۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کارشناسان سیاسی: پ.ک.ک اکنون در موقعیت بهتری قرار دارد

  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
  • ۲۹۷ بازدید
  • ۰

برخی کارشناسان معتقدند که پ.ک.ک در طی دو سال گذشته که در ترکیه آتش بس برقرار بود توانسته است جای پای خود را در داخل ترکیه محکم کند و توانایی نظامی خود را نیز بالا ببرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی ، با درخواست عبداله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه، کمترین تنش میان نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه و نیروهای پ.ک.ک در دوسال گذشته اتفاق افتاده است. این آتش بس، سه هفته پیش به دنبال انفجار در شهر سوروچ و کشته شدن ۳۲ تن از جوانان چپ گرا در یک میتینگ، و به دنبال آن کشته شدن دو پلیس به اتهام همکاری با داعش از سوی نیروهای پ.ک.ک به اتمام رسید. ارتش ترکیه دهها جت اف-۱۶ را برای بمباران مواضع پ.ک.ک در خاک عراق به پرواز درآورد و به گفته منابع نظامی ترکیه بیش از ۳۰۰ تن از اعضای پ.ک.ک در این درگیریها کشته شده اند هر چند پ.ک.ک این آمار را غیر واقعی دانسته و تعداد کشته شدگان خود را بسیار کمتر عنوان کرده است.
برخی کارشناسان معتقدند پ.ک.ک در دوران آتش بس به تقویت بنیه نظامی خود پرداخته است و با این حملات ممکن نیست از بین برود.
آنتونی اسکینر،تحلیلگر مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه Verisk Maplecroft به سایت بلومبرگ گفته است پ.ک.ک از سال ۲۰۱۳ حضور خود را در حومه شهرهای بزرگ ترکیه مستحکم کرده که به این معنی است پ.ک.ک در موقعیت قدرتمندتری برای ضربه زدن به اقتصاد و فراری دادن سرمایه گذاری در این مناطق قرار دارد.
مهمت کایا، مدیر مرکز پژوهش درباره جوامع حومه دجله در دیاربکر هم به بلومبرگ گفت: همزمان که نیروهای امنیتی ترکیه در فاصله سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ از فرصت آتش بس برای ایجاد استحکامات نظامی جدید و ساختن بزرگراه های مهم استفاده می کردند، پ.ک.ک هم از این فرصت برای مسلح کردن اعضای خود در شهرها و شهرکها در داخل ترکیه سود برد.
نیهاد علی اوزجان که درباره پ.ک.ک در موسسه Economic Policy Research Foundation در آنکارا تحقیق می کند، می گوید: پ.ک.ک در خلال سالهای ۱۹۹۰ تلاش کرد خیزشی در مناطق مسکونی ترکیه برپا کند اما این تلاش ناموفق بود. با این حال به نظر می رسد که پ.ک.ک امروز خود را بهتر آماده کرده و تهدید بزرگتری را متوجه ترکیه می کند.
با این تفاسیر ناجی سپان، دیگر پژوهشگر موسسه دجله معتقد است مقابله دوباره رجب طیب اردوغان با پ.ک.ک باعث کاهش آراء حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات احتمالی زودرس شده و از سرگیری مذاکرات صلح را نیز با مشکل روبه رو می کند.
منبع :کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین