۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مراد قاراییلان: نیروهای پ.ک.ک حملە بە شنگال را آغاز کردند

مراد قاراییلان: نیروهای پ.ک.ک حملە بە شنگال را آغاز کردند

  • ۳ دی ۱۳۹۳
  • ۲۹۹ بازدید
  • ۰
 
فرمانده نیروهای شاخه نظامی پ.ک.ک (HPG) اعلام کرد کە تنها نیروهای این حزب و شاخەهای اقماری آنان، حملە بە شنگال را آغاز کردەاند و نیروهای پیشمرگ پس از اطلاع از ورود نیروهای پ.ک.ک بە شنگال از همان راهی کە آنها گشودە بودند، وارد این شهر شدند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از فرات نیوز (ارگان رسانه ای پ.ک.ک)، مراد قاراییلان عضو شورای رهبری و فرمانده نیروهای شاخه نظامی پ.ک.ک دربارە جزئیات عملیات آزادسازی شنگال و نقش نیروهای این حزب و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان در این عملیات بە تفصیل سخن گفت.
قاراییلان گفت کە اگر نیروهای مدافع خلق و مدافعین کرد سوری و همچنین دیگر نیروهای اقماری پ.ک.ک در حملە داعش در ٣ آگوست ٢٠١۴ مداخلە نمی کردند و بە دفاع از مردم بر نمی خواستند، هزارن تن قتل عام شدە و نسل کشی قرن روی می داد.
وی خاطرنشان ساخت: اگر مداخلە گریلا نمی بود هیچ کردی در شنگال باقی نمی ماند و داعش بە شیوەای استراتژیک سیطرە خود بر منطقە را تثبیت می کرد و کردها دیگر نمی توانستند بە شنگال باز گردند.
عضو رهبری پ.ک.ک دربارە نحوە کمک رسانی نیروهای این حزب بە اهالی شنگال گفت: در نتیجە مقاومت های نیروهای مدافع خلق و نیروهای مدافع زنان در محور شنگال و واحدهای مدافع خلق و واحدهای مدافع زنان (واحدهای نظامی وابستە بە حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریە) از محور شمال سوریە این نیروها توانستند ١٨ آگوست ٢٠١۴ گذرگاهی بە سوی شمال سوریە بگشایند و ١۵٠ هزار تن را از دست داعش نجات دهند.
قاراییلان همچنین اشارە کرد کە همزمان با این عملیات نیروهای پ.ک.ک، این نیروها از کوهستان شنگال نیز محافظت کردە و از سیطرە داعش بر این کوهستان جلوگیری بە عمل آمد.
وی در این بارە گفت: راهزنان (عناصر داعش) بە صورت مداوم بە کوهستان شنگال حملە ور می شدند، اما همیشە این حملات در هم شکستە می شد و بدین نحو از ورود عناصر پلید داعش بە این کوهستان جلوگیری شد و جان ١٠ هزار نفر حفظ شد.
فرمانده نیروهای شاخه نظامی پ.ک.ک تصریح کرد کە اگر عملیات های گریلا نمی بود، هیچ نیرویی نمی توانست شنگال را نجات دهد.
قاراییلان اعلام داشت: همزمان با حفظ جان آوارگان در کوهستان شنگال با تاکتیک گریلا و در مدت زمانی چهار ماهە، حملات پی در پی علیە داعش انجام شدە است و از سویی دیگر بە صورت اساسی آمادەسازی برای انجام عملیات آزادسازی شنگال صورت گرفت و در این چارچوب نیز از نیروهای پیشرگ اقلیم کردستان برای این منظور دعوت بە عمل آمد تا با همکاری همدیگر فرماندهی مشترکی برای رسیدن بە این هدف تشکیل شود.
وی در خصوص تلاش ها برای تشکیل فرماندهی مشترک میان نیروهای پ.ک.ک و پیشمرگ در راستای آزادسازی شنگال گفت: این تلاش بە نتیجە نرسید و نیروی پیشمرگ و نیروهای مدافع خلق هرکدام جداگانە برای آزادسازی شنگال اقدام کردند. نیروی پیشمرگ از محور زومار گذرگاهی را گشود و نیروهای مدافع خلق با همکاری مدافعین کرد سوری از سمت شمال سوریە گذرگاهی را گشودند و بدین نحو عملات آزادسازی روستاهای شمال شنگال آغاز گردید.
قاراییلان افزود: در روز ٢٠ دسامبر نیروهای ما بە سوی مرکز شنگال پیشروی کردند و عملیات هایشان در اطراف شهر شنگال آغاز گردید و توانستند ساعت ١١ پیش از ظهر، وارد شهر شوند و از این ساعت درگیری آغاز گردید.
وی اشارە کرد کە دو سە ساعت پس از حملە گریلاها بە شنگال، هنگامی کە فرماندهی پیشمرگ از ورود گریلا بە شهر شنگال باخبر می شوند، از همان راە، نیروی پیشمرگ را بە داخل این شهر می برند.
فرمانده نیروهای شاخه نظامی پ.ک.ک بە بیان جزئیات بیشتری در این بارە اشارە می کند و می گوید: هنگامی کە نیروهای پیشمرگ وارد شهر شنگال می شوند خطاب بە گریلاها اعلام می کنند کە چرا آنها را در جریان این اقدام قرار ندادە و طرح و برنامە آنها کە حملە بە شنگال در دو سە روز دیگر بودە را بر هم زدەاند کە در مقابل گریلاها پاسخ دادەاند: بە این دلیل شما را در جریان این عملیات قرار ندادیم کە شما نیز هیچگاە هیچ اطلاعاتی دربارە طرح ها و برنامە های عملیاتیتان در اختیار ما قرار نمی دهید و تمایلی بە انجام دادن عملیات مشترک ندارید و بە همین دلیل ما طرح و برنامە خود را اجرایی کردیم.
وی بە بروز اختلاف و منازعە میان نیروی پیشمرگ و گریلا بر سر نحوە آغاز عملیات آزادسازی شنگال اشارە می کند و می گوید در نهایت، نیروهای پیشمرگ و نیروهای پ.ک.ک با همکاری هم تا روز بعد علیە داعش می جنگند.
قاراییلان تاکید می کند کە عملیات آزادسازی شنگال عملیات مشترک گریلا و نیروهای پیشمرگ نبودە و می افزاید: عملیات در مرکز شنگال فقط از سوی فرماندهی نیروهای مدافع خلق در شنگال و فرماندهی کل واحدهای مدافع شنگال طراحی و برنامە ریزی شدە بود و طرح نیروهای پیشمرگ حملە بە شنگال طی چند روز دیگر بودە است، اما هنگامی کە نیروهای پ.ک.ک وارد شنگال شدەاند، نیروهای پیشمرگ نیز وارد جنگ شدند و بە شیوەای عملی، همکاری میان دو نیرو صورت پذیرفت.
مراد قاراییلان در ادامە سخنانش اعلام کرد کە پ.ک.ک تاکنون برای دفاع و حفاظت از شنگال ١١۵ کشتە داشتە است و در پایان تاکید می کند کە هیچ کس نمی تواند واقعیات آزادسازی شنگال و عاملان آن را انکار کند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *