۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • گروه‌های مسلح کُرد اقلیم شمال عراق محدودتر می‌شوند

گروه‌های مسلح کُرد اقلیم شمال عراق محدودتر می‌شوند

  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
  • ۷۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : احمد بخشایش اردستانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر در خصوص هشدار جدی اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی در مورد خلع سلاح یا اخراج گروه‌های مسلح کردی مستقر در شمال اقلیم عراق مبتنی بر توافقنامه امنیتی میان دو کشور، اظهار داشت: مسئولین منطقه اقلیم شمال عراق خواهان عمل به مفاد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق هستند، اما توان اجرای آن را ندارند.

وی با بیان اینکه ۴ کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق دارای قومیت کرُدی هستند و برخی از این افراد در این ۴ کشور خواستار جدایی طلبی و تشکیل یک کردستان واحد در منطقه هستند، گفت: زمانی که رژیم صدام در عراق سقوط کرد، کُردهای آن کشور از فرصت استفاده کردند و منطقه‌ای خودمختار را در شمال آن کشور به وجود آوردند که همین موجب برانگیختگی کُردهای ۳ کشور دیگر شد.

بخشایش تصریح کرد: البته دولت‌های ایران، سوریه و ترکیه مخالف استقلال‌طلبی و جدایی آنها و خواهان حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی خود هستند.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی گروه‌های کُرد ضد انقلاب ایران تصور می‌کنند که حوادث سال گذشته در کشور موجبات تضعیف دولت ایران را به وجود آورده و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا هدف خود مبنی بر جدایی طلبی را پیگیری کنند.

کنترل کُردهای شمال عراق به‌نفع دولت آن کشور است

وی با بیان اینکه ایران در مقابل اقدامات خصمانه گروه‌های کُرد ضد انقلاب تاکنون چندین مرتبه عملیات‌هایی را علیه مواضع و مقرهای آنها انجام داده است، اظهار داشت: این موضوع به‌نفع دولت عراق است که جهت کنترل کُردهای شمال آن کشور اجازه فعالیت به گروه‌های کُردی مسلح ضد ایرانی را ندهد.

بخشایش عنوان کرد: پیام و هشدار اخیر سرلشکر باقری به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عراق مبنی بر همین است که اگر ایران مجدد مجبور به موشک پراکنی علیه مواضع گروه‌های کُرد مسلح مستقر در خاک اقلیم شمال عراق شود این به دلیل ناتوانی دولت عراق در کنترل آن منطقه است.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته به نوعی دیگر هم می‌توان این پیام را تحلیل کرد و آن اینکه حمله احتمالی مجدد ایران به مواضع گروه‌های مزبور به نوعی امنیت عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این نیز با توجه به هشدارهای مکرر ایران به طرف عراقی و مسئولان منطقه شمال آن کشور در قالب «حق دفاع مشروع ایران» قلمداد می‌شود.

دولت عراق به طور کامل نمی‌تواند کُردهای شمال کشور خود را کنترل کند

وی بیان کرد: دولت عراق به طور کامل نمی‌تواند کُردهای شمال کشور خود را کنترل کند و از سوی دیگر از ایران حساب می‌برند و با توجه به هشدارهایی که داده شده تلاش خود را جهت کنترل آن منطقه و گروه‌های مسلح کُرد مستقر در خاک شمال عراق را انجام می‌دهد.

بخشایش گفت: شما ببینید دولت ترکیه هم با بخشی از کُردهای خود مشکل دارد و در اخبار شاهدید که به طور مستمر مناطقی از شمال عراق را که نیروهای وابسته به پ.ک. ک قرار دارند، از سوی نیروهای امنیتی ترکیه مورد حمله قرار می‌گیرند.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقامات منطقه اقلیم شمال عراق بهتر است که گروه‌های مسلح کُردی ضد ایرانی را از خاک خود خارج و با محدودسازی آنها مانع از فعالیت‌های مسلحانه آن گروه‌ها شوند.

وی تصریح کرد: اما اگر این اتفاق نیفتاد و گروه‌های مسلح مزبور در آن منطقه به کار خود ادامه دادند و مسئولان منطقه اقلیم شمال عراق نیز در این رابطه اقدامی انجام ندادند، ایران خود مستقیماً نسبت به محدودسازی آن گروه‌ها اقدام می‌کند.

بخشایش ادامه داد: به نظر می‌آید با توجه به فشارهای دیپلماتیک و نظامی ایران و البته خواست و اراده دولت مرکزی بغداد گروه‌های مسلح مزبور در آینده ضعیف‌تر و محدودتر خواهند شد.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: طبیعی است که هر حکومتی تهدیدات خارجی علیه امنیت ملی خود را با شدیدترین نوع ممکن پاسخ می‌دهد و این حق قانونی و بین‌المللی ایران است که از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود دفاع کند.

وی در پایان بیان داشت: علاوه بر وجود حق دفاع مشروع از بُعد بین‌المللی، تقویت مؤلفه‌های قدرت در درون کشور از ابعاد اقتصادی نظامی علمی و دیگر مولفه‌ها نیز می‌تواند در پیشبرد اهداف منافع ملی مؤثر باشد.

 

منبع : خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین