۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش انجمن بی تاوان از وضعیت اوجالان و زندان امرالی

  • ۳ دی ۱۴۰۲
  • ۹۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: جزیره امرالی یکی از منحصربفردترین جزیره های زیبای جهان است و از همه وجوهات جزیره ای خوش و آب و هوا شناخته می شود که عبداله اوجالان سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک در آن زندانی است.

اوجالان در جزیره امرالی توسط ۷۰۰ نیروی ویژه ژاندارمری ترکیه مراقبت می شود. نقشه زندان امرالی همه جزئیات زندان را مشخص می کند که اوجالان در آن دوران محکومیت خود را سپری می کند.

عبدالله اوجالان سرکرده گروه تروریستی کارگران کردستان(پ.ک.ک) که در نتیجه محاکمه در امرالی که پس از دستگیری در کنیا به حبس ابد تشدید شده محکوم شده بود، دوران محکومیت خودش را سپری می کند. وکیل او اعلام کرده است که برای محافظت از  شخص عبدالله اوجالان در مجموع ۷۰۰ کماندوی ژاندارمری در امرالی از وی محافظت می کنند و مصرف روزانه وی ۳۰۰ لیر در سال ۲۰۱۵ میلادی گزارش شده است(خورد و خوراک شامل این هزینه  نیست). همچنین گزارش شده است که اوجالان که سوابق او توسط پزشکانی که از طرف سازمان اطلاعاتی ترکیه میت مشخص می شوند او را معاینه می کنند و مورد بررسی قرار می گیرد. برآورد شده که اوجالان در ۱۴ سال نزدیک به ۲۳۰۰ مجله و کتاب خوانده است. اوجالان در حالی در زندان امرالی با امکاناتی زندگی می کند که اعضای پ.ک.ک از آن محروم هستند و دولت همه امکانات را از جمله تلویزیون(۳۰کانال ترکیه) و رادیو(ده ها کانال) کتاب و مجله و روزنامه … را برایش فراهم کرده است. همچنین چندین عضو پ.ک.ک بنام های  بایرام کایماز، کومالی کارسو، شیهموز پویراز، هاسبی آیدمیر و هاکی آلکان از اعضای TIKKO به زندان تیپ F  با امنیت بالا که در سال ۲۰۰۹ با هزینه ۵ میلیون دلاری برای اوجالان ساخته شد، فرستاده شدند.

وکلا و بستگان زندانیانی که به زندان امرالی می آیند از درهای جداگانه پذیرش می شوند. اوجالان و ۵ زندانی دراتاق هایی که ۱۱٫۸۱ متر مربع  هستند بعنوان اتاق خواب استفاده می کنند که شامل حیاط است. اتاق های  روبروی قسمتی که اوجالان در آن اقامت داشت، که برای سه زندانی که یک حیاط مشترک دارند ساخته شده بود، خالی نگه داشته می شود. زندانیان باید با میله های آهنی از دروازه عبور کنند تا با وکلا و بستگان خود ملاقات کنند. عبدالله اوجالان در اینجا با برادر و وکلای خود و سایر زندانیان با مادران و خواهران و برادران خود دیداری ۴۵ دقیقه ای آزاد دارد.

در زندانی که عبدالله اوجالان در آن به سر می برد، در مجموع ۳۴ افسر و نگهبان اصلاح و تربیت شامل ۱ ضابط و ۳ دستیار به صورت چرخشی کار می کنند. در مجموع ۷۰۰ کماندوی ژاندارمری مسئولیت امنیت بیرونی زندان را بر عهده دارند. در حالی که کشتی های غیرنظامی اجازه ندارند بیش از ۳ مایل به جزیره نزدیک شوند، هلیکوپترهای غیرنظامی نمی توانند از روی جزیره عبور کنند.

وکلا و بستگان عبدالله اوجالان و سایر زندانیانی که به امرالی می روند با یک کشتی به نام KEM-2 که توسط اداره کل ایمنی سواحل دریایی  تخصیص داده شده است به فرماندهی شرکت ژاندارمری Gemlik رفت و آمد می کنند و می توانند در هوای بادی نیز تردد کنند. در حالی که سربازان مسئول امنیت زندان و پرسنل وزارت دادگستری از اسکله Mudanya به İmralı می روند، افسران MİT که با اوجالان ملاقات کرده اند با هلیکوپتر به İmralı منتقل می شوند.

یک پزشک عمومی ۲۴ ساعته در جزیره İmralı در حالت آماده باش است. رزومه پزشکانی که قرار است منصوب شوند به طور ویژه توسط MIT بررسی می شود. پزشکانی که در خانواده یا بستگان خود شهید یا جانباز دارند اکیداً مجاز به مراجعه نیستند. به پزشکانی که در اینجا کار می کنند یک سند کتبی داده می شود تا از گفتن چیزی در مورد آنچه می بینند و تجربه می کنند جلوگیری شود. هر ۱۵ روز یکبار پزشکان متخصص شامل متخصصین داخلی و قلب و عروق به جزیره ایمرالی اعزام می شوند.

گفته شده که عبدالله اوجالان مراقب سلامتی خود بوده و هر روز ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می شود و ساعت ۲۲ به رختخواب می رود. که عبدالله اوجالان که ریش سفید درآورده و سبیل های پرپشتی همانند استالین درآورده است. اوجالان به پزشکان شکایت می کند که مشکل تنفس و نخوابیدن راحت دارد. یکی دیگر از مشکلات عبدالله اوجالان این است که به سرطان خوش خیم پروستات نیز مبتلا شده است.

عبدالله اوجالان که مدام در زندان  قدم زنی می زند و ورزش می کند، به همراه ۵ زندانی دیگر در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه هرهفته به مدت یک ساعت در اتاق سرگرمی جمع می شود و رویدادهای ترکیه را ارزیابی و بحث می کنند. اوجالان سه شنبه ها با دوستان زندانش بسکتبال و جمعه ها یک ساعت والیبال بازی می کند. اوجالان چند هفته از ساعات ورزشی خود را به تنیس روی میز در زندان اختصاص می دهد.

اوجالان تا کنون نزدیک به ۲۳۰۰ کتاب و مجله در جزیره امرالی که ۱۴ سال در آن زندگی کرده است خوانده است. برخی از این کتاب ها و مجلات طبق قانون در سلول زندان و بقیه در کتابخانه زندان نگهداری می شوند.

گفته شده است که عبدالله اوجالان با مقامات MİT همیشه در حال گفتگو هستند و اعضای میت بصورت خصوصی با اوجالان گفتگو می کنند که مقامات MİT هر از چند گاهی در حیاط که محل مشترک سه بند بلا استفاده است با اوجالان ملاقات می کنند و ساعت ها در آنجا صحبت می می کنند  تا صحبت ها  شنیده نشود.

از سوی وکیل وی، رضا سانجاک اعلام شد که مخارج غذاخوری عبدالله اوجالان روزانه در زندان ۳۰۰  لیره بوده است. زیرا او غذای زندان را می پسندد و تمام غذایی که به او داده شده است را می خورد. سانکا اظهار داشت که روزانه  ۳۰۰ لیر به حساب اوجالان در زندان واریز می شود و با این پول هزینه روزنامه‌هایی را که به او می‌دادند پرداخت می‌کند و همچنین نیازهای او را مانند مقداری تنقلات در هوا خوری را تامین می‌کند. رضا سانجاک وکیل دادگستری توضیح داد که هزینه تلویزیون و اقلام خاص مشابهی که اوجالان  از آن استفاده می کند مستقیما از طرف دولت پرداخت می شود. یک منبع نزدیک به امرالی اظهار داشت که عبدالله اوجالان نیازهای خود را کتبا اعلام کرده است و این غذاها (مانند کراکر و بیسکویت) به طور ویژه از طریق رستوران و غذاخوری از مودانیا خریداری شده و به او تحویل داده شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین