۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • «پ ک ک» را برای پیوستن به مخالفان بشار اسد از فهرست سازمان های تروریستی خارج کنید!

«پ ک ک» را برای پیوستن به مخالفان بشار اسد از فهرست سازمان های تروریستی خارج کنید!

  • ۲ خرداد ۱۳۹۲
  • ۳۵۶ بازدید
  • ۰

دیوید فیلیپ در گزارشی که در هافینگتن پست، چاپ شده از ایالات متحده می خواهد با حذف پ ک ک از فهرست سازمان های تروریستی به حل بحران سوریه و همچنین کمک به روند صلح بین ترکیه و پ ک ک کمک کند. /”حذف این گروه می تواند در سوریه منجر به پیوستن حزب اتحاد دموکرات (شاخه پ ک ک در سوریه) به مخالفان بشار اسد شود.”
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : از انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، مدیر برنامه ایجاد صلح و حقوق دانشگاه کلمبیا و موسسه مطالعات حقوق بشر از دولت آمریکا خواست که نام پ ک ک را از فهرست گروه های تروریستی حذف کند.

دیوید فیلیپ در گزارشی که در هافینگتن پست، چاپ شده از ایالات متحده می خواهد با حذف پ ک ک از فهرست سازمان های تروریستی به حل بحران سوریه و همچنین کمک به روند صلح بین ترکیه و پ ک ک کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت زمانبندی اینکار و اینکه این امر باید زمانی اتفاق بیفتد که بیشترین تاثیر را روی رویدادهای سوریه و همچنین فرایند صلح داخلی ترکیه داشته باشد. می نویسد:

“حذف این گروه می تواند در سوریه منجر به پیوستن حزب اتحاد دموکرات (شاخه پ ک ک در سوریه) به مخالفان بشار اسد شده و در ترکیه نیز پاداشی برای تصمیم اخیر پ ک ک در خصوص کنار گذاشتن دشمنی با ترکیه و بیرون کشیدن مبارزانش از خاک ترکیه قلمداد شود.”

قانون ضد تروریسم آمریکا مصوب سال ۲۰۱۱ ارائه منابع مالی و یا مشاوره را به سازمان های تروریستی جرم محسوب کرده و از ورود نمایندگان این گروه ها به خاک امریکا ممانعت می کند.

هافینگتن پست اعتراف می کند که حذف شدن از فهرست سازمان های تروریستی اساسا یک تصمیم سیاسی است. دلایل فنی برای قرار دادن پ ک ک در فهرست سازمان های تروریستی و همچنین زمینه سیاسی حاضر نیز با در نظر گرفتن فرایند کنونی صلح و بحران سوریه، تغییر یافته اند. بنابراین دولت امریکا باید در مشورت با ترکیه تصمیم بگیرد چه زمانی حذف پ ک ک بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

فرایندهای طاقت فرسایی برای حذف یک گروه از این فهرست باید طی شود. شواهد کافی باید فراهم شود که نشان دهد شرایط بنحو کافی برای تضمین حذف شدن از این فهرست فراهم شده اند.

دیوید فیلیپ در گزارش خود می افزاید: ایالات متحده پیشتر نیز برای پیشبرد صلح گروه هایی را فهرست سازمان های تروریستی خود حذف کرده است. از گروه های دیگری که در جریان فرایند صلح از این فهرست حذف شده اند ارتش جمهوری ایرلند و سازمان آزادی بخش فلسطین بوده اند. گروه هایی نیز بوده اند که با تغییر شرایط از فهرست حذف شده اند. حتی سازمان مجاهدین خلق که مسئول گروگانگیری در سفارت امریکا در ایران بود نیز اخیرا از این فهرست حذف شد. در اتحادیه اروپا نیز گرایش هایی برای حذف این گروه از فهرست سیاه دیده می شود. پارلمان اروپا نیز در حال بحث بر روی قطعنامه ای برای حذف پ ک ک از لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا است.

گفتنی است پ ک ک در سال ۱۹۷۴ به عنوان جنبش کارگری مائوئیستی تاسیس شد. این گروه در سال ۱۹۹۷ با خواست ترکیه در فهرست سازمان های تروریستی امریکا قرار گرفت. اتحادیه اروپا نیز در ماه می سال ۲۰۰۱ این گروه را به فهرست سیاه خود اضافه کرد. ناتو و بیش از ۲۰ کشور دیگر نیز پ ک ک را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت شناختند. این گروه دارای محدودیت سفر و همچنین محدودیت های مالی می باشد.

گزارش دیوید فیلیپ بیش از هر چیز بیانگر این واقعیت است که تهیه لیست گروه و سازمان های تروریستی توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی به شدت متاثر از منافع سیاسی این کشورهاست. همان گونه که وی به صراحت اعلام می کند دولت آمریکا به کرات تحت تاثیر منافع سیاسی اقدام به حذف نام گروه های تروریستی از لیست سیاه خود کرده است. تازه ترین مورد فرقه تروریستی مجاهدین خلق است. این فرقه علی رغم سابقه ترور هفت شهروند آمریکایی و هفده هزار شهروند ایرانی و وجود شواهد و قرائن مختلف مبنی بر ادامه مشی تروریستی از سوی این گروه ، چندی پیش در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران از لیست گروه های تروریستی آمریکا حذف شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین