۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک و پژاک نمونه پیوند بین قاچاق مواد مخدر و ترور(۱)

  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۱۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : مبارزه با تروریسم پدیده جدیدی نیست. این تهدیدی برای “امنیت و جوامع” دولت ها برای قرن ها بوده است. میلیون ها نفر هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند؛ تنها در سال ۲۰۲۰، ۱۳۸۲۶ نفر در سراسر جهان جان خود را از دست دادند. اگر تروریسم با حمله ۱۱ سپتامبر آغاز نمی شد، این لحظه با پیامدهای فاجعه بار خود به نقطه عطفی در تاریخ مدرن تبدیل شده است.حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر نه تنها ناتوانی یک دولت در دفاع از خود را آشکار کرد، بلکه همچنین این لحظه به طور ذاتی باعث می شود که جامعه بین المللی مسئولیت جلوگیری از حملات آینده را به اشتراک بگذارد. از سوی دیگر، سازمان‌ها در دنیای امروز به دلیل مشارکت در تجارت غیرقانونی به نهادهای ترکیبی تبدیل شده‌اند. این گروه های دورگه به دلیل جنایات فراملی خود مشکلاتی را در مبارزه با تروریسم ایجاد می کنند. مشکل دیگر رویدادی نیست که با مبارزه یک دولت بتوان از آن جلوگیری کرد، بلکه به استعاره ای تبدیل می شود که با تلاش مشترک جامعه بین المللی می توان از آن جلوگیری کرد.

مهمترین مشکل از نظر سازمان ها و تهدیدات ترکیبی در ترکیب تروریسم و قاچاق مواد مخدر دیده می شود. در حالی که این دو عنصر به خودی خود تهدیدی برای بشریت به شمار می روند اما با کنار هم قرار گرفتن شکل خود را تغییر می دهند و از یک سو افزایش تهدید را پیچیده می کنند و حل مشکل را دشوار می سازند. همانطور که در مقاله توضیح داده خواهد شد، ترکیب این دو عنصر ناشی از نیاز به تامین مالی تروریسم است. زیرا همانطور که مشاهده می شود مصرف غیرقانونی مواد مخدر به یکی از دغدغه های اصلی زندگی روزمره مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. همانطور که در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۰ UNDOC اشاره شده است، “در سال ۲۰۱۸، حدود ۲۶۹ میلیون نفر در سراسر جهان حداقل یک بار در سال قبل از مواد مخدر استفاده کرده اند (محدوده: ۱۶۶ میلیون تا ۳۷۳ میلیون). این معادل ۵٫۴ درصد از جمعیت جهان است. در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ( محدوده : ۳٫۳ تا ۷٫ ۵ درصد ) که تقریباً ۱ نفر از هر ۱۹ نفر را نشان می دهد. این رقم ۳۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۰۹ بود. هزاران نفر شامل ساخت، قاچاق و فروش مواد مخدر غیرقانونی در تمام مراحل بوده اند. تجارت غیرقانونی مواد مخدر میلیاردها دلار ارزش دارد. گزارش شرکت رند بیان کرد که آمریکایی ها در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار برای حشیش، کوکائین، هروئین و مت آمفتامین هزینه کرده اند. سازمان ملل متحد گزارش می دهد که تجارت غیرقانونی مواد مخدر بین ۱۰۰ میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار ارزش دارد. سازمان های غیرقانونی جذب این بخش کلان اقتصادی شده اند. به دلیل رفع نیازهای اساسی، نه تنها جرایم سازمان یافته، بلکه سازمان های تروریستی نیز صنایع غیرقانونی سودآور را درگیر می کنند. گروه های تروریستی با فروشندگان مواد مخدر غیرقانونی ائتلاف هایی تشکیل داده اند که عمدتاً برای مقاصد مالی هستند زیرا برای مبارزه با نیروهای دولتی به بودجه نیاز دارند.

بنابراین هدف این مقاله بررسی ویژگی های تروریسم در زمینه قاچاق بین المللی مواد مخدر است. هدف مقاله این است که نشان دهد چگونه سازمان های تروریستی موجود به عنوان یک موجودیت جدید با تغییر شکل خود در نتیجه تامین مالی تروریسم با مواد مخدر ظهور کردند و چرا این نهاد از ساختارهای کلاسیک خطرناک تر است. ضمن بیان اهمیت این ساختار جدید، بر تاثیر متون حقوقی از نظر حقوقی تاکید خواهد شد. برای تحلیل بهتر تروریسم، این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم تروریسم می پردازد تا موضوع مورد بررسی را توضیح دهد. در نتیجه ابتدا مفاهیم مختلف تروریسم به اختصار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

ادامه دارد …

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *