۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • چه چیزی در پس اقدام عراق برای جلوگیری از گسترش پ.ک.ک نهفته است؟

چه چیزی در پس اقدام عراق برای جلوگیری از گسترش پ.ک.ک نهفته است؟

  • ۲ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۱۳ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : علیرغم تعهدات مکرر عراق برای جلوگیری از گسترش گروه تروریستی کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) که در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی شده است، اعضای مسلح این گروه همچنان با هماهنگی با نیروهای امنیتی، کنترل شهر سنجار در استان نینوا را حفظ می‌کنند.

در سال‌های اخیر، پ‌ک‌ک به منبع تنش بین عراق و ترکیه تبدیل شده است، زیرا حضور آن فراتر از مرزها گسترش می‌یابد و شامل کنترل منطقه سنجار از طریق شبه‌نظامیان وابسته به آن، یگان‌های حفاظت سنجار (YBS)، پس از آزادسازی آن از دست داعش است.

در ۳۱ مه ۲۰۲۳، اینتلیجنس آنلاین گزارشی را منتشر کرد که در آن به اهرمی که ترکیه برای تحت فشار قرار دادن عراق برای همکاری در محدود کردن گسترش پ.ک.ک در اختیار دارد، پرداخت.

این مجله اعلام کرد که ترکیه تهدید کرده است که جریان رودخانه دجله به عراق را محدود خواهد کرد.

مقامات ترکیه از زمانی که اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس در مارس ۲۰۲۳ در مورد اختلاف بین اربیل و بغداد بر سر صادرات نفت کردستان رای داد، صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان را متوقف کرده و به ترکیه نفوذ بیشتری بر بغداد داد.

در ۲۵ مارس ۲۰۲۳، ترکیه صادرات نفت شمال عراق را به میزان ۴۵۰۰۰۰ بشکه در روز، به دنبال حکم اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس که آنکارا را به پرداخت ۱٫۵ میلیارد دلار غرامت برای صادرات غیرمجاز توسط دولت منطقه بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به بغداد محکوم کرد، متوقف کرد.

اقدامات ترکیه باعث شد تا اطلاعات ترکیه تهدید به تشدید حملات هوایی علیه اهدافی در عراق کند. به گزارش مجله فرانسوی، با این حال، بغداد به سرعت به دنبال این بود که از این تشدید جلوگیری کند، زیرا این امر نقض آشکار قلمرو آن خواهد بود.

به همین ترتیب، این مجله افزود که در حالی که اطلاعات ترکیه ترتیبات مربوط به اردوگاه جنجالی مخمور را مستقیماً با دولت عراق در بغداد مذاکره می کرد، دولت اقلیم کردستان نیز در این موضوع نقش داشت.

این مجله اشاره کرد که حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و در اربیل در قدرت است، روابط نزدیکی با آنکارا دارد و دفتری در کمپ نزدیک مرزهای اقلیم کردستان عراق دارد و ردیابی اعضای مظنون پ.ک.ک را تسهیل می کند.

این مجله تایید کرد که مقامات اربیل گذرگاه مرزی فیش خابور بین سوریه و عراق را در ۲۰ می ۲۰۲۳ به طور کامل بستند. این گذرگاه مسیر اصلی رفت و آمد کردها بین دو کشور است.

اردوگاه مخمور، که در اواسط دهه ۱۹۹۰ ساخته شده و صدها خانواده کرد ترک وابسته به پ.ک.ک در آن زندگی می‌کنند، یکی از مکان‌های کلیدی است که ترکیه آن را مرکز استخدام و مرکز فعالیت‌هایی است که امنیت ملی خود را تهدید می‌کند. ترکیه از عراق می خواهد که از هرگونه فعالیت نظامی در داخل اردوگاه جلوگیری کند.

بغداد پس از محکوم کردن تجاوزات ترکیه به عراق، سرانجام به خواسته های اطلاعاتی ترکیه برای انجام عملیات علیه اعضای ادعایی پ.ک.ک تسلیم شد.

به گزارش اطلاعات آنلاین، این پس از آن صورت گرفت که نمایندگان اطلاعات ترکیه در ماه های اخیر چندین بار از پایتخت عراق بازدید کردند.

دولت عراق در بغداد پس از اجبار به انجام خواسته های اطلاعاتی ترکیه، عملیاتی را برای کنترل مبارزان مظنون پ.ک.ک با مشارکت ضمنی حزب دمکرات کردستان، که بارزانی به آن تعلق دارد، آغاز کرد.

این روزنامه فرانسوی اشاره کرد که هاکان فیدان، رئیس سابق سازمان اطلاعات ترکیه (وزیر امور خارجه فعلی) اکنون مرزهای جنوبی کشورش با عراق را زیر نظر دارد. مقامات بغداد به درخواست وی، اردوگاه پناهندگانی را که به عنوان پایگاه پ.ک.ک شناخته می شود، محاصره کردند.

این اردوگاه که به طور رسمی تحت اختیار سازمان ملل و به طور غیررسمی تحت کنترل یک شبه نظامی داخلی است، خود را در محاصره واحدهای ارتش عراق و پلیس فدرال می بیند. طبق گزارش مجله فرانسوی، حضور آنها عملاً از هرگونه حرکت در داخل و خارج کمپ جلوگیری کرده است و همچنین منجر به مصادره سلاح ها در محدوده آن شده است.

به گفته رزگار محمد، شهردار منطقه مخمور، ارتش عراق در ۲۳ مه ۲۰۲۳ حفر خندقی را در اطراف اردوگاه مخمور آغاز کرد که پناهجویان کرد از ترکیه را در خود جای داده است و قرار است برج های نظارتی در اطراف آن نصب شود.

وب‌سایت کرد عراقی، رووداو، به نقل از محمد نوشت که دفتر شهردار منطقه هیچ ارتباطی با این تصمیم ندارد. بلکه فرماندهی کل نیروهای مسلح این قرارگاه را تحت کنترل عراق قرار داده و پرچم عراق را برافراشته است.

در ۲۰ مه، هیئتی از وزارتخانه های کشور و دفاع عراق از اردوگاه مخمور بازدید کردند و چهار پیشنهاد را به مسئولان آنجا ارائه کردند که شامل حصار کشی اردوگاه و محافظت از آن با نیروهای ارتش و پلیس عراق و نصب موانع سیمانی در جاده کمپ است.

در پیشنهادات ارائه شده، گزینه های اجازه دادن به مجریان قانون محلی برای ورود به کمپ و ایجاد یک مسیر مشخص مشخص برای ورود و خروج ساکنان وجود داشت. وی تأیید کرد که هیئتی از بغداد فرصتی سه ساعته به مقامات اردوگاه داده است تا پاسخ خود را به این اقدامات پیشنهادی ارائه کنند.

این اردوگاه که در میان حامیانش به “شهید رستم جودی” معروف است، در منطقه مخمور بین استان های اربیل در ۷۰ کیلومتری غرب و نینوا در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی موصل واقع شده است.

این منطقه به عنوان منطقه مورد مناقشه بین دولت های اقلیم کردستان و بغداد طبقه بندی شده است، اما رسماً تحت مدیریت استان نینوا است. ساکنان آن ترکیبی از عرب، کرد و ترکمن هستند.

این اردوگاه در سال ۱۹۹۸ تحت نظارت سازمان ملل متحد برای اسکان پناهندگان کردهای ترکیه که در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ نفر تخمین زده می شوند، تأسیس شد.

بعدها به یک منطقه مسکونی تبدیل شد و ترکیه مدعی است که این اردوگاه به پایگاهی برای پ.ک.ک تبدیل شده است.

در ژوئن ۲۰۲۱، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که اردوگاه مخمور را “پاکسازی” خواهد کرد، زیرا این اردوگاه به “پاکسازی امنی برای شبه نظامیان پ.ک.ک” تبدیل شده است و از آنجایی که همچنان به “صادرات تروریست ها” ادامه می دهد، باید با آن برخورد شود.”

چند روز پس از این اظهار نظر، آنکارا اعلام کرد که اطلاعات ترکیه با موفقیت رهبر پ.ک.ک، سلمان بزکر، که مسئول اردوگاه مخمور در شمال عراق بود، کشته است.

لوی العزاوی، محقق سیاسی عراقی، با توجه به میزان تسلیم و همکاری واقعی عراق با ترکیه تحت فشارهای اخیر معتقد است که «دولت محمد شیعه السودانی در تلاش است تا از طرق مختلف موفق شود تا حمایت عمومی را جلب کند. اگر با آنکارا همکاری نکند، در یک بحران خفقان آب گرفتار خواهد شد.»

او به الاستکلال توضیح داد که «ادامه ریاست السودانی بر دولت ممکن است به پاسخگویی به خواسته های ترکیه وابسته باشد، زیرا خیابان عراق به شدت او را در مورد بحران آب و سایر بحران ها تحت فشار قرار می دهد. در نتیجه او را در گوشه ای قرار می دهند و در شرایط سختی قرار می گیرد که فکر عدم همکاری با ترک ها برای او چالش برانگیز می شود.

این محقق انتظار دارد که «جناح‌های شیعی مرتبط با ایران که بخشی از نیروهای حشد الشعبی هستند، از دستورات السودانی مبنی بر ترک حزب کارگران کردستان از آنجایی که دولت وابسته به چارچوب هماهنگی است، پیروی کنند. بنابراین، شکست آن لزوماً همه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. کاهش تنش با ترکیه در حال حاضر به نفع تهران است.

السودانی در اولین سفر خود به آنکارا از زمان تصدی پست ریاست جمهوری در اکتبر ۲۰۲۲، در مورد مسائل مختلف مربوط به دو کشور با رئیس جمهور اردوغان از جمله موضوع گروه کارگران کردستان گفتگو کرد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در ۲۱ مارس ۲۰۲۳، هر دو طرف در مورد جنگجویان گروه کارگران کردستان که پایگاه هایی در منطقه کردستان عراق در مجاورت سرزمین های ترکیه دارند، بحث کردند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما از برادران عراقی خود انتظار داریم که گروه کارگران کردستان را در زمره سازمان های تروریستی قرار دهند و سرزمین های خود را از شر این تروریست های خونین پاک کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری عراق در ۲۱ مارس، نخست وزیر عراق نیز به نوبه خود بر رد استفاده از اراضی آنها برای حمله به کشورهای همسایه یا هرگونه تجاوز به حاکمیت عراق تاکید کرد.

حلوصی آکار وزیر دفاع سابق ترکیه پیش از آغاز مذاکرات اردوغان و السودانی با ثابت محمد العباسی همتای عراقی خود دیدار کرد. در این دیدار، اولی تاکید کرد که گروه کارگران کردستان یک تهدید مشترک برای ترکیه و عراق است.

خلوصی آکار تاکید کرد که ترکیه به تمامیت ارضی کشورهای همسایه خود به ویژه عراق احترام می گذارد.

وی بر عزم نیروهای ترکیه برای مبارزه با تروریسم، حفاظت از مرزهای این کشور و اهمیت همکاری و هماهنگی در مبارزه با سازمان های تروریستی تاکید کرد. وی بر ضرورت تقویت همکاری‌های ارتش ترکیه و عراق تاکید کرد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه در تاریخ ۲۱ مارس، دو وزیر در این دیدار چندین موضوع منطقه‌ای و بین‌المللی و راه‌های ارتقای همکاری‌ها در صنایع دفاعی بین دو کشور را بررسی کردند.

ترکیه در حال انجام عملیات نظامی مداوم علیه مواضع گروه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق است.

آخرین عملیات، Claw-Lock، از ۱۷ آوریل ۲۰۲۲، پس از درگیری بین ترکیه و حزب کارگران کردستان، که منجر به امضای توافقنامه امنیتی با عراق در سال ۱۹۹۴ شد، ادامه دارد.

بر اساس این توافق، نیروهای ترکیه اجازه دارند حملات هوایی علیه پایگاه‌های پ‌ک‌ک که در فهرست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی می‌شوند، انجام دهند و تا عمق ۲۵ کیلومتری در امتداد نوار مرزی حملات زمینی انجام دهند. این قرارداد در سال ۲۰۰۷ تمدید شد.

حدود ۲۰ پایگاه و مقر نظامی ترکیه در استان های اربیل و دهوک در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند.

بزرگترین این پایگاه ها در بامرنی در شمال دهوک قرار دارد که به عنوان یک پایگاه نظامی لجستیکی با یک فرودگاه عمل می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین