۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کالکان، عضو شورای رهبری پ.ک.ک: باید کانتون شنگال تأسیس شود

کالکان، عضو شورای رهبری پ.ک.ک: باید کانتون شنگال تأسیس شود

  • ۳ دی ۱۳۹۳
  • ۲۹۳ بازدید
  • ۰
دوران کالکان، عضو شورای رهبری «حزب کارگران کردستان, پ.ک.ک» گفت:«باید کانتون شنگال تأسیس و زمینه آن هموار گردد. مدیریت شنگال همچو گذشته ناممکن است. ایزدیان در حین قتل‌عام برای حفظ امنیت جانی خود به غرب، شمال و جنوب کردستان رفتند. باید تدارکاتی دیده شود تا به روستاها و شهرهایشان بازگردند.»
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از شیکه استرک تی وی ،دوران کالکان، عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در مصاحبه با «سترک تی ‌وی» در مورد عملیات‌های آزادسازی شنگال و آینده جامعه ایزدیان مسایلی مهم بر زبان راند.
کالکان گفت:«در پایان سال، چنین روزی مهم روحیه‌ای عظیم به کردها و نیروهای دموکراتیک بخشید. آزادی شنگال را به تمامی کردها و نیروهای دموکراتیک تبریک می‌گویم. به همه مبارزان راه آزادیخواهی را درود می‌فرستم و یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌دارم.»
باید نیروی مشترک نظامی تشکیل شود
کالکان یادآور شد: «در جریان جنگ رهایی شنگال، همه نیروهای کردی سهیم شده‌اند. حتی نیروهای غرب کردستان (کردستان سوریە) هم می‌جنگند. نیروهای ه.پ.گ و یژاستار هم در سراسر کردستان مستقر شده‌اند. پیشمرگ جنوب کردستان (کردستان عراق) هم شرکت دارند.»
وی افزود: هر چند به شیوه‌ای هماهنگ و برنامه‌ریزی شده نبوده، اما شنگال از سوی تمامی نیروهای کردها در شرف آزادی است و این امر بسیار مهم است.
کردها مناطق خود را تخلیه نکنند
کالکان در مورد خطر تلاش‌های دشمنان برای خالی کردن شنگال از سکنه، به بیانیه فرماندهی قرارگاه مرکزی دفاع از خلق در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت چنین هشداری بسیار جدی و بجا بود.
کالکان افزود اگر جان زنان در خطر نباشد، پس نباید شنگالی‌ها را به غیر از شنگال در مناطقی دیگر اسکان داد.
 وی در ادامه افزود: «داعش هم می‌خواهد شنگال از سکنه خالی شود. آنهایی که درصدد نسل‌کشی فرهنگی و فیزیکی کردها هستند هم بدنبال چنین چیزی هستند. وضعیت در ماه آگوست که شنگال اشغال شد، متفاومت بود. ما آمادگی نداشتیم. نیروهای پیشمرگ جنوب کردستان در رویارویی با داعش سنگر نگرفتند. لذا خطر قتل‌عامی بزرگ به میان آمد. ما برای جلوگیری از این قتل‌عام تدابیری اندیشیدیم. برای تأمین امنیت جانی و حیاتی مردم و ممانعت از قتل‌عام، اقدامات لازم را انجام دادیم. حال دیگر چنین خطری کاملا دفع شده است. گریلاها در شنگال و مناطق دیگر مستقر شده‌اند. میان نیروهای آزادیخواه و انقلاب غرب کردستان پشتیبانی‌های مکرر به میان آمده است. پیشمرگه جنوب کردستان هم متحد شده‌اند. حداقل در کوهستان شنگال امنیتی نسبی حاکم شده است. هم‌اکنون روستاها، شهرستان‌ها و شهرها آزاد می‌شوند. لذا نباید هیچ طرفی ایزدیان را به مناطقی دیگر سوق دهد. زیرا چنین کاری جنایت علیه بشریت خواهد بود. گذشته از آن، به نسل‌کشی فرهنگی کمک خواهد کرد. طی مدت گذشته تاکنون طرف‌ها هربار که با هلیکوپتر به کوهستان شنگال می‌رفتند، شماری از شهروندان ایزدی را با خود می‌بردند. چرا بجای بردن آنها، به آنها کمک غذایی و انسانی نمی‌کنند تا بتواند در شنگال بمانند!»
باید کانتون شنگال تأسیس شود
دوران کالکان در ادامه اظهار کرد که باید دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان به شیوه‌ای دموکراتیک عمل کنند و به ایجاد حیاتی دموکراتیک و آزاد برای کردهای ایزدی شنگال احترام بگذارند.
کالکان گفت دیگر باید کانتون شنگال تأسیس شود و زمینه برای آن هموار گردد. نباید همانند گذشته شنگال مدیریت و اداره شود. نباید شنگالی‌ها را از شنگال بیرون برانند. زیرا چنین اقدامی خطرناک است. باید همگان در قبال این وضعیت آگاه باشند. ما همچون جنبش کردها با خالی کردن شنگال از سکنه، ضدیت می‌کنیم. تاکنون به این خاطر شنگالی‌ها را به بخش‌های دیگر کردستان یعنی غرب، جنوب و شمال می‌بردند، چون خطر قتل عام وجود داشت. باید خلق ایزدی هم برای خودمدیریتی آماده شوند. هرگاه شنگال کاملا آزاد شد، باید فورا به روستاها، شهرستان‌ها و شهرهای خود بازگردند و به حیات آزاد خود ادامه دهند. باید همه بازگردند.»
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین