۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • گزارش تکان دهنده گروه بین المللی بحران از آثار و تبعات درگیری پ.ک.ک و ترکیه

گزارش تکان دهنده گروه بین المللی بحران از آثار و تبعات درگیری پ.ک.ک و ترکیه

  • ۲۵ دی ۱۴۰۰
  • ۱۹۶ بازدید
  • ۰

بر اساس گزارش گروه بین المللی بحران (ICG)، حداقل ۵۸۰۸ نفر از جولای ۲۰۱۵ در درگیری ها یا سایر “حملات تروریستی” بین نیروهای امنیتی ترکیه و پ ک ک جان خود را از دست داده اند.

گروه بین‌الملل بحران در آخرین گزارش خود که در ۳ ژانویه ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شد، خاطرنشان کرد که درگیری بین نیروهای امنیتی ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شاهد یکی از مرگبارترین مراحل خود در نزدیک به ۴۰ سال گذشته بوده است. تاریخ، پس از پایان روند کاهش تنش دو و نیم ساله در جولای ۲۰۱۵٫

در این گزارش آمده است که درگیری هایی که در نیمه اول سال ۱۳۹۵ به شکلی بی سابقه به برخی از مراکز شهری و کلانشهرهای غربی سرایت کرد و در بازه زمانی مصادف با وقایع هندک رخ داد، سپس به تدریج دوباره به مناطق روستایی کشیده شد.

تعداد شبه نظامیان کشته شده پ ک ک بیش از چهار برابر شده است.

آزمایشات زیر در گزارش گنجانده شده است:

درگیری بین نیروهای امنیتی و شبه نظامیان پ ک ک در زمستان ۲۰۱۵/۲۰۱۶ تشدید شد. در این دوره، درگیری به برخی از مناطق شهری گسترش یافت، جایی که ساختار جوانان پ‌ک‌ک از طریق سنگرها و خندق‌ها به دنبال تسلط بر آن بودند. پس از اینکه نیروهای امنیتی “نظم عمومی” را در این مناطق از ژوئن ۲۰۱۶ برقرار کردند، درگیری دوباره به مناطق روستایی منتقل شد.

نسبت ستیزه جویان کشته شده پ ک ک به اعضای نیروهای امنیتی که کشته شده اند، شاخص خوبی از تغییر موازنه قدرت در درگیری است. از ژوئیه ۲۰۱۵، تعداد ستیزه جویان پ ک ک که به ازای هر نیروی امنیتی کشته شده اند، بیش از چهار برابر شده است.

حداقل ۵۸۰۸ نفر جان باختند

بر اساس داده های منبع باز گروه بحران، از جولای ۲۰۱۵، حداقل ۵۸۰۸ نفر در درگیری ها یا حملات تروریستی بین نیروهای امنیتی و پ ک ک جان خود را از دست داده اند.

۱۳۱۸ نفر از آنها نیروهای امنیتی هستند

از این تعداد، ۱۳۱۸ نیروی امنیتی هستند. از جمله ۸۹۷ سرباز، ۳۰۲ پلیس و ۱۱۹ نگهبان هستند.

در نتیجه حملات مواد منفجره دست ساز (EYP) 535 تن از نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. ۴۶ نفر از نیروهای امنیتی در نتیجه تیراندازی تک تیراندازان پ ک ک و ۹۴ نفر در اثر بمب یا راکت جان خود را از دست دادند.

تخمین زده می شود که بقیه کشته ها در جریان درگیری ها و اقدامات اعضای پ ک ک رخ داده است.

۵۹۳ نفر از آنها غیرنظامی هستند

بر اساس این گزارش، در این مدت ۵۹۳ غیرنظامی در درگیری ها و “حوادث تروریستی” جان خود را از دست دادند.

در این گزارش ۲۲۶ نفر که جان خود را از دست دادند در رده «ناشناس» قرار گرفتند.

گروه بحران با بیان اینکه این افراد که در مناطق شهری که مقررات منع آمد و شد جان خود را از دست داده اند و سن آنها بین ۱۶ تا ۳۵ سال ثبت شده است، گفت: «افراد این گروه را نمی توان غیرنظامی یا شبه نظامی تعریف کرد، به خصوص که مرز بین افرادی که در درگیری شرکت نکنید و ستیزه جویان با لباس غیرنظامی مشخص نیست.» عزم خود را اعلام کرد.

۳۶۷۱ نفر از آنها اعضای پ ک ک هستند

بر اساس این گزارش، ۳ هزار و ۶۷۱ نفر از اعضای پ‌ک‌ک و سازمان‌های جوانان وابسته به آن YPS (یگان‌های دفاع مدنی) و تاک (شاهین‌های آزادی کردستان) جان خود را از دست دادند.

گروه بحران خاطرنشان کرد که در واقعیت فرض بر این بود که تعداد تلفات پ‌ک‌ک «بیش از آن چیزی است که او می‌توانست تأیید کند».

وزارت کشور ترکیه از کشته شدن بیش از ده هزار عضو پ ک ک از جولای ۲۰۱۵ خبر داد.

بین ۲۰۱۱-۲۰۱۵

بر اساس داده های گروه بحران، حداقل ۱۵۳ غیرنظامی، ۳۲۷ نیروی امنیتی و ۵۵۸ شبه نظامی پ ک ک در درگیری ها بین ژانویه ۲۰۱۱ و ژوئن ۲۰۱۵ کشته شدند.

در جریان درگیری که در مارس ۲۰۱۳ آغاز شد و در ژوئیه ۲۰۱۵ پایان یافت، حداقل ۶۳ غیرنظامی، ۲۵ تن از نیروهای امنیتی و ۲۵ عضو پ ک ک کشته شدند.

این گزارش شامل اظهارات زیر بود:

این افزایش در اکتبر ۲۰۱۴ به دلیل تظاهرات سراسری گروه های حامی جنبش کرد در اعتراض به عدم واکنش آنکارا به محاصره داعش (دولت اسلامی عراق و سوریه) در کوبانی در ۶ تا ۸ اکتبر بود. در این حوادث ۴۲ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

از سال ۲۰۱۱، گروه بین المللی بحران اسامی اعلام شده جان خود را در درگیری بین نیروهای مسلح ترکیه و پ.ک.ک ثبت کرده و آنها را با منابع باز تأیید کرده و در پایگاه داده خود ثبت می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *