۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ.ک.ک و بارزانی مناطق جدیدی از شمال عراق را تحویل ترکیه دادند

پ.ک.ک و بارزانی مناطق جدیدی از شمال عراق را تحویل ترکیه دادند

  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲
  • ۹۸ بازدید
  • ۰

ارتش ترکیه در سایه بروز تنش ها در منطقه و جنگ اسرائیل با «حماس»، اقدام به گسترش دایره نفوذ خود در اقلیم کردستان و اشغال بخش هایی جدید از مناطق شمالی عراق کرد.

به گزارش انجمن بی تاوان، منابع امنیتی عراقی به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفتند که در سایه توجه دولت‌ها و ملت‌ها به مسأله غزه، ترکیه نیز اقدام به توسعه دایره نفوذ ، اشغال مناطق جدید و افزایش شمار نیروهای خود در مناطق شمال عراق کرده است.به گفته این منابع، ارتش ترکیه مناطق جدیدی را در «زاخو» ، «باطوفا» و «محمودیه» در شمال عراق و در نزدیکی نوار مرزی سوریه اشغال و ضمن افزایش شمار نیروهای خود، نظامیان تازه نفسی را نیز در این مناطق مستقر کرد.به گفته این منابع، یگان‌های جدیدی نیز در مناطق مرزی شمال عراق مستقر شده و تحرکاتی نیز در داخل پایگاههای نظامی ترکیه در اقلیم کردستان  وجود دارد. بر اساس گزاش ها، همزمان، پهپادهای شناسایی ترکیه نیز پروازها در مناطق مرزی با عراق و سوریه را افزایش داده اند . این در حالی است که ارتش ترکیه طی یک سال اخیر در دو منطقه «دیرلوک» و «شیلادزی» تا عمق ۳۵ کیلومتری وارد خاک عراق شده و ۱۳ مقر نظامی برپا کرده‌اند.ترکیه در ۲۸ فروردین سال گذشته عملیات موسوم به «پنجه قفل» را در کوههای شمال عراق علیه «پ.ک.ک» آغاز کرد. این عملیات در دهم دی ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید، اما همچنان حملات گاه و بیگاه هوایی و زمینی و عملیات‌ امنیتی ترکیه ادامه دارد.
مناطق «متینا»، «الزاب»، و «افشین» (باسیان شمالی) که در استان‌های «دهوک» و «کرکوک» واقع شده است، مناطق عملیاتی «پنجه قفل» محسوب می‌شوند و طی سال‌های گذشته شاهد درگیری شدید ارتش ترکیه با عناصر «پ.ک.ک» بوده است. این حملات باعث مختل شدن گسترده زندگی روستایی و کشاورزی اهالی شده به طوری که به گفته مقامات اقلیم کردستان، دهها روستا خالی از سکنه شده و صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغات طعمه حریق شده است.در خبر دیگری، « احمد رحیم»  نماینده مجلس عراق از فراکسیون صادقون در سخنانی گفت که با باقی ماندن نظامیان آمریکا در کشورش و ادامه اشغالگری آنها، مسئولیت آنچه این نیروها در عراق در معرض آن قرار می‌گیرند، متوجه واشنگتن است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین