۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک عامل شکست قلیچدار اوغلو در انتخابات ترکیه شد

  • ۸ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۰۸ بازدید
  • ۰

با اتمام مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه رجب طیب اردوغان برنده شد و کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت پ.ک.ک نیز شکست خورد.

انجمن بی تاوان : یکی از عوامل شکست قلیچداراوغلو حمایت مستقیم پ.ک.ک از آن بود. زیرا دخالت مستقیم پ.ک.ک در سیاست در سطح ترکیه حساسیتهایی در پی دارد. هر چه قدر گفتمان و سیاست پ.ک.ک در قسمتی از کردستان ترکیه تاثیر داشته باشد اما به این معنا نیست که سیاست پ.ک.ک در سراسر ترکیه تاثیر دارد. زیرا در سطح جامعه ترکیه در کل گفتمان و نحوه سیاست و مداخلات پ.ک.ک در همه امورات مورد قبول نیست و جامعه از سیاست پ.ک.ک دوری می کند و به همین علت حمایت مستقیم پ.ک.ک از نامزدی کمال قلیچداراوغلو سبب شد که بیشتر کمالیستها و عده ای از ناسیونالیستها و دموکراتها به وی رای ندهند.

یکی از عوامل شکست قلیچداراوغلو عدم سیاست شفاف نسبت به حل مسئله کرد در ترکیه بود. زیرا آنها سیاست و راهکارهای مشخصی نداشتند و به همین علت عده ای از کردها دوباره رجب طیب اردوغان را پذیرفتند و در شهر هایی مانند بیتلیس، آدییامان، شانلی اورفا اکثریت آرا با اردوغان بود و در شهرهایی مانند وان، شرناخ، موش، سرحد و … نیز اردوغان آرای قابل توجی بدست اورده بود و حدودا ۴۰ درصد آرا را بدست آورده بود. در کل به این نتیجه می رسیم که آرای اردوغان نیز در شهر های کردنشین افزایش داشته است حتی در شهر حکاری حدودا ۳۲درصد مردم به اردغان رای داده بودند.

دخالت های بی مورد گروهک تروریستی پ.ک.ک در سیاست موجب نگرانی در سطح ترکیه می شود که در انتخابات کاملا واضح بود. زیرا سران پ.ک.ک پی در پی و حدودا ۱۰ نفر از مقامات بلندپایه از مردم خواستند که به کمال قلیچداراوغلو رای بدهند و سران پ.ک.ک همانند عضوهای حزب جمهوری خلق کار می کردند. اما نتیجه کاملا برعکس شد. چیزی که باید از این انتخابات نتیجه گرفت این است که مردم از گفتمان و سیاست مبتنی بر خشونت دوری می کنند و بخصوص گروهی که در کارنامه خود عملیات تروریستی داشته باشد مردم قطعا از آن ها دوری می کنند.

در مناطق کردنشین ترکیه نیز آرای حزب دمکراتیک خلقها نسبت به انتخابات گذشته کاهشی بود. در ادوار گذشته آنها یک بار ۸۰ نماینده و بار دوم ۶۷ نماینده را راهی مجلس ترکیه کرده بودند اما این بار ۶۲ نماینده راهی مجلس شدند. این کاهش آرا علی رغم افزایش جمعیت نسبت به گذشته کاملا یک شکست بزرگ است و به این معنا است که پ.ک.ک هیچ جایگاهی در نزد کردهای ترکیه ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین