۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

گروه ناسیونالیست کوردنِ پ.ک.ک

  • ۷ مرداد ۱۴۰۲
  • ۱۳۶ بازدید
  • ۱

انجمن بی تاوان : اگرچه گروه ناسیونالیست کوردن در حال حاضر به خاطر اعمال خشونت آمیز خود شناخته نشده است، اما به نظر می رسد دستگاهی باشد که با ترکیب ایدئولوژی پ.ک.ک با ایدئولوژی نازی، برای ایجاد یک اثر سمی در حوزه عمومی استفاده می شود. گمان می رود که این سازمان که از نزدیک شدن بین HDP و چپ ترکیه انتقاد می کند، توسط PKK برای طراحی محیط HDP قبل از انتخابات محلی مورد استفاده قرار گیرد.
همانطور که مشخص است، سازمان تروریستی پ.ک.ک برای انجام حملاتی که در دهه ۲۰۰۰ در مراکز شهرها برنامه ریزی کرده بود، مجموعه ای از گروه های زیر سازمانی با نام های مختلف وابسته به سازمان زیرزمینی ایجاد کرد. اگرچه این گروه‌ها تحت هدایت مستقیم پ‌ک‌ک برای انجام حملات در کلان‌شهرها عمل می‌کنند، اما از یک سو، حملاتی را به اهداف غیرنظامی انجام می‌دهند و سعی می‌کنند این تصور را ایجاد کنند که پ‌ک‌ک سازمانی است که به غیرنظامیان حمله نمی‌کند. از سوی دیگر، آنها تلاش می کنند تا با اقدام موازی با پ.ک.ک توسط سازمان های مختلف مستقل با شباهت های ایدئولوژیک، خشونت را عادی سازی کنند. برجسته‌ترین گروه پ‌ک‌ک، شاهین‌های آزادی کردستان (TAK) بود که در سال ۲۰۰۴ با مسئولیت تروریست سوری فهمان حسین با نام رمز باهوز اردال تأسیس شد. این گروه با بر عهده گرفتن مسئولیت حملات هماهنگ شده PKK-PYD در آنکارا در فوریه و مارس ۲۰۱۶ و در استانبول در دسامبر همان سال نامی برای خود دست و پا کرد. امروزه مشاهده می شود که پ.ک.ک در تلاش است تا با یک گروه دستگاهی جدید، یک گروه دستگاه جدید را چه در ترکیه و چه در شمال عراق وارد عرصه عمومی کند. اگرچه گروه ناسیونالیست کوردن در حال حاضر به خاطر اعمال خشونت آمیز خود شناخته نشده است، اما به نظر می رسد دستگاهی باشد که با ترکیب ایدئولوژی پ.ک.ک با ایدئولوژی نازی، برای ایجاد یک اثر سمی در حوزه عمومی استفاده می شود.

کوردن ناسیونالیست می گوید که او از جهت گیری ایدئولوژیکی پیروی می کند که رمزی نافی، یک کرد عراقی، در طول جنگ جهانی دوم دنبال می کرد. زمانی که رمزی نافی با اطلاعات نازی در آنکارا ملاقات کرد، روابط خود را با نازی ها عمیق تر کرد و رویای ایجاد یک کشور مستقل کردی در عراق را در سر داشت. در سال ۱۹۴۳ او وارد عملیات عملیاتی شد و با آلمان نازی توافق کرد تا در ازای نفت، کردستان مستقلی را ایجاد کند. او به مدت شش ماه با کماندوهای نازی در برلین آموزش دید و در اواسط سال ۱۹۴۳ در یک عملیات مخفیانه به نام “عملیات ماموت” علیه اقتدار بریتانیا در عراق با چتر به اربیل رفت. این عملیات ناموفق بود و نافی در سال ۱۹۴۹ در بازداشت بریتانیا درگذشت و در آنجا بازداشت شد. به نظر می رسد که برخی از هواداران پ ک ک در کشورهای اروپایی با اشاره به ابتکار عمل رمزی نافی در طول جنگ جهانی دوم، ناسیونالیست کوردن را تحت کنترل پ.ک.ک تأسیس کردند. می توان ارزیابی کرد که نزدیکی پ ک ک و گروه های راست افراطی در اروپا نیز در این امر نقش داشته است. گفته می شود که اعضای کوردن ناسیونالیست در اروپا افرادی هستند که مدتی در کوهستان ماندند، سپس صفوف پ.ک.ک را ترک کردند و به اروپا آمدند اما به صفوف پ.ک.ک در اروپا بازگشتند.

این تشکل که با سلام نازی ها در جشن نوروز ۲۰۲۳ استانبول به میدان آمد و خود را “ناسیونالیست کرد” نامید، قبلا جنبش خشم نامیده می شد. به نظر می رسد که این گروه در نتیجه اختلاف نظر بر اساس پویایی PKK-KDP و PKK-PYD تأسیس شده است. مشخص است که تروریست دوران کالکان، مصطفی کاراسو، جمیل بایک و مورات کاراییلان، اعضای شورای اجرایی KCK، خانواده بارزانی را به دلیل همکاری امنیتی و اقتصادی که حزب دمکرات کردستان با ترکیه ایجاد کرده بود، شبکه خیانت نامیدند. بر اساس این همکاری، حضور پ.ک.ک در شمال عراق از سال ۲۰۱۸ با یک سری عملیات نظامی و اطلاعاتی متحمل خسارات سنگینی شده و این سازمان با تهدیدی حیاتی مواجه شده است. گمان می‌رود که پ‌ک‌ک برای تضعیف نفوذ حزب دمکرات کردستان در اطراف اربیل، گروه ناسیونالیست کوردن را به عنوان یک دستگاه ایدئولوژیک جایگزین تعیین کرد. در حال حاضر، یک مشارکت گفتمانی مبتنی بر انتقاد از حزب دمکرات کردستان در محور پ.ک.ک- ناسیونالیست کرد-هاوپا وجود دارد و اینکه ناسیونالیست کوردن با گروه مشابهی به نام «هوپا» (همکاری) در تعامل است که بدون هیچ مبنای قانونی در IKYB فعالیت می کند. گفته می شود توسعه یافته است.

می توان اظهار داشت که جایگاه کوردن ناسیونالیست در پویایی PKK-PYD ناشی از کشمکش درون سازمانی است. گمانه زنی های مختلفی وجود دارد مبنی بر اینکه TAK که زمانی یکی از اعضای شورای اجرایی KCK بود و اکنون به دلیل وفاداری خود به تروریست فحمان حسین که در سوریه شناخته می شود شناخته می شود، ارتباطی سلسله مراتبی با شورای اجرایی فعلی KCK به رسمیت نمی شناسد. اعضا. همچنین تصور می شود که TAK از پ.ک.ک به PYD منتقل شد و به همین دلیل پ.ک.ک از اقدامات این گروه حمایت نکرد، بلکه در عوض کوردن ناسیونالیست را بسیج کرد و سعی کرد ناسیونالیست کردن را به جای TAK منصوب کند. اعتقاد بر این است که رقابت بین دوران کالکان، مصطفی کاراسو، جمیل بایک و مورات کارایلان و فهمان حسین عضو سابق شورای اجرایی KCK باعث شد که پ‌ک‌ک به عنوان جایگزینی برای TAK، ناسیونالیست‌های کوردن را تأسیس کند.

کوردن، که از نزدیک شدن بین HDP و چپ ترکیه انتقاد می کند، همچنین می گوید که HDP ناسیونالیست باید به عنوان یک حزب سیاسی مبتنی بر PKK به حیات خود ادامه دهد. از سوی دیگر، قابل توجه است که کوردن ناسیونالیست به شدت تحت تأثیر گفتمان های نازی ها در پست های اجتماعی خود قرار گرفت. همچنین مشاهده می شود که کوردن ناسیونالیست که در پست های خود از زبان فاشیستی استفاده می کند، سعی می کند ایدئولوژی تجزیه طلبانه و مخرب پ.ک.ک در ترکیه را با ایدئولوژی نژادپرستانه تقویت کند.

اگرچه گروه ناسیونالیست کردن هنوز اقدام خشونت آمیزی انجام نداده است، اما پیش بینی می شود که به یک گروه خشونت محور درست مانند TAK فهمان حسین تبدیل شود. اکنون تصور می شود که این گروه حدود چند هزار دنبال کننده بین سنین ۱۳ تا ۱۷ سال دارد. ناسیونالیست کوردن که قبل از انتخابات ۱۴ ماه مه در ترکیه اعضای TIP را تهدید می کرد، نتوانست اتحاد بین TIP و حزب چپ سبز را به نفع حزب چپ سبز تغییر دهد و ارزیابی هایی انجام داد که شکست حزب چپ سبز در انتخابات را به مشارکت این حزب نسبت داد. نکته. این وضعیتی بود که پ ک ک آشکارا از آن دفاع می کرد. پیش از انتخابات محلی می توان انتظار داشت که گروه ناسیونالیست کردن به عنوان ابزاری موثر توسط پ.ک.ک برای طراحی فضای سیاسی HDP استفاده شود.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *