۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک و قاچاق انسان

  • ۴ فروردین ۱۴۰۰
  • ۲۴۴ بازدید
  • ۰

شرکت پ.ک.ک در قاچاق انسان از سال های آغاز هزاره سوم رونق گرفت. تخمین زده می شود که درآمد پ.ک.ک از این راه حدود ۳ تا ۵ میلیون دلار امریکا باشد. پلیس اینترپول تخمین زده است که پ.ک.ک از هر مهاجر غیرقانونی مبلغی بین ۲ تا ۳ هزار دلار دریافت می کند.ایتالیا یکی از مسیرهای اصلی قاچاق انسان توسط پ.ک.ک بوده است. براساس گزارش پلیس ایتالیا، فقط در یک عملیات، پ.ک.ک ۹ هزار کرد را از آناتولی به اروپا (از راه خشکی و دریا) رسانده است. بر این اساس، عملیات قاچاق انسان از شمال عراق آغاز شده و با عبور از ترکیه و یونان به اروپای غربی به ویژه آلمان و ایتالیا می رسد. در سال ۲۰۰۵ مطبوعات رومانی گزارش دادند که پلیس این کشور یک شبکه قاچاق انسان مرتبط با پ.ک.ک را متلاشی کرده است؛ شبکه یی که افراد را از ترکیه به رومانی، مجارستان، اتریش، بریتانیا و فرانسه انتقال می داد. پلیس در بازرسی محل به پاسپورت ها و اسناد بانکی جعلی دست یافت و برآورد کرده است که از هر فرد ۱ تا ۷ هزار دلار دریافت شده است.
به عبارت دیگر، پ.ک.ک نه تنها به انتقال غیرقانونی مهاجران مشغول بوده است، بلکه چون این کار مستلزم تهیه ویزا، پاسپورت و اوراق مسافرتی و جعلی است، در جعل این اسناد هم تخصص یافته است. بعضی محققان بر این نکته تأکید کرده اند که فساد موجود در سیستم اداری و نیروهای پلیس ترکیه و سایر کشورهای اروپای شرقی از علل اصلی تداوم این نوع قاچاق انسان بوده است.موضوع مهم و مرتبط دیگر، سرقت اتومبیل و وسایل نقلیه است. پ.ک.ک در حملات انتحاری و انفجارهای کنترل از راه دور خود، از اتومبیل های بمب گذاری شده استفاده می کند. برای نمونه، طبق یک بررسی، در فاصله آگوست ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۶ یعنی در شدیدترین دوران درگیری نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه و پ.ک.ک طی یک دهه گذشته، از حدود ۴۸۸ حمله ای که توسط پ.ک.ک صورت گرفته، ۳۵ مورد از آنها توسط اتومبیل های بمب گذاری شده بود و شامل حدود ۷ درصد حملات می شود. اکثریت این اتومبیل ها مسروقه بودند و حدود یک سوم آنها با اوراق هویتی جعلی اجاره یا خریداری شده بود.
بدیهی است که سرقت اتومبیل از غربی ترین نقاط ترکیه، انتقال آنها به مثلث لیجه – هانی – هازرو، تغییر رنگ و پلاک اتومبیل ها، سوار کردن بمب های عظیم و حجیم (بسته به نوع اتومبیل تا پانزده تن) بر آنها و انتقال آنها به مراکز و اهداف بمب گذاری در غرب، شرق و مرکز ترکیه از فعالیت های عادی یک سازمان مسلح سیاسی و ایدئولوژیک فراتر می رود. ادعاهایی وجود دارد دال بر اینکه این قبیل اتومبیل ها را پ.ک.ک از راه همکاری با سازمان های مافیایی، که در مناطق نفوذ گروه فعال اند، به دست آورده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *