۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • گروه بحران : پژاک از جوانان ایرانی برای پ.ک.ک تامین نیرو می کند

گروه بحران : پژاک از جوانان ایرانی برای پ.ک.ک تامین نیرو می کند

  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰
  • ۳۰۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، در سه سال گذشته ثابت شده است که سال های سختی برای PKK بوده است. با شروع عملیات ترکیه، پس از عملیات ، حضور نظامی دائمی خود را در اقلیم کردستان عراق افزایش داد و موفق شد عناصر پ.ک.ک را از چندین اردوگاه خود در شمال عراق بیرون کند. تجزیه و تحلیل مجموعه داده های مربوط به کشته شدگان پ ک ک ، اعلامیه های پ ک ک در رسانه ها و آمار ارائه شده توسط یک موسسه تحقیقاتی حقوق بشر در کردستان ، روند متغیری را نشان می دهد: پ ک ک از مجموعه اعضای پژاک بیرون می آید.

ارزیابی تلفات پ ک ک

در سال ۲۰۱۹ ، سالی که مجموعه داده های آن در دسترس عموم است ، میزان مرگ و میر در بین شبه نظامیان پ ک ک و به ویژه در شمال عراق افزایش یافته است. عملیات های تشدید شده آنکارا ، شامل منع آمد و شد ، حملات هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای امنیتی دولتی بیشتر ، تعداد بیشتری از افراد باتجربه پ ک ک را در سال ۲۰۱۹ نسبت به سه سال گذشته تشدید کرده است. این داده ها شامل سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نمی شود ، که در آنها ترکیه با سرعت ثابت در شمال عراق بر قلمرو پ.ک.ک. غلبه می کند.

با این حال ، کشتن شبه نظامیان پ ک ک بیشتر به معنای پیروزی آنکارا نیست زیرا پ ک ک از جنگجویان خارج از ترکیه استفاده می کند و از کینه توزین ضد دولتی در میان برخی کردها استفاده می کند.

عملیات فزاینده آنکارا ، […] تعداد بیشتری از افراد باتجربه پ ک ک را در سال ۲۰۱۹ نسبت به هر سه سال افزایش مجدد کشته است. ” – گروه بحران

به نظر می رسد تاکتیک های آنکارا در سه سال گذشته – وضع مقررات منع آمد و شد در مناطق روستایی برای پاکسازی اعضای پ ک ک ، فراخوانیدن حملات هواپیماهای بدون سرنشین ، استقرار سربازان در تعداد زیاد ، کشته شدن شبه نظامیان باتجربه و خفه کردن سربازگیری – به طور قابل ملاحظه ای فضای مانور پ ک ک را در مناطق جنوب شرقی روستایی محدود کرده است.

میزان حملات و عملیات پ ک ک در داخل ترکیه بسیار کاهش یافته است و از سال ۲۰۲۱ حملات قابل توجهی در داخل ترکیه صفر بوده است.

بر اساس داده های منبع باز جمع آوری شده بین ماه مه و سپتامبر ۲۰۱۹ ، ارتش ترکیه حداقل ۷۶ عملیات هوایی فرامرزی انجام داده است که بیشتر آنها مخفیگاه های پ.ک.ک و انبارهای مهمات در کوه های قندیل و اطراف آن را که “مقر” پ ک ک در آن قرار دارد ، هدف قرار داده است. و همچنین در Hakurk ، در شمال غرب قندیل به سمت مرز ترکیه (نقشه زیر را ببینید).

گروه بحران می تواند ۱۰۱ کشته مرتبط با چنین عملیات در آن منطقه را در سال ۲۰۱۹ تأیید کند که از این تعداد ۹۰ نفر شبه نظامیان پ ک ک و ۱۱ سرباز ترکیه بوده اند.

PKK Struggles To Stay On Its Feet; Draws From PJAK’s Pool Of Fighters

ارزیابی شهرهای کشته شدگان پ ک ک

علاوه بر مرگ و میر شبه نظامیان پ.ک.ک ، داده های گروه بحران در مورد شبه نظامیان پ ک ک در ژوئیه ۲۰۱۸ تا ژوئیه ۲۰۱۹ در ترکیه و شمال عراق (در مجموع ۳۶۱ نفر) کشته شدند نشان می دهد که حدود ۸٫۵ درصد (۳۱ نفر) از غرب ایران بودند ، حدود دو برابر تعداد در مدت مشابه سال قبل اکثر آنها در مریوان ، سرشت ، ارومیه یا خوی متولد شده اند (نقشه بالا را ببینید).

“این داده ها نشان می دهد که پ ک ک کمبود نیروی انسانی در شورش خود علیه ترکیه را با آوردن کادرهای بیشتر از ایران جبران می کند.” – گروه بحران

این بدان معناست که مجموعه نیروهای استخدام شده PKK می تواند در شورش علیه ترکیه از مرزهای ترکیه فراتر رود.

در واقع ، از ۴ اکتبر ۲۰۱۹ ، ۹ درصد از تمام شبه نظامیان PKK از ژوئیه ۲۰۱۵ کشته شده اند یا از غرب ایران (۴٫۷ درصد) ، از شمال سوریه (۳ درصد) یا از شمال عراق (۱٫۳ درصد) بوده اند.

اگرچه هنوز اطلاعات کاملی از کشته شدگان در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در دسترس نیست ، اما از طریق تاکتیک پ.ک.ک در جلب توجه مردم به تأخیر در اعلام خبر مرگ ، با پیگیری اعلامیه های گروه در رسانه های خود می توان به افزایش مرگ و میر در بین اعضای ایرانی پی برد.

شایان ذکر است که داده های جمع آوری شده توسط گروه بحران ممکن است ناقص باشد ، زیرا داده های خود را عمدتاً از کانال های رسانه ای وابسته به پ ک ک می گیرد و پ ک ک اعلام کشته های جنگجویان کشته شده را که بیشتر سربازان ایرانی هستند ، به تاخیر انداخته است. این تاخیرها می تواند تا ۴ سال طول بکشد.

پ ک ک جنگجویان را از استخدام نیروهای پژاک منتقل می کند

همچنین ، در داده های جمع آوری شده در وب سایت تفسیر پ.ک.ک HPGsehit.com ، می توان نتیجه گرفت که از ۳۷ جنگجوی کشته شده HPG ، ۱۳ نفر ایرانی هستند. این پیش بینی افزایش تلفات پ ک ک ایرانی است. این اعلامیه ها شامل اعضای ایرانی است که در شمال عراق ، در مناطقی که عملیات نظامی ترکیه انجام شده ، کشته شده اند.

با این حال ، نه تنها در اعلانات مرگ در رسانه های پ.ک.ک یا داده های جمع آوری شده توسط گروه بحران می توان به این روند توجه کرد ، بلکه در بیانیه های رسانه ای که از سوی ستیزه جویان زنده ارائه شده است نیز می توان مشاهده کرد.

نمونه ای از آن را می توانید در مقاله ای که توسط ANF منتشر شده است ، مشاهده کنید ، که شامل مصاحبه های ویدئویی و رونویسی مکتوب به کردی سه مبارز ، واقع در Gire Sor ، منطقه Avashin در شمال عراق است. این اعضا روایات مربوط به حملات شیمیایی ارتش ترکیه در این منطقه را شرح می دهند.

در مصاحبه های قبلی اعدام شده با اعضای سابق پ.ک.ک اشاره شد که این منطقه قبلاً سهمیه ۲/۳ اعضای ایرانی تبار در هر منطقه را در اختیار داشت.

“در مدتی که من در منطقه آواشین گذراندم ، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ ، اعضای ایرانی کمتری حضور داشتند. فرماندهان ما فقط ۲ یا ۳ ایرانی را در منطقه آواشین قرار می دادند. بقیه اعضای ترکیه یا سوریه بودند. ایرانیانی که استخدام می شدند ، معمولاً به پژاک ملحق می شدند و بدین ترتیب به مقر خود در قندیل منتقل می شدند یا به اردوگاه های کوچکتر در داخل ایران اعزام می شدند. ” -دوگان ، عضو سابق پ ک ک.

با این حال ، در این مناسبت ، سه نفر از اعضای زنده ایرانی تبار با رسانه های پ.ک.ک مصاحبه کردند ، علاوه بر ۱۳ ترور جانباز اعضای ایرانی که اخیراً در منطقه وسیع تری کشته شده اند ، به این نتیجه می رسد که میزان جنگجویان ایرانی در این منطقه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

PKK Struggles To Stay On Its Feet; Draws From PJAK’s Pool Of Fighters

کاهش فعالیت پژاک

تجزیه و تحلیل فعالیت های پژاک در مرزهای ایران کاهش قابل توجهی در میزان حملات و همچنین تلفات پژاک را نشان می دهد.

بر اساس آمار ثبت شده توسط مرکز آمار سازمان حقوق بشر هنگاو ، ۱۱ نفر از چریکهای پ ک ک و پژاک و یک عضو محرمانه پژاک کشته و یک عضو نیز در جریان درگیری های سال ۲۰۲۰ کشته شده است.

از مجموع درگیری ها در غرب ایران ، تنها ۱۰ مورد توسط چریکهای پژاک و پ.ک.ک انجام شده است که ۱۰ مورد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. اگرچه پژاک بین سالهای ۲۰۰۶ و در سال ۲۰۱۴ ، پژاک در سالهای اخیر بیشتر و بیشتر به پس زمینه ناپدید شده است.

نتیجه

کاهش فعالیت پژاک ، افزایش قابل ملاحظه حضور اعضای پ ک ک ایرانی در شمال عراق در رسانه های وابسته به پ ک ک و افزایش کشته شدگان ایرانی در میان اعضای پ ک ک در ترکیه و شمال عراق این فرضیه را که پ ک ک از پژاک گرفته است تأیید می کند.

این سوال را ایجاد می کند که این به چه معناست؟

از داده های موجود می توان نتیجه گیری های متفاوتی را به دست آورد که دلالت بر این دارد که پ.ک.ک به طور موثر از مجموعه نیروهای استخدام شده پژاک و کاهش فعالیت های پژاک استفاده کرده است:

پ ک ک در حال تمام شدن جنگنده های خود است ، به جنگنده های بیشتری نیاز دارد تا از دستیابی ارتش ترکیه به دستاوردهای خود در شمال عراق جلوگیری کند. بنابراین ، از مجموعه نیروهای استخدامی پژاک استفاده می کند.

احتمال دیگری که بوجود می آید این است که پژاک با از دست دادن قلمرو در منطقه قندیل و عقب نشینی رزمندگان از داخل مرزهای ایران ، گردانها ، مقرها و/یا محلهای آموزش خود را به سایر مناطق شمال عراق منتقل کرده است.

KCK تصمیم گرفته است بر فعالیتهای PKK و SDF تمرکز کند و فعالیت PJAK را کاهش دهد. “پژاک به عنوان یک پروژه جانبی”.

تحقیقات بیشتری باید در مورد فرضیه دوم و سوم ذکر شده انجام شود. با این حال ، به احتمال بسیار زیاد PKK در طول سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ متحمل ضررهای قابل توجهی شده است ، به طوری که باید ذخایر جنگنده خود را با جنگنده های ایرانی که قبلاً توسط پژاک آموزش دیده و به کار گرفته بودند ، پر کند و بنابراین از مجموعه جنگجویان پژاک استفاده می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین