۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مراد قاراییلان: مذاکرات به نتیجه برسد؛ در نشست ۱۵ آوریل پ.ک.ک اوجالان حضور خواهد داشت

مراد قاراییلان: مذاکرات به نتیجه برسد؛ در نشست ۱۵ آوریل پ.ک.ک اوجالان حضور خواهد داشت

  • ۳ دی ۱۳۹۳
  • ۲۴۱ بازدید
  • ۰

رئیس شاخه نظامی پ.ک.ک در اظهاراتی اعلام کرد چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد در کنگره آوریل آینده پ.ک.ک عبدالله اوجالان نیز حضور خواهد داشت اما چنانچه مذاکرات شکست بخورد جنگ با ترکیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری دوغان، مراد قاراییلان عضو شورای رهبری و فرمانده نیروهای شاخه ی نظامی پ.ک.ک، طی اظهارات مهمی درباره روند مذاکرات ضمن تاکید بر این که تا آوریل ۲۰۱۵ روند مذاکرات به نتیجه نهایی خود خواهد رسید و در آوریل ۲۰۱۵، دوازدهمین کنگره پ.ک.ک برگزار خواهد شد، افزود: اگر ما به اهدافی که در روند مذاکرات داریم دست پیدا کنیم در دوازدهمین کنگره پ.ک.ک عبدالله اوجالان نیز حضور خواهد داشت. ما به حل و فصل مسئله کردها در چارچوب پیش نویس مذاکرات صلح و دموکراسی عبدالله اوجالان پایبندهستیم.
قاراییلان گفت: چارچوبی که عبدالله اوجالان طراحی کرده است برای دموکراتیزه کردن ترکیه ضروری است. هیئت امرالی نیز وقتی به کوه قندیل آمد با آنان نیز صحبت کردیم. عبدالله اوجالان برای رسیدن به توافق نهایی در مرحله ابتدایی ۳ خواسته دارد. تشکیل کمیسیون حقیقت یاب؛ رسیدن به مرحله مذاکرات مستقیم با حضور منشی های مشخص شده توسط وی و رسیدن به نتیجه تا بهار. ولی تاکنون حزب عدالت و توسعه در این ۳ موضوع مذاکره و یا دیداری صورت نداده است. اوجالان نیز برای این که این موارد نادیده گرفته نشود خواستار سفرهای پیوسته هیئت حزب دموکراتیک خلق ها به جزیره امرالی هست. اقدامات دولت و حکومت ترکیه در این خصوص کافی نیست و باید اقداماتی بیشتری صورت گیرد.
این عضو شورای رهبری کنگره جوامع کرد با یادآوری این که همزمان با سفر هیئت امرالی به کوه قندیل حکومت ترکیه به داعش اجازه حمله از خاک ترکیه به کوبانی را داده بود، افزود: هم عبدالله اوجالان و هم ما قبلا نیز گفته بودیم. مسئله کوبانی مسئله کردها است. حزب عدالت و توسعه این دیدگاه ما را به خوبی می دانست. حزب عدالت و توسعه درصدد است این روند را به بعد از انتخابات ۲۰۱۵ موکول کند. آنها در تلاش هستند تا سیاست های ۲۰۱۱ خود را تکرار کنند. ولی دیگر ما به این سوء استفاده فرصت نخواهیم داد. اگر قبل از انتخابات اقدامات جدی صورت نگیرد، جنگ شروع خواهد شد. در دیدارهای “اسلو” عبدالله اوجالان، یک پروتکل آماده کرده بود و در آن دیدارها ارائه کرد. حکومت در آن موقع گفت به این پروتکل بعد از انتخابات جواب خواهد داد. ولی بعد از انتخابات شروع به حمله به مواضع پ.ک.ک کرد. ما به این نوع بازی ها دیگر فرصت نخواهیم داد.
مراد قاراییلان تصریح کرد: اگر ترکیه اقدامات جدی را به بعد از انتخابات موکول کند این موضوع به معنی شروع جنگ خواهد بود. اردوغان و حزب عدالت و توسعه باید این را به خوبی بدانند. ما به این ریسک دیگر فرصت نخواهیم داد. اگر در روند مذاکرات صمیمی هستند، باید مذاکرات عمیق و مستقیم را شروع کنند. اگر حزب عدالت و توسعه این مذاکرات را به بعد از انتخابات موکول کند، جنگ شروع خواهد شد. اگر ترکیه تا انتخابات به نتیجه نهایی با عبدالله اوجالان نرسد، بعد از انتخابات خود را آماده جنگ با ما خواهد کرد. موکول کردن مذاکرات به بعد از انتخابات نیت ترکیه را در تصفیه پ.ک.ک و حمله به کردها نشان خواهد داد. در دیاربکر و حکاری دو جوان کُرد را کشته اند. همه باید بدانند که جوانان کرد بی صاحب نیستند هر یک جوانی که از ما کشته شود، جواب آن را خواهیم داد. در مورد این نوع حوادث ساکت نخواهیم نشست.
وی ضمن اشاره به این موضوع که اقدام نکردن در چارچوب پیش نویس عبدالله اوجالان در روند مذاکرات این پیام را به ما خواهد داد که ترکیه با جنگ درصدد حل مسئله کردها است، تاکید کرد: ما برای عمل کردن به پیش نویس مذاکرات حاضر هستیم. همه باید بداند: حزب عدالت و توسعه اگر بخواهد این گونه ادامه دهد، جنگ اجتناب ناپذیر خواهد شد. این موضوع انتخاب ما نیست، بلکه این انتخاب حزب عدالت و توسعه خواهد بود. در روند مذاکرات به برخی موارد اشاره شده است. مانند: “کمیسیون حقیقت یاب تشکیل خواهد شد و در روند مذاکرات مستقیم تا ۱۵ فوریه این کمیسیون نتایج و گزارشات خود را به مذاکرات خواهد داد و در پی آن اگر روند مذاکرات به نتایج نهایی خود برسد در ۱۵ مارس به پ.ک.ک دستور خلع سلاح داده خواهد شد. در ۱۵ آوریل طی کنگره جوامع کرد در شمال عراق مسئله آینده نظامیان پ.ک.ک را بحث خواهیم کرد. پ.ک. یا به یک جناح سیاسی تبدیل خواهد شد و یا به منطقه ای دیگر انتقال داده خواهد شد”. باید صریح بگویم در مورد اینها در کنگره در خصوص این موضوع تصمیم گرفته خواهد شد. در حال حاضر در برنامه هایمان ترک سلاح وجود ندارد. در جلسه کنگره جوامع کرد، اگر روند مذاکرات به نتیجه نهایی خود برسد عبدالله اوجالان نیز در آن جلسه حضور خواهد داشت. در آن نشست درباره آینده پ.ک.ک با حضور عبدالله اوجالان بحث و گفتگو خواهیم کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین