۹ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک و استخدام سیستماتیک کودک سرباز (مایکل آریزانتی)

  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۲۸۴ بازدید
  • ۰

گفته می شود هزاران کودک به عنوان مبارز در درگیری های گروه تروریستی (PKK) در ترکیه ، سوریه ، ایران ، عراق و اقلیم کردستان مشغول به خدمت هستند. این پسران و دختران ، برخی گفته می شود در سن ۸ سالگی هستند ، ممکن است در خط مقدم مبارزه کنند ، در ماموریت های انتحاری شرکت کنند و به عنوان جاسوس ، پیام رسان یا ناظر عمل کنند. بسیاری از آنها به زور ربوده یا استخدام می شوند ، در حالی که دیگران از سر ناامیدی به این گروه می پیوندند و معتقدند که پ ک ک بهترین شانس خود را برای آینده آنها ارائه می دهد. پ.ک.ک از نظر ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان “سازمان تروریستی” طبقه بندی می شود. بسیاری از رهبران دولت خودمختار در کردستان سوریه ، از جمله مظلوم عبدی ، وفادار و یا بخشی از پ ک ک هستند.

در سال ۲۰۱۹ ، مظلوم عبدی ، رهبر نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) در شمال سوریه پیمانی را با ویرجینیا گامبا ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان امضا کرد ، مبنی بر عدم استخدام کودکان و آزادسازی آنها از اردوگاه های پ ک ک. علیرغم معاهده امضا شده ، آدم ربایی ها به طور سیستماتیک در زمان های اخیر افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری آرک نیوز ، مستقر در شمال سوریه، در هفته های اخیر ۳۳ کودک توسط نیروهای وابسته به تروریست های (YPG) ربوده شده اند.

از دیرباز مشخص شده است که YPG دختران و پسران ۱۰-۱۶ ساله را از خانواده های آسیب پذیر در اردوگاه های آوارگی به خدمت می گیرد و آنها را بدون اطلاع از سرنوشت فرزندان خود به والدین خود به اردوگاه های آموزشی می فرستد. آدم ربایی های روز افزون باید یک نگرانی بین المللی باشد. در سال ۲۰۱۸ ، گزارشی از سازمان ملل متحد در مورد “کودکان در درگیری های مسلحانه” نشان داد که صدها کودک توسط گروه های پ ک ک/ی.پ.گ به خدمت گرفته شده اند – به نظر می رسد که این تعداد در سال ۲۰۲۱ نگران کننده تر است!

هیچ آمار رسمی از کودکانی که به اجبار در سوریه به خدمت گرفته شده اند وجود ندارد. سازمان ملل متحد اعلام کرد که بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۰ ، ۵۱ دختر بین ۱۳ تا ۱۷ سال و همچنین ۱۸ پسر در حال خروج از اردوگاه های آموزشی پ ک ک برای کودکان بودند.

استفاده از سربازان کودک نقض جدی حقوق بشر است. متهم کردن جناح به سوء استفاده از این گروه آسیب پذیر ، روشی موثر برای شیطان سازی مخالفان سیاسی و نظامی است. اما متأسفانه هیچ شکی وجود ندارد که افراد خردسال در صفوف YPG ، یک نیروی مسلح سوریه که بیشتر مناطق کردستان سوریه را کنترل می کند و نقش کلیدی در نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا دارد، می جنگند.

در گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان ملل متحد در مورد کودکان سرباز در SDF/YPG/PKK در سوریه آمده است: بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ ۳۹۸ مورد تأیید شده از افراد زیر سن قانونی – از جمله سرنشینان ایستهای بازرسی به دور از خط مقدم جبهه – وجود داشته است. از سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. برای قرار دادن سیاست YPG ، باید توجه داشت که PKK سابقه طولانی در ربودن و استفاده از سربازان کودک دارد. به نظر می رسد که YPG/SDF در حال اجرای سند تعهد فراخوان ژنو برای حفاظت از کودکان در برابر درگیری های مسلحانه است ، اما وضعیت موجود داستان دیگری را نشان می دهد.

بررسی گروه بحران از تلفات پ ک ک از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نشان می دهد که سربازان کودک در پ.ک.ک و شاخه های آن افزایش یافته است. در همین حال ، این نشان می دهد که پ.ک.ک از طریق شاخه خود ، پژاک ، برای فریب و ربودن کودکان و نوجوانان کرد ایرانی برای تأمین خط مقدم جبهه متوسل شده است ، و به گفته “گروه بحران” ، تعداد کردهای ایرانی کشته شده در پ ک ک به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

این کودکان زمانی قربانی می شوند که AANES نتواند یا نمی تواند از بودجه کافی برای مدارس و کلینیک های بهداشتی اطمینان حاصل کند ، و در نتیجه نرخ مشارکت در مدارس بسیار پایین است و سایر شاخص های اجتماعی ضعیف. آنها در تعداد زیادی آواره شده و در اردوگاه هایی زندگی می کنند که زمینه های مستعدی برای سوء مصرف الکل و مواد مخدر ، سوء استفاده خانگی و جنسی است. چشمان آنها در طول چند سال کوتاه عمرشان یک عمر خشونت دیده است. صرف نظر از نقش آنها ، سربازان کودک YPG (یا وابستگان آنها) در معرض سطوح شدید خشونت هستند – به عنوان شاهد ، قربانی مستقیم و به عنوان شرکت کننده اجباری. برخی مجروح شده اند و باید تا آخر عمر با معلولیت زندگی کنند.

دختران نیز توسط گروه های وابسته به پ.ک.ک استخدام و مورد استفاده قرار می گیرند. آنها دارای آسیب پذیری های منحصر به فرد برای جنسیت و مکان خود در جامعه هستند و عواقب خاصی از جمله تجاوز و خشونت جنسی ، عوارض بارداری و حاملگی ، انگ و طرد شدن توسط خانواده ها و جوامع را در بر می گیرند. گاهی اوقات YPG مدعی است که این کودکان را برای محافظت از آنها در برابر خانواده های خود می برد. اما حتی اگر کودکان از خشونت خانگی یا فقر فرار کنند ، YPG با استخدام آنها در نیروهای خود از آنها محافظت نمی کند.

زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل متحد ، کشورهای عضو ائتلاف و دیگر بازیگران بین المللی فشارهای سیاسی و اقتصادی را بر PYD ، AANES ، YPG و SDF اعمال کنند تا از کودکان برای اهداف سیاسی و نظامی جلوگیری کنند.

کشورهایی مانند فرانسه و ایالات متحده ، که ستون های مهم SDF و AANES هستند ، باید تمام حمایت های سیاسی و نظامی را متوقف کنند تا زمانی که همه کودکان آزاد شده و به والدین خود بازگردانده شوند. این واقعیت که متحدان جهان غرب کودکان را می ربایند و از آنها استفاده می کنند ، البته باید کاملاً غیرقابل قبول باشد!

لازم به ذکر است که دفتر حمایت از کودکان وابسته به اداره خودمختار کردها در منبج تابستان گذشته صدور کارت های کار برای کودکان ۱۰ تا ۱۸ ساله را آغاز کرده است ، در اقدامی که مدعی است هدف آن اجتناب از سربازی اجباری نیروهای دموکراتیک سوریه است. اما به نظر می رسد مناطقی در شمال سوریه عقب مانده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *