۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ ک ک و پژاک در مسیر انتخاباتی اردوغان و بارزانی

پ ک ک و پژاک در مسیر انتخاباتی اردوغان و بارزانی

  • ۲۷ آذر ۱۳۹۲
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه با سیاست های ماهرانه ی پ ک ک را به مسیری که خود انتخاب کرده هدایت می کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : با تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک اقلیم کردستان و ترکیه و افزایش سطح روابط اقتصادی و سیاسی طرفین، تا حدودی توازن سیاسی منطقه و فرمول مطلق کوهستان‌ها دستخوش تغییر شده است. پژاک و پ‌ک‌ک از همه بیشتر نگران این روند روبه رشد روابط دیپلماتیک و … هستند.
تلاش برای جلوگیری از روابط اقلیم کردستان و به ویژه حزب دمکرات کردستان عراق و خانواده‌ی مسعود بارزانی با کشورهای همسایه و بخصوص ترکیه، از مهمترین فعالیت‌های پژاک و پ‌ک‌‌ک محسوب می‌شود. آنها امنیت و آرامش خود را در فرمول تناسب معکوس با روابط اقلیم کردستان و ترکیه و همچنین رابطه با دیگر کشورهای همسایه بنا نهاده‌اند و این بدان معنی است که هرچقدر راوبط اقلیم کردستان و خانواده‌ی بارزانی‌ها با کشورهای همسایه روندی روبه رشد داشته باشد، به همان اندازه این فرقه‌ها خود را در معرض خطر و تهدید احساس می‌کنند.

با گرم شدن بازار دیپلماتیک ترکیه و اقلیم کردستان و سفر بارزانی‌ها به ترکیه و دیدار با مقامات این کشور و از همه مهمتر فروش و انتقال نفت کردستان به ترکیه، پژاک و پ‌ک‌ک را دچار سر در گمی کرده است . البته این فرقه‌ها در چنین مواقعی با پوشش کُردی وارد میدان می‌شوند و خود را حامی منافع کُردهای عراق نشان می‌دهند بطوریکه چندی پیش مصطفی قره‌سو در خصوص فروش و انتقال نفت به ترکیه گفته بود، سران اقلیم کردستان حق ندارند نفت مردم را بفروشند!‌ آیا قره‌سو تحلیل و نظریه‌یی اقتصادی درخصوص نفت اقلیم کردستان دارد؟ اینها و صدها نمونه‌ی دیگر نشان از پوششی دارد که پ‌ک‌ک و پژاک در چنین مواقعی برای خود انتخاب می‌کنند و گرنه بر کسی پنهان نیست که همین پ‌ک‌ک که خود را حامی منافع کُردهای اقلیم معرفی می‌کند، تاکنون چندین هزار از آنها را به قتل رسانده است؟

سفر اخیر نچیروان بارزانی به ترکیه و دیدار با مقامات این کشور، باردیگر شعله‌های این آتش را برافروخت و پ‌ک‌ک و پژاک را در معرض خطر قرار داد. مصادف با سفر بارزانی به ترکیه، موضوع آزاد نشدن نمایندگان کُرد به بحث داغ رسانه‌یی و موضوع مهم برای پ‌ک‌ک و زیرشاخه‌ی ترکیه‌یی آن (ب‌د‌پ) تبدیل شد. درحقیقت این هم از شگردهای ویژه‌ی دولت اردوغان است که با تغییر موضوعات و به روز کردن آنها در مقاطع زمانی خاص، در واقع پ‌ک‌ک را به مسیری که خود انتخاب کرده هدایت می‌کند.

اما چرا پ‌ک‌ک و پژاک و دیگر زیرشاخه‌های مرتبط با این فرقه‌ها تا این اندازه از رابط اقلیم با ترکیه هراس دارند؟ آنچه واضح و آشکار است اینکه موضوع نفت و مسائل داخلی شمال عراق، تنها موضوعاتی برای ورود به موضوع اصلی است و آنهم بحث داغ شمال عراق است که اینروزها حسابی پ‌ک‌ک و پ‌د‌ک را به خود مشغول کرده است. پ‌د‌ک (حزب دمکرات کردستان عراق) خواستار مشارکت دیگر احزاب و گروههای سیاسی به ویژه حزب الپارتی که بعنوان زیرشاخه‌ی حزب دمکرات کردستان عراق در سوریه شناخته شده، است و از سوی دیگر پ‌ک‌ک هم از طریق زیرشاخه‌ی خود در این مناطق(پ‌ی‌د) همچنین اجازه‌یی را به بارزانی نمی‌دهد و این یکی از مهم‌ترین اهداف مشترک بارزانی و اردوغان شد تا ارتباط نزدیک‌تری با همدیگر داشته باشند و درباره‌ی شمال سوریه به نظر و برنامه‌ی جامعی برسند.

دیدارهای اخیر بارزانی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه همین هفته را هم می‌توان بعنوان تسویه‌حساب نهایی و اتمام حجت با پ‌ی‌د و پ‌ک‌ک در شمال سوریه تلقی کرد. چراکه با اصرار پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د بر مواضع خود در این مناطق، بارزانی وارد مرحله‌ی دیگری از بازی خواهد شد و آن تکرار جنگ با پ‌ک‌ک در مرزهای مشترک با ترکیه و البته با همکاری و کمک ارتش این کشور است. گفتنی است حزب دمکرات و ترکیه طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ چندین بار این عمل را تجربه کرده و حسابی پ‌ک‌ک را در میان منگنه قرار دادند و درحالا هم احتمال تکرار این تجربه بعید به نظر نخواهد رسید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین