۹ فروردین ۱۴۰۳

چه کسی پشت حملات پی در پی به خودروهای ایرانی در ترکیه است؟

  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
  • ۲۶۲ بازدید
  • ۱

شمار حملات به خودروهای ایرانی در ترکیه در سه هفته گذشته به ده مورد رسید.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی: به گفته مدیر دفتر ترانزیت سازمان راه‌داری ایران روز یکشنبه ۲۵ مرداد به دو کامیون و دو روز پیش از آن به یک کامیون ایرانی در منطقه چالدران ترکیه حمله شد که این حملات تلفات جانی نداشته اما کامیون‌ها منهدم شده‌اند.

محمدجواد عطرچیان با اعلام این خبر به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، آنا گفته است «دولت ترکیه باید پاسخگوی این‌گونه حوادث و حفاظت ازجان و مال مسافران و خودروها باشد وخسارت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها را بپردازد.»

اگر چه به گفته آقای عطرچیان این حملات ازسوی نیروهای ناشناس صورت گرفته است، اما دولت ترکیه حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌‌ک‌‌ک را عامل آن دانسته است.

پیش از این نیز به دو قطار و یک اتوبوس ایرانی حمله شده بود. در پی حمله به اتوبوس، کمک راننده اتوبوس کشته و سه نفر زخمی شده بودند.

در پی این حملات چندی پیش وزارت امور خارجه ایران به مسافران ایرانی توصیه کرد تا اطلاع ثانوی ازسفر به ترکیه از مسیر زمینی خودداری کنند.

حمله به خودروهای ایرانی در خاک ترکیه در رسانه‌های بین المللی نیز بازتاب داشته است.

المانیتور در گزارشی تحت عنوان «چه کسی ایرانیان را در ترکیه هدف قرار می‌دهد؟» نوشته است که این احتمال وجود دارد که ترکیه با نسبت دادن این حملات به نیروهای کرد در پی ایجاد اختلاف میان ایران و کردها باشد.

ناظم دباغ نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران به این نشریه گفته است که گمان نمی‌کند نیروهای پ‌ک‌ک در این حملات نقش داشته باشند و «درگیری نظامی با ایران یک اشتباه بزرگ برای هر حزب کردی یا گروه مسلح است.»

به گفته آقای دباغ «دلایل متعددی وجود دارد که ثابت می‌کند یک توطئه در ارتباط با وقایع اخیر وجود دارد و با این حملات بازی خطرناکی آغاز شده است که می‌تواند تلاش‌های اخیر برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران امنیتی منطقه را مختل کند.»

به نوشته المانیتور، دیپلماسی اخیر ایران برای حل مشکلات منطقه‌ای می‌تواند نگرانی ترکیه از شکست در بازی قدرت منطقه‌ای و تلاش برای ایجاد شکاف میان ایران و کردها را به همراه داشته باشد.

المانیتور، برداشتن تحریم‌های بین‌المللی برسر برنامه هسته‌ای ایران، نقش مهم نیروهای نزدیک به ایران در تحولات عراق و سوریه و توجه به این نکته که ایران نخستین کشوری بود که در پی قدرت گرفتن داعش در عراق به کمک نظامی پیشمرگه‌های کرد شتافت را عوامل نگرانی ترکیه دانسته است.

با وجود این، مشخص نیست که آیا ترکیه پشت حملات به ایرانیان در خاک این کشور است یا نه.

بهبود روابط ایران با کردها گرچه تردیدهایی در مشارکت کردها در این حملات به وجود آورده اما در روزهای گذشته اخباری از حمله گروه حیات آزاد کردستان ایران ( پژاک ) نزدیک به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) به چند پاسگاه نظامی ایران منتشر شده است.

روزسه‌ شنبه ۲۰ مرداد، ابراهیم حسینی معاون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که پنج نفر از نیروهای بسیج شهرستان کامیاران در درگیری با نیروهای گروه پژاک کشته شده‌اند.

به گفته این مقام سپاه پاسداران گروه پژاک برای «انتقام گیری» از حمله نیروهای ایران به پایگاه پژاک در منطقه مرزی شمال غرب ایران، به نیروهای بسیج حمله کرد

حسینی گفت جمهوری اسلامی بار‌ها به گروه پژاک هشدار داده بود که این پایگاه را تخلیه کند، اما این گروه به این هشدار‌ها توجهی نکرد و در ‌‌نهایت نیروهای جمهوری اسلامی به این پایگاه حمله و آن را تصرف کردند.

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران روز هجدهم مرداد ماه از خنثی کردن توطئه بمب‌گذاری در اردوگاه مرکزی این حزب در سلیمانیه کردستان عراق خبر داد که توسط عوامل حکومت ایران صورت گرفته بود.

این که عامل حملات به ایرانیان در ترکیه کردها هستند یا عوامل دولتی ترکیه یا گروه‌های دیگر در پرده‌ای از ابهام قرار دارد اما پیش‌بینی می‌شود که تداوم این حملات بر سفر ایرانیان به ترکیه که محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان است تاثیر بگذارد.

بنا بر آخرین آمار رسمی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ایران منتشر شد در سال ۲۰۱۳ میلادی ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به ایرانیان در خاک ترکیه را نپذیرفته است.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. همیشه از این تروریستها حمایت کنید تا ببینیم چه بر سرمان میاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *