۹ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک از بدو تاسیس تا به امروز برای کردها بدبختی آورده است

  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۲۱۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : ۴۴ سال از تاسیس پ.ک.ک به عنوان یک گروه می گذرد، در این ۴۴ سال مبارزه اصلی پ.ک.ک این بود که به کردها بفهماند که تاسیس شده و برای آزادی کردستان از دست کشورهای اشغالگر می جنگد. تاریخ پ.ک.ک را بدانید، متوجه خواهید شد که آنچه پ.ک.ک می گوید دروغ است و هیچ حقیقتی در آن وجود ندارد، زیرا پ.ک.ک با حمله به مردم و احزاب میهن پرست تأسیس خود را اعلام کرد و تا کنون همچنان به احزاب و مردم حمله می کند.

به گفته جمیل بایک، اوجالان در سال ۱۹۷۲ با حقی قرار «لاز» و کمال پیر «ترک» آشنا شد و با کمک این دو نفر، یک گروه مارکسیست لنینیستی در دانشگاه آنکارا تأسیس کرد. سپس جمیل بایک به این گروه می پیوندد و درباره ابراهیم آیدین «زیاد» که از بنیانگذاران پ.ک.ک است می گوید: «اولین کسانی که این گروه عقیدتی را تشکیل دادند و در این گروه شروع به کار کردند عبارتند از: عبداله اوجالان، حقی قارار. من و ابراهیم آیدین در دانشگاه آنکارا تحصیل کردیم. در سال های ۱۹۷۴-۱۹۷۵، جمیل بایک، دوران کالکان، کسیر یلدریم، عبدالرحمن پولات و نکتی کایا نیز به این گروه ایدئولوژیک پیوستند.

هیچ راهی در دستور کار این گروه ایدئولوژیک برای ایجاد تشکیلات جداگانه و ویژه در کردستان وجود نداشت، آنها فقط می خواستند با گروه های چپ همفکر خود گفت و گوی مشترک داشته باشند و برای استقرار سوسیالیسم در ترکیه با یکدیگر همکاری کنند. سه نفر از این گروه ایدئولوژیک اعضای اسطوره ترکیه بودند و خود اوجالان در این باره اظهار نظر کرده است، آنها نکتی کایا، عبدالرحمن پولات و کسیره ییلدیریم بودند که همسر اوجالان شدند. همچنین خود اوجالان اعتراف می کند که گروه ایدئولوژیک خود را که بعدها به پ.ک.ک معروف شد با کمک میت تأسیس کرد.

گروه ایدئولوژی اوجالان اولین نشست رسمی خود را در سال ۱۹۷۶ در محله دیلمان آنکارا برگزار کرد. دومین نشست رسمی این گروه در سال ۱۹۷۷ در آنکارا در خانه نکتی کایا که از اعضای میت بود تشکیل شد. پس از این جلسه، گروه اوجالان اجرای طرح هایی را که در خانه نکتی کایا در مورد آن تصمیم گیری شده بود، آغاز می کند. این گروه مستقیماً به گروه ها و سازمان هایی که مخفیانه علیه دولت ترکیه می جنگند حمله می کند.

قبل از اینکه گروه اوجالان کنگره خود را تشکیل دهد و به عنوان یک حزب تأسیس خود را اعلام کند، به چندین گروه از سازمان ها در ترکیه مانند گروه “ستاره سرخ” حمله کرد، حقی قرار در تاریخ ۱۸/۵/۱۹۷۷ در مبارزه با ستاره سرخ جان خود را از دست داد.

علاوه بر اینکه پ.ک.ک به بیشترین تعداد میهن پرستان کرد حمله کرد، در سال ۱۹۷۸ پ.ک.ک به بیشترین تعداد کادرهای DDKD که به پ.ک.ک پیوسته بودند و سپس به دلیل جاسوس بودن از پ.ک.ک جدا شده بودند، حمله کرد و همه اعضای این گروه را کشتند. سازمان راه آزادی و نمی دانست چه چیزی از آنها باقی مانده است.

در همان سال گروه اوجالان به سازمان آزادیبخش خلق H.K.H حمله کرد و اکثر اعضای این سازمان را کشت.

در سال ۱۹۷۸ یک گروه مارکسیستی به نام تکوشین در منطقه انتاب تأسیس شد، اوجالان از آنها خواست که به گروه او بپیوندند، اما اعضای این سازمان موافقت نکردند، در نتیجه گروه اوجالان به آنها حمله کردند و همه آنها را کشتند.

همچنین در اواخر سال ۱۹۷۸ پ.ک.ک به جنبش آزادیبخش کردستان (KUK) حمله کرد و بیشترین تعداد اعضای این جنبش را کشت.

پ‌ک‌ک پس از پایان دادن به این گروه‌ها و سازمان‌ها علیه قبایل کرد اقدام کرد و برای ایجاد رعب و وحشت در دل مردم، دستور وحشت سلیمان بیگ، رهبر قبیله سیلمان را صادر کرد و پ‌ک‌ک سیلمان بیگ را در روستای هلوان در طول روز

به هر حال پ.ک.ک در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۹۷۸ اولین کنگره خود را در خانه «سیفدین زورلو» در روستای «فیس» در نزدیکی دیاربکر برگزار کرد، اعضای کنگره به گفته جمیل بایک ۲۰-۲۳ نفر بودند. اعضای شرکت کننده در کنگره هیچ مهارتی در نحوه مدیریت کنگره نداشتند، اوجالان خود کنگره را مدیریت می کرد و ۹۰ درصد صحبت های مطرح شده در کنگره توسط اوجالان انجام می شد.

پ.ک.ک در اولین اقدام خود تصمیم گرفت «Mihemed Celal Bucak» رئیس قبیله سیورک را بکشد و با کشتن وی تأسیس خود را اعلام کند. پ.ک.ک پس از اجرای این تصمیم، با زخمی کردن رئیس قبیله سیورک، محمد جلال بوچاک و کشتن تعدادی از همرزمانش، عضویت خود را اعلام کرد.

پ.ک.ک در ترکیه متوقف نشد و طبق برنامه تعیین شده توسط میت پس از حمله به مردم، گروه ها و سازمان های میهن پرستان ترکیه به سایر نقاط کردستان رفت و سپس ارتش ترکیه به آن مناطق رفت.

پ.ک.ک پس از گذشت ۶ سال از تاسیس خود، در ۱۵ اوت در شهر دیهه سرت درگیری مسلحانه را آغاز کرد و این جنگ ۳۸ سال است که ادامه دارد. اما درگیری مسلحانه ای که در ترکیه آغاز شده دیگر وجود ندارد، بلکه در سوریه و در مرز اقلیم کردستان گسترش یافته و ارتش اقلیم ترکیه مداخلات خود را علیه این دو بخش از کردستان انجام داده است. روز به خاطر این جنگ بیشتر می کند دولت ترکیه اکنون خود را برای عملیات زمینی جدید علیه شمال سوریه آماده می کند.

در دهه ۹۰ پ.ک.ک نیز با اقلیم جنگ کرد، پ.ک.ک نیز با دولت کردستان عراق جنگ کرد و منطقه اقلیم را در بدترین وضعیت قرار داد و صدها پیشمرگه را کشت و با پارلمان کردستان مخالفت کرد و KNK را تأسیس کرد. زاپ علیه حکومت اقلیم کردستان اعلام شد. او همچنین با پ.د.ک و یو.ن.ک مبارزه کرد و چندین سال با این دو حزب اقلیم مبارزه کرد.

اکنون پ.ک.ک ترکیه را به شمال سوریه کشانده و بسیاری از مناطق مرزی از عفرین تا زاپ را تحت کنترل خود درآورده است و بیش از هزار روستا در عراق بر اثر این جنگ خالی شده است.

پ.ک.ک نه تنها از هیچ مکانی در کردستان محافظت نکرد، بلکه میدان نبرد خود را در ترکیه قرار داد و متعاقباً ارتش ترکیه را به شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق کشاند، او متعلق به کردها نیست. او فقط با قدرت کلام از خود دفاع می کند، در دزدی دریایی هیچ کاری به نفع کردستان انجام نمی دهد.

به عنوان مثال، دوران کالکان عضو هیئت اجرایی پ.ک.ک در سال ۲۰۱۸ در رابطه با ورود به عفرین گفته بود که شمزینان را علیه عفرین می گیرند، اما برخلاف تصرف شمزینان، ارتش ترکیه در ۲۷ می ۲۰۱۹ به خاکورک و تعدادی از نقاط استراتژیک پ.ک.ک حمله کرد. تحت کنترل آنها قرار خواهد گرفت. عملیات خاکورک با عملیات هفتنین، زاپ، متینا و آواشین دنبال شد.

دوران کالکان نیز در آغاز جنگ زاپ گفت که جنگ را به شهرهای ترکیه گسترش خواهند داد. اما برخلاف اظهارات وی، جنگ در عراق و سوریه گسترش یافته است. دولت ترکیه در حال حاضر خود را برای عملیات زمینی جدید علیه شمال سوریه آماده می کند.

اکنون پ.ک.ک به جای حمله به ترکیه آمده است تا به نیروهای امنیتی ترکیه و ارتش ترکیه حمله کند و به پیشمرگه کردستان حمله می کند و تنها در سال جاری بیش از ۱۲ پیشمرگه را کشته است.

خلاصه اینکه از زمان شورش گروه ایدئولوژیک اوجالان تا زمانی که تشکیلش را به عنوان پ.ک.ک اعلام کرد، هیچ سودی برای کردها نداشته است، برعکس، کردها را فروخته و سرزمین کردها را تحت کنترل دولت اشغالگر ترکیه قرار داده است. و اکنون می خواهد مرزهای دولت ترکیه را ببندد و مرزهای تعیین شده در قانون اساسی ملی را بازگرداند. زیرا رهبر پ ک ک در امرالی قول داده است که آن میثاق را با اسطوره ترکیه محقق کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *