۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک و اسرائیل از دشمنی به دوستی!

  • ۵ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۶۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : درگیری گروه تروریستی پ.ک.ک با اسرائیل به سال ۱۹۸۲ بازمی گردد که اسرائیل به لبنان حمله کرد و بیروت را اشغال کرد. پ.ک.ک در کنار ارتش حافظ اسد و جنبش فتح به اسرائیل اعلام جنگ کرد. پ.ک.ک بیش از ۵۰ سرباز اسرائیلی را در این کشور کشته است.
به همین ترتیب، در جنگ ۱۹۸۶، پ‌ک‌ک در منطقه بقاع لبنان، که مقر و مرکز رهبری پ‌ک‌ک بود، علیه اسرائیل جنگید و نبرد علیه اسرائیل را رهبری کردند و چهار سرباز اسرائیلی توسط پ‌ک‌ک کشته شدند.
در سال ۱۹۹۹، سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موساد، با همکاری سیا و سازمان اطلاعات نظامی کنیا، نقش مهمی در دستگیری عبدالله اوجالان در کنیا و استرداد او به ترکیه ایفا کرد. او در ۱۶ فوریه ۱۹۹۹ نوشت که عبدالله اوجالان، قاتل سربازان اسرائیلی توسط ترکیه دستگیر شده بود.
اما در سال ۲۰۰۷، پس از حمله اسرائیل به نوار غزه و موضع ترکیه در قبال جنگ، اسرائیل از طریق چندین رهبر اروپایی از طریق تامیر باردوی که مسئول فعالیت‌های موساد در ارتش بود، سعی کرد با پ‌ک‌ک تماس بگیرد. رئیس موساد در سال ۲۰۱۱، و چندین بار از طریق دولت اسرائیل تلاش کرد تا پ ک ک را از لیست تروریستی آمریکا حذف کند.
با این حال، از زمان روی کار آمدن رئیس فعلی موساد در سال ۲۰۱۶، روابط بین پ‌ک‌ک و موساد به ویژه پس از رویکرد پ‌ک‌ک به ایران و حزب‌الله که دلیل اصلی روابط آمریکا در سوریه بود سرد شده است. پس از آن که باهوز اردال، رئیس شاخه نظامی پ.ک.ک و بنیانگذار و ناظر نیروهای PYD در سال ۲۰۱۶ به شدت زخمی شد،روابط بین اسرائیل و PYD وخیم شد زیرا باهوز اردال حلقه مهمی در این روابط بود.
از نظر سیاسی، احزاب متعددی از پ‌ک‌ک حمایت می‌کنند، از جمله حزب اسرائیل بیتونا به رهبری رابرت ایلاتوف که دارای ۱۵ کرسی در کنست است،حزب کمونیست و حزب ملی به رهبری یعقوف کادز و حزب کادیما به رهبری وزیر خارجه سابق اسرائیل. تزیپی لیونی، این حزب ۲۸ کرسی در کنست دارد و جبهه مخالف اسرائیل را رهبری می کند که به طور غیرمستقیم از نیروهای PKK و PYD در سوریه حمایت می کند. رهبران برجسته حزب کادیما در کنفرانسی در واشنگتن گفتند که پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست و دولت اسرائیل باید این واقعیت را بشناسد که پ‌ک‌ک چهار سال است در سوریه با تروریسم می‌جنگد و باید به‌جای دشمن به آن به عنوان یک دوست نگاه شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین