۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گروهکی تروریست و بی ریشه به نام پژاک!

  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • ۷۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: پس از انقلاب اسلامی، کشورهای غربی و بویژه آمریکا همواره در تلاش بوده‌اند تا از طریق فرقه‌ها و گروهک‌های معاند و ضد انقلاب به بحث اقوام در ایران نفوذ کرده و کشور را با بحران مواجه سازند. در همین راستا نظام سلطه با بکارگیری گروه‌های مسلح و تجزیه طلب، اهدافی همچون ایجاد شکاف قومیتی، واگرایی اقوام از مرکز، ایجاد شائبه نقض حقوق اقوام، ناامن کردنِ مناطق مرزی و در دست داشتن ابزاری برای پیشبرد برنامه‌های خود علیه نظام جمهوری اسلامی را دنبال کرده است.

در ۴ آوریل سال ۲۰۰۴ گروهی جدید با عنوان حیات آزاد کُردستان (پژاک) به عنوان شاخه پ.ک.ک در ایران تأسیس شد. اگر چه این گروه مسلح و تجزیه طلب از همان ابتدا سعی کرد خود را مستقل و دارای اراده معرفی کند، اما گذشتِ ۲۰ سال از فعالیت تروریستی و مسلحانه گروه پژاک، اثبات کرده که گروه مذکور تماماً عامل اجرای سیاست‌های فرقه مادر (پ.ک.ک) است.

تأسیس پژاک را باید خوش خدمتی پ.ک.ک به نظام سلطه و در رأس آن آمریکا دانست. پ.ک.ک با تقسیمِ نیروهای خود به شاخه‌های کوچکتر و تأسیس گروه‌هایی همچون پژاک در ایران، حزب اتحاد دمکراتیک PYD در سوریه و حزب راه حل دمکراتیک (پارتی چاره سه ری) در عراق چند هدف را دنبال می‌کرد.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر و حضور آمریکا در منطقه، رسانه‌های پ.ک.ک اینگونه اطلاع رسانی می‌کردند که بزودی آمریکا علیه ایران وارد جنگ خواهد شد از همین رو این فرصت برای پ.ک.ک فراهم شده بود تا هم خود را به عنوان یک نیروی موثر که می‌تواند در خدمتِ اهداف آمریکا باشد، به واشنگتن معرفی کند و هم بر بحران‌های داخلی خود فائق آید. تأسیسِ پژاک ارسال این پیام به آمریکا بود که چنانچه برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران به اهرمی نیاز باشد، آن اهرم، پژاک خواهد بود.

اما علارغم همه ی تلاش های پ ک ک ،پژاک نتوانست در ریل از پیش مشخص شده حرکت کند بلکه پ.ک.ک آن را چنان در چنگال خود گرفت که پژاک به کپی پ ک ک تبدیل شد. پژاک ابتدا توسط کادرهای پ ک ک مدیریت شد اما پ ک ک برای اینکه وانمود کند که پژاک یک گروه ایرانی است تعدادی کادر ایرانی را به آنجا منتقل کرد که این بار نیز کادرهای ایرانی نتوانستند پژاک را در اهداف پ ک ک هدایت کنند که این مشکل از ابتدا تا به امروز نیز ادامه دارد که پژاک از معیارهای ایدئولوژیکی پ ک ک بدور است.

اهداف پ.ک.ک بعد از اشغال عراق توسط امریکا یک فرصت تلقی می شد که پ ک ک براین بود که امریکا بعد از عراق به ایران حمله خواهد کرد و فرصت را مغتنم شمارد و با عجله، پژاک را در سالروز تولد عبداله اوجالان تاسیس کرد. پژاک در اصل ریشه ای نداشت و یا اینکه بگوییم که گذشته ای نداشت بلکه بخشی از گذشته پ ک ک بود و یا بخشی از پ ک ک بود که همه چیزها فراهم بود از اسلحه گرفته تا نیروی نظامی همگی از پ ک ک بودند و از تجربه پ ک ک استفاده می کردند. با گذشت سالها اما پژاک نتوانست گرهی از مشکلات پ ک ک را باز کند و نه آمریکا حمله کرد و نه تغییری روی داد بلکه انچه که متضرر در این پروژه شد پ.ک.ک بود و نیروی انسانی خود را از دست داد و نه اینکه  پژاک مستقل شد و همه آن را بعنوان بخشی از پ.ک.ک می دانند که در منطقه پنجوین گیر کرده و در غارها مشغول خواندن کتابهای اوجالان هستند و هرجا که پ.ک.ک دستور بدهد آن ها نیز به انجا می روند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین