۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ ک ک: مبارزان آزادی یا تروریست های داخلی؟

  • ۳ اسفند ۱۴۰۰
  • ۴۱۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در اول نوامبر، دولت بریتانیا به این نتیجه رسیده است که در مورد لیست پ‌ک‌ک در فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه خود که از سال ۲۰۰۱ در این فهرست قرار دارد، بحث خواهد کرد.PKK مخفف Partiya Karkerên Kurdistanê، حزب کارگران کردستان است. آنها یک گروه تروریستی ممنوع در چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، ژاپن و بریتانیا هستند. آنها در سال ۱۹۷۸ توسط عبدالله اوجالان و گروهی از دانشجویان چپ در فیس ترکیه برای مبارزه با ظلم ترکیه و تامین کردستان سوسیالیستی مستقل تأسیس شدند. در این زمان‌ها، کردها در ترکیه از صحبت به زبان مادری، بیان هویت ملی و هر چیزی که به طور بالقوه می‌توانست به ترکی بودن توهین کند منع شدند – پوشیدن لباس کردی، ترویج فرهنگ کردی و استدلال برای خودمختاری کردها.
نحوه واکنش پ‌ک‌ک به ظلم و ستم دولت ترکیه اغلب محل مناقشه بوده است، حتی بین خود کردها (برخی از کردها، عمدتاً ساکنان باکور، معتقدند که پ‌ک‌ک و حملات آنها علیه آرمان کردها خدمت کرده است). برخی از افراد استدلال می کنند که پ.ک.ک ارتشی قانونی است که علیه دولت ترکیه و ظلم و ستم آنها می جنگد، در حالی که برخی دیگر استدلال می کنند که آنها یک سازمان تروریستی هستند به دلیل حملاتی که باعث کشته شدن غیرنظامیان بی گناه شده است. بر اساس گزارش CrisisGroup.org، حداقل ۵۶۹۴ نفر در نتیجه درگیری های پ ک ک و ترکیه که شامل ۵۸۷ غیرنظامی است، کشته شده اند. اکثر حملات بین پ ک ک و ترکیه متقابل بوده است، اما تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان در درگیری گرفتار شده اند. هر دو طرف مسئول تلفات غیرنظامیان بوده اند، اما تنها یکی از آنها به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است. اگر بخواهیم نیروهای تحت حمایت ترکیه، مانند ارتش آزاد سوریه را در نظر بگیریم، آنگاه ترکیه به طور قابل‌توجهی نسبت به پ‌ک‌ک مسئول مرگ‌های مرتبط با تروریسم بوده است. علاوه بر تروریسم، پ‌ک‌ک اغلب مورد اتهامات قاچاق مواد مخدر قرار گرفته است که گفته می‌شود از آن برای تامین مالی کمپین تروریستی خود استفاده کرده‌اند.
مدت‌هاست که بحث می‌شود که پ‌ک‌ک یک نیروی مقاومت است، نه یک سازمان تروریستی، اما بازنگری در این موضوع برای اکثر کشورها اولویت نداشت. اولین کشوری که در سال ۲۰۲۰ از این فهرست بازدید کرد، بلژیک بود. دادگاه کیفری بلژیک حکم داد که پ‌ک‌ک را نمی‌توان از طریق قوانین ضد تروریسم تحت تعقیب قرار داد – اساساً آنها طبق قانون به عنوان یک گروه تروریستی تلقی نمی‌شوند. با این حال، پس از این حکم، فیلیپ گوفین، وزیر امور خارجه بلژیک، اظهار داشت: «پ‌ک‌ک یک سازمان تروریستی است. بلژیک به دفاع از حضور پ ک ک و دیگر گروه های تروریستی ترکیه ادامه خواهد داد. این بیانیه دو چیز را نشان داد. اولاً، بلژیک، مانند بسیاری از کشورها، جرأت حذف پ‌ک‌ک را از فهرست ممنوعه خود ندارد، زیرا تقریباً به طور قطع به عنوان حامی تروریسم تلقی می‌شود. دوم، اشاره وزرای خارجه بلژیک به پ‌ک‌ک به‌عنوان «گروه تروریستی ترکیه» نشان‌دهنده سوء تفاهم آشکار از موضوع است. اشاره به پ‌ک‌ک به‌عنوان ترکی، تقریباً مانند این است که حماس را اسرائیلی بدانیم – توهین‌آمیز و کاملاً نادرست.
قبل از دور برگردان بلژیک، وضعیت تقریباً مشابهی رخ داد، اما این بار با اتحادیه اروپا. در سال ۲۰۱۸ دادگاه دادگستری اروپا حکم داد که گنجاندن پ‌ک‌ک در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا «غیرحق» است و تنها به دلیل «اشتباهات رویه‌ای» در این فهرست باقی مانده است. با این حال، در نوامبر ۲۰۱۸، همان دادگاه، درست مانند بلژیک، عقب نشینی کرد و حکم داد که PKK باید در لیست باقی بماند. به نظر می‌رسید که بوروکرات‌های منتخب از بروکسل بلاتکلیف بودند و مستعد «خطاهای رویه‌ای» متعدد بودند.
اکنون، تنها سه سال بعد، پارلمان بریتانیا درباره حکم تروریستی PKK بحث خواهد کرد. این به دلیل گزارش اخیر منتشر شده توسط گروه پارلمانی همه احزاب پارلمان انگلیس در مورد کردستان سوریه است که در آن برجسته شده است. سرکوب مقامات منتخب دموکراتیک HDP در ترکیه. لوید راسل مویل، نماینده حزب کارگر/شرکت در گزارش، با اشاره به مسائلی که در این گزارش آشکار شده است، گفت: «[دولت بریتانیا باید] بر شانه دولت ترکیه ضربه بزند، ما باید بگوییم که شما باید خودتان را توجیه کنید. کمی بیشتر، شما باید ثابت کنید که فقط یک گروه را بدون دلیل سرکوب نمی کنید.
چگونگی پایان این بحث مشخص نیست، اما بعید است که بریتانیا به دلیل تلفات غیرنظامی که پ.ک.ک در گذشته ایجاد کرده است، پ.ک.ک را از لیست تروریستی حذف کند. دولت محافظه کار فعلی به دلیل مدیریت ضعیف بیماری همه گیر و ادعاهای متعدد فساد در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارد. اخیراً ندیم زهاوی، نماینده کرد اصالتا در بریتانیا به فساد متهم شده است. زهاوی از طریق یک شرکت LTD با شرکت‌های نفت کردستان به ازای ۱۰۰۰ پوند در ساعت مشاوره می‌کرده است. این خلأ برای اجتناب از اعلام درآمد خارج از عضویت در پارلمان استفاده می‌شود. زهاوی دومین نماینده ثروتمند بریتانیا از نظر درآمد است و دارایی بیش از ۲۵ میلیون پوندی دارد. هیچ یک از اینها به تنهایی جرم نیستند، اما خواهند بود اکثر رای دهندگان بریتانیایی قطعاً آن را غیراخلاقی می دانند. زهاوی که ظاهراً از تریبون خود برای کسب درآمد استفاده کرده است تا اینکه از آرمان کردها دفاع کند، هیچ لطفی به او و مناظره حاکمه نخواهد کرد.
در مجموع، این که بریتانیا قصد دارد در مورد لیست پ ک ک بحث کند و موضوع سرکوب کردها آشکار شود، مایه طراوت است. مدت هاست که کمتر صحبت می شود و این مسائل زیر فرش کشیده شده است. با این حال، دولت بریتانیا در شرایط سختی قرار دارد. پ‌ک‌ک طی سال‌ها تلفات متعددی را به غیرنظامیان وارد کرده است و بریتانیا نمی‌خواهد خطر حذف چنین سازمانی از فهرست تروریستی را بپذیرد. به ویژه در شرایطی که دولت کنونی با جنجال‌هایی همراه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین