۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک در تنگنای قدرتنمایی ایران و ترکیه

  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
  • ۳۷۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان :‌ ترکیه در حال انجام بازی قدرت دیگری در شمال عراق است. این کشور ادعا می کند که با پ ک ک می جنگد، اما در حال ایجاد پایگاه و استفاده از حریم هوایی عراق است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق (KRG) دیدار کرد. بارزانی سپس روز دوشنبه برای دیدار با نخست وزیر بریتانیا به لندن رفت. در همین حال، در منطقه کردستان عراق، هواپیماهای جنگی ترکیه حملات جدیدی را علیه آنچه آنکارا می‌گوید «تروریست‌ها» هستند، آغاز کرده‌اند.
حملات ترکیه به پ ک ک در شمال عراق پس از دیدار با مقام اقلیم کردستان صورت گرفت. ترکیه در حال انجام بازی قدرت دیگری در شمال عراق است. این کشور ادعا می کند که با پ ک ک که آن را تروریست می نامد می جنگد، اما در حال ایجاد پایگاه و استفاده از حریم هوایی عراق است. ترکیه روابط نزدیکی با اقلیم کردستان، منطقه خودمختار کردستان دارد. منافع آن در آنجا تجارت انرژی و سرمایه گذاری است و می خواهد چپ افراطی PKK را که سال هاست ترکیه با آن مبارزه می کند، زیر نظر داشته باشد.
روزنامه دیلی صباح ترکیه خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌هایی که ترکیه و دولت اقلیم کردستان با آن همکاری می‌کنند، مبارزه با تروریسم است، به‌ویژه با توجه به اینکه گروه تروریستی پ‌ک‌ک در بخش‌هایی از شمال عراق تحت کنترل اقلیم کردستان است.
به گزارش رسانه رووداو، رسانه‌های پ‌ک‌ک گزارش دادند که درگیری‌های تازه‌ای بین ارتش عراق و گروه‌های مسلح وابسته به (پ‌ک‌ک) در شنگال بر سر کنترل این منطقه رخ داده است که این حادثه را به عملیات نظامی جدید ترکیه علیه این منطقه مرتبط می‌دانند. پ ک ک در اقلیم کردستان عراق. این بدان معناست که اکنون عملیاتی در شمال عراق و درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌های جدید در جریان است.
در حالی که ترکیه تحرکات خود را انجام می دهد، عملیات دیگری به رهبری تهران در حال انجام است. ایران می خواهد بغداد را کنترل کند و نفوذ بیشتری در عراق تضمین کند. برای رسیدن به این هدف از گروه هایی استفاده می کند که طرفدار ایران هستند. فارس نیوز در عراق گزارش می دهد که احزاب شیعه پیشرو اخیراً در عراق گرد هم آمده اند، از جمله شرکت کنندگان در نشستی حامی ایران که برای پایان دادن به بحران سیاسی کنونی در عراق طراحی شده بود.
در این بیانیه، تحول در روند سیاسی و حرکت به سمت گام‌های عملی برای تشکیل دولت و برآوردن خواسته‌های مردم عراق، هدف اصلی است که همه احزاب عراقی باید برای آن تلاش کنند.
قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در عراق، پیشتر تاکید کرد که چارچوب هماهنگی با بن بست سیاسی و نادیده گرفتن منافع عراق مخالف است. منظور او در واقع این است که ایران نمی‌خواهد عراق توسط گروه‌هایی تحت حمایت مقتدی صدر و متحدانش رهبری شود. ایران متحدان خود را در پارلمان عراق به رهبری هادی العامری و ائتلاف فتح او و همچنین کسانی مانند خزعلی و نوری مالکی دارد. ایران در اقلیم کردستان نیز دوستانی دارد، در میان اتحادیه میهنی کردستان، دومین حزب بزرگ سیاسی کرد.
در حالی که مسرور بارزانی در ترکیه بوده و اکنون به بریتانیا می رود، به نظر می رسد ایران می خواهد از نفوذ خود در ائتلاف دولت قانون و اتحادیه میهنی کردستان و سایر جناح ها استفاده کند. رسانه‌های ایران خاطرنشان می‌کنند که فراکسیون صدر ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی و حزب دمکرات کردستان به رهبری بارزانی ۳۳ کرسی دارد. فارس نیوز می گوید: درست است که فراکسیون صدر بیشترین کرسی های مجلس را در این انتخابات به دست آورد، اما این کرسی ها برای تشکیل دولت کافی نیست و باید با سایر گروه های سیاسی ائتلاف کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین