۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک از تصفیه ویان سوران چه هدفی داشت؟

  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۰۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: لیلا والی حسین با کد سازمانی ویان سوران که در ۱ فوریه ۲۰۰۶ در منطقه هفتانین در مرز ترکیه و عراق مصادف با سالگرد دستگیری عبدال اوجالان سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک خود سوزی کرد و پ.ک.ک از فرصت بدست بهره برداری کرد و خودسوزی یک دختر را به نفع خود مصادره کرد.

ویان کیست؟

ویان سوران از عشیره جاف در سلیمانیه عراق بود. عشیره جاف یکی از عشیره های مهم و تاثیرگذار در سیاست احزاب در کردستان عراق بشمار می رود و معمولا در گذشته هر حزبی برای اینکه عشیره ها را با خود همراهی کنند همیشه از سیاست حساس در برابر این عشیره ها استفاده می کنند. پ.ک.ک برای اینکه بتواند عشیره جاف را به طرف خود بکشاند از آتش سوزی ویان سوران در  تبلیغات رسانه ای نهایت بهره برداری را کرده و از روی یک شخص بر تمام عشیره سیاست کرد.

چرا ویان سوران دست به خود سوزی زد؟

معمولا تحت هر شرایطی یک انسان عادی و بخصوص در حالت  طبیعی هیچ انسانی دست به آتش زدن بدن خود نمی زند. اگر پ.ک.ک علت خودسوزی ویان سوران را به دستگیری عبداله اوجالان ربط می دهد دقیقا یک دروغ بزرگ پشت این قضیه نهفته است. زیرا شرایط سال ۲۰۰۶ کاملا عادی بود و وکلای اوجالان با اوجالان ملاقات داشتند و بعد از گذشت چند ماه مابین پ.ک.ک و دولت ترکیه آتش بس برقرار شد. یعنی گفتگوها هم از طرف دولت و هم از طرف پ.ک.ک با اوجالان برقرار بود.

اما گفته های اعضای جدا شده از پ.ک.ک حکایت از موضوع دیگری داشت. ویان سوران از وضعیت پ.ک.ک به ستوه آمده بود. او از پ.ک.ک بیزار شده بود و در فکر فرار بود اما راه برایش بسته بود. پ.ک.ک ویان سوران را برای عملیات فدایی تحت فشار گذاشته بود اما ویان قبول نمی کرد. تا اینکه روزی که قصد فرار کرده بود با خیانت یکی از تروریست ها پ.ک.ک از قصد وی برای فرار آگاه می شود و در نهایت ویان از گزینه ها اعدام توسط پ.ک.ک و خودکشی، خودسوزی را انتخاب می کند که البته برای پ.ک.ک اسباب شانتاژ رسانه ای می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین