردها توصیف کرد. به نظر می رسد با توجه به این که این نشست هنوز در مراحل مقدماتی است و بسیاری از ابعاد آن روشن نشده است، چنین توصیفی اندکی اغراق آمیز باشد. می خواهیم توصیف شما در خصوص اهمیت این کنفرانس را بشنویم.
فرحان آمارا: کردها در طول تاریخ خود هیچ گاه در یک نشست همه جانبه و با اهداف و درخواست های مشترک دور هم جمع نشده اند و این برای نخستین بار است که همه ی احزاب کُرد قصد دارند دور هم جمع شوند و قطعا این نشست برای کردها از اهمیت بالایی برخوردار است. از این حیث می توان اهمیت تشکیل چنین کنفرانسی را به این شکل توصیف کرد و قاعدتا دیگران نیز مختارند که چنین چیزی را یک رویداد تاریخی بدانند و یا آن را اغراق آمیز تلقی کنند.
کردپرس: سفر هیات ۱۸ نفره ی حزب صلح و دموکراسی، کنگره ی جامعه ی دموکرایتک و چند نهاد سیاسی و مدنی کردهای ترکیه چند ساعت پیش از پرواز به اربیل، لغو شد و این سفر به زمانی دیگر موکول شد. آیا تاریخ جدیدی برای سفر هیات مزبور و آغاز گفتگوهای مقدماتی اعلام شده است؟
فرحان آمارا: خیر. در این خصوص اطلاعاتی در دست نیست.
کردپرس: آیا با احزاب و گروه های مخالف نیز برای حضور در این کنفرانس دیدار کرده اید؟
فرحان آمارا: لازم است آنان نیز حضور داشته باشند. اگر تاکنون با این احزاب دیدار شده و موارد لازم با آنان در میان گذاشته شده که حرفی نیست اما اگر در این خصوص اقدامی به عمل نیامده لازم است هر چه زوتر با آنان نیز صحبت شود.
کردپرس: طی روزهای اخیر بین دو حزب کُرد سوری اتحاد دموکراتیک و الپارتی، تنش و اختلافات سیاسی بالا گرفته و در هر دو شهر قامیشلو و اربیل چندین دیدار بین آنان برگزار شده که تاکنون نتیجه بخش نبوده است. مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق برای سوق دادن این دو حزب کُرد سوری به سوی توافق و سازش اقدام به میانجی گری کرده، آیا حزب شما نیز در نظر دارد که دست به چنین اقدامی بزند؟
فرحان آمارا: واقعیت این است که یک فرصت تاریخی به دست کردهای غرب (منظور شمال سوریه است./ مصاحبه گر) افتاده و این فرصت دارای ابعاد و ارزش های بی مانندی است. کردها همواره در طول تاریخ، در برابر هم دست به اقدامات نامناسبی زده و علیه همدگیر فعایلت کرده اند. اما در حال حاضر کردها به جایگاه دیگری رسیده اند و در مسیر مبارزاتی آنان تغییرات فراوانی روی داده است. اکنون کردها در موقعیتی هستند که به جای این که در مقابل هم دست به اسلحه ببرند، با هم گفتگو می کنند و برای تشکیل یک کنفرانس ملی در حال رایزنی هستند و چنین اقدامی نیز ارزشمند و حیاتی است. ما خواهان آن هستیم که احزاب کُرد علیه همدیگر صف آرایی نکنند. همه ی بخش های کردستان به همه ی گروه ها تعلق دارد و لازم است که احزاب کُرد سوری نیز به دنبال منافع کوتاه مدت و مطالبات کوچک و محدود نباشند. واقعیت این است که کردها در این جهان و در منطقه، دوستان زیادی ندارند لازم است دست از اختلافات بردارند و احزاب باید تلاش کنند به ماشه و آلت عمل دیگران تبدیل نشوند. ما در اختلافاتی که در این حوزه به وجود آمده، طرفدار گفتگو هستیم. اگر کردها در این مقطع حساس و مهم مسائل و اختلافات خود را از راه گفتگو حل نکنند، فرصت تاریخی موجود، از دست آنان خارج شده و ممکن است صد سال دیگر نیز صاحب چنین امکانی نشوند.
احزاب کُرد به جای رقایت های گروهی، فردی و حزبی، باید به دنبال منافع پایدار همه ی کردهای آن منطقه باشند و لازم است پیش از آن که با کشورهای دیگر وارد گفتگو شوند، در میان خود دست به ارتباط و تماس بزنند. مخصوصا در شرایطی که جبهه النصره، ارتش آزاد و گروه های راهزن به کردها هجوم می برند و در حلب و عفرین به کردها حمله می کنند، لازم است احزاب کُرد به شیوه ای هوشمندانه تر عمل کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین