۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کوثری: پژاک از قاطران قاچاقچیان سوخت گمرکی می گرفت!

کوثری: پژاک از قاطران قاچاقچیان سوخت گمرکی می گرفت!

  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
  • ۱۷۶ بازدید
  • ۰

از زمانی که دولت نهم در تیرماه ۱۳۸۶، بنزین را سهمیه بندی کرد و یارانه سوخت را کاهش داد قاچاق سوخت به میزبان قابل توجهی از رونق افتاد چرا که سود اندکی عاید قاچاقچیان می کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : از اواخر تابستان سال گذشته که تحریمها باعث شد ریال در مدت یک هفته حدود ۴۰ درصد ارزش خود را نسبت به دلار از دست بدهد، این تجارت دوباره بسیار سود آور شد. گازوئیل آزاد در ایران لیتری ۳۰۰۰ ریال (حدود ۹ سنت آمریکا) است. گازوئیل قاچاق در پاکستان تقریبا یک دلار آمریکا ارزش دارد که از نرخی رسمی کمتر است. از همین محاسبه ساده می توان فهمید جابجایی مرزی سودی بیش از ده برابر عاید می کند.

محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در گفتگو با افکارنیوز می گوید: «موضوع قاچاق سوخت بستگی به قیمت ارز دارد و اینکه قاچاقچیان با توجه به قیمت کنونی ارز برایشان صرف دارد یا خیر. به طور قطع در زمانی که قیمت دلار ۱۲۶۰ و یا در سال قبل آن ۹۶۰تومان و هم زمان با اجرای هدفمندسازی یارانه ها قاچاق بنزین برای قاچاقچیان صرف نمی کرد اما وقتی که ناگهان قیمت دلار به ۳هزار تومان رسید، این موضوع باعث شروع دوباره قاچاق ارز شد.»

وی در ادامه می افزاید: «با توجه به اینکه ما خیلی از مناطق مرزها را کنترل کردیم اما در برخی از موارد به علت کمبود بودجه و هم بحث صعب العبور بودن مناطق این کنترل کامل نشده است. قاچاق سوخت نیز از این مناطق صورت می گیرد. در نهایت این که مسئولان باید در این رابطه فکر اساسی انجام دهند.»

برخی گزارشها حاکی از آن است این تجارت بقدری سودآور شده که حتی کودکان محلی با بطریهای نوشابه اقدام به جابجا کردن سوخت می کنند. حمل سوخت با قاطر از روشهای متداول است اما وانت بیشترین کارایی را در جابجایی سوخت دارد. اسماعیل کوثری می گوید: «روزانه ۴هزار وانت از سراوان سوخت را به مرزهای خارجی کشور قاچاق می کنند. چند سال پیش نیز در محور سلماس گروهک پژاک از قاطران قاچاقچیان گمرکی می گرفتند. الان هم هنوز نرفته اند اما در محور سراوان به میزانی بود که گفتم یعنی روزانه ۴هزار وانت.»

از دلایلی که برای افزایش قاچاق سوخت عنوان می شود عدم تخصیص بودجه برای بستن مرزهای شرقی است. از سردار کوثری می پرسیم که آیا بودجه امسال دولت برای بستن مرزهای شرقی افزایش یافته است؟ او تاکید می کند: «متاسفانه امسال بودجه برای بستن مرزها چندان تغییر نداشته است و باید در این زمینه (قاچاق سوخت) فکر اساسی تری اندیشیده شود.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین