۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ.ک.ک محور گفت و گوهای دیدار غیر رسمی روسای اطلاعات ترکیه و سوریه

پ.ک.ک محور گفت و گوهای دیدار غیر رسمی روسای اطلاعات ترکیه و سوریه

  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۱۶۲ بازدید
  • ۰

در پی انتشار گزارشی درباره دیدار رؤسای دستگاه‌های امنیتی ترکیه و سوریه در مسکو، منابع آگاه تأکید کردند که انجام چنین دیداری با وساطت روسیه در شرایط کنونی طبیعی است.

به گزارش انجمن بی تاوان، در پی انتشار گزارشی درباره دیدار سران دستگاه‌های امنیتی ترکیه و سوریه در مسکو، منابع آگاه تأکید کردند که انجام چنین دیداری با وساطت روسیه در شرایط کنونی طبیعی است.

در پی گزارش پایگاه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» درباره دیدار هفته گذشته «هاکان فیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه، با «علی مملوک»، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، در مسکو، منابع مطلع به نشریه «الشرق الاوسط» خبر دادند که ترکیه همه گزینه‌ها در قبال عادی‌سازی روابط با سوریه را روی میز نهاده و چنین دیداری در شرایط کنونی بسیار طبیعی است.

به گفته این منابع، اظهارات هفته گذشته برخی مقامات ترکیه درباره منتفی شدن عادی سازی روابط با دمشق به معنای عقب‌نشینی ترکیه از مواضعش نیست چون اساسا قرار نبوده که عادی‌سازی روابط به سرعت انجام شود و آنچه اردوغان درباره ارتباط با سوریه گفته بود در حد دستگاه‌های امنیتی دو کشور بود.

این منابع تأکید کرده‌اند که روسیه در این میان تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده و می‌کوشد که ترکیه را درباره لزوم سلطه کامل دمشق بر خاک سوریه و منتفی کردن گزینه عملیات نظامی از جانب ترکیه و جایگزین کردن آن با همکاری و هماهنگی امنیتی آنکارا و دمشق متقاعد کند.

هیچ منبعی در ترکیه یا سوریه گزارش پایگاه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» را تأیید یا تکذیب نکرده‌ است. این در حالی است که این پایگاه تأکید کرده که این دیدار نتیجه چندانی نداشته و فقط مجالی برای مطرح کردن دیدگاه‌های دو طرف بوده است.

این پایگاه افزوده که طرف سوریه‌ای در این نشست خواستار تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه و احترام به حاکمیت ارضی سوریه و توقف حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب و سلطه مجدد دمشق بر گذرگاه باب الهوی و منطقه ادلب و نیز بازگشایی جاده مهم M4 که دریای مدیترانه را به مرز عراق متصل می‌کند شده است.

بر اساس این گزارش، کمک به سوریه در دور زدن تحریم‌های غرب و بازگشت به اتحادیه عرب و کمک به بازسازی سوریه و بازیابی سلطه دمشق بر منابع نفتی و گازی کشور در شرق فرات از دیگر مطالبات سوریه از ترکیه بوده است.

در برابر، ترکیه خواستار اقدام جدی علیه گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه سوریه‌ای آن یعنی «یگان‌های مدافع خلق» و همکاری امنیتی دو کشور و مذاکرات دمشق با گروه‌های اپوزیسیون مورد حمایت ترکیه تا رسیدن به توافق سیاسی و بازگشت آوارگان سوریه‌ای و ایجاد منطقه امن در حلب و دیگر مناطق شمال سوریه و تسهیل فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شده است.

این پایگاه فرانسوی به نقل از یک مقام که نامی از وی نیاورده تأکید کرده که اگر اوضاع بخواهد به منوالی دو ـ سه سال اخیر بماند، حفظ یکپارچگی سوریه بسیار دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر، منابع آگاه تأکید کردند که ترکیه تدارکات لجستیک و نظامی خود برای عملیات در خاک سوریه را که از ماه مه گذشته آن را اعلام کرده تکمیل کرده است.

به گفته این منابع، کمرنگ شدن اظهارات مقامات ترکیه‌ای درباره این عملیات به معنای منتفی شدن آن نیست بلکه ترکیه می‌خواهد که به وساطت‌های روسیه فرصت بیشتری دهد و از طرف دیگر به تلاش خود برای جلب موافقت طرف‌های مخالف چنین عملیاتی یعنی ایران و امریکا و اتحادیه اروپا و روسیه ادامه دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین