۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیشنهادهای ترکیه به عراق برای پایان دادن به تهدیدات «پ.ک.ک»

پیشنهادهای ترکیه به عراق برای پایان دادن به تهدیدات «پ.ک.ک»

  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲
  • ۸۸ بازدید
  • ۰

سه مسئول عراقی در بغداد در گفت وگو با العربی الجدید گفتند که دولت عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به مقامات ترکیه ابلاغ کرده است که مطالبات ترکیه درخصوص عناصر گروه تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک)، لزوم توقف فعالیت های نظامی پ.ک.ک علیه ترکیه از اراضی عراق، جلوگیری از گسترش حضور آن در مناطق مرزی با ترکیه را درک می کند.

به گزارش انجمن بی تاوان، ترکیه طی روزهای گذشته گفت وگو با مقامات عراقی درخصوص از پای در آوردن عناصر گروه تروریستی کارگران کردستان و از بین بردن اردوگاه های آنها در اراضی عراق را آغاز کرد.

با وجود اینکه هیچ گونه توافق یا تفاهم جدی در این خصوص اعلام نشده است اما منابع عراقی به العربی الجدید گفتند که مقامات ترکیه بر اهمیت رهایی از پ.ک.ک تاکید کردند و پیشنهادهایی در این خصوص از جمله اعطای کمک های نظامی برای توانمندسازی نیروهای عراقی داده اند.

به گفته این منابع، هدف از این کمک ها، کنترل نیروهای عراقی بر مرزها و کمک به بغداد از لحاظ امنیتی، اطلاعاتی و نظامی برای تحقق این هدف است و مسئولان عراقی نیز این مساله را درک کردند.

شنبه هفته گذشته، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در آنکارا، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار و درباره تقویت همکاری و هماهنگی بین دو کشور رایزنی کرد.

یک روز پیش از این دیدار نیز، فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی عراق با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. پیشتر فیدان میزبان خمیس الخنجر، رئیس ائتلاف السیاده عراق بود.

این دیدارها، دو روز پس از سفر ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق به آنکارا انجام شد. در دیدار وزیر دفاع عراق با مقامات ترکیه ای، بر اهمیت تداوم همکاری و اقدامات مشترکی که می توان در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت مرزها اتخاذ کرد، تاکید شد.

یکی از مقامات عراقی به العربی الجدید گفت که عراق به تقویت روابط با ترکیه به ویژه با وخامت بحران آب نیاز دارد در نتیجه عراق نیازمند تفاهم با ترکیه بر سر پ.ک.ک با هدف کسب امتیاز در پرونده آب است.

وی اشاره کرد که برخی طرف ها در عراق در مسیر هرگونه تفاهم با ترکیه تحت بهانه های مختلف از جمله خروج ترکیه از عراق پیش از هرگونه توافق، سنگ اندازی می کنند و برخی از طرف ها نیز می گویند که این توافق به نفع دولت اقلیم کردستان عراق است.

از طرفی دیگر یک مسئول در دفتر مشاور امنیت ملی عراق گفت که نادیده گرفتن درخواست های ترکیه برای پایان نفوذ پ.ک.ک در سنجار، می تواند روابط بین دو کشور را تهدید کند.

ترکیه به صورت واضح قصد دارد توافق امنیتی نظیر توافق با ایران برای دور کردن کُردهای مخالف خود صورت دهد.

در اقلیم کردستان عراق و در دو طرف مرزهای بین المللی با ایران و ترکیه، گروه های کُرد مخالف ایران و ترکیه حضور مسلحانه دارند.

نایف الشمری، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که دستیابی به توافق امنیتی با آنکارا برای بغداد بسیار مهم است زیرا منافع و دستاوردهایی برای عراق دارد و حملات ترکیه به عراق را کاهش خواهد داد.

وفا محمد کریم، عضو حزب دموکرات کردستان گفت که ترکیه درخصوص توافقنامه جدید با عراق درخصوص پایان نفوذ پ.ک.ک رایزنی کرده و دولت اقلیم کردستان عراق نیز از این امر استقبال کرده که گام مثبتی به شمار می رود.

ماهر جوده، کارشناس عراقی نیز اشاره کرد که عراق گزینه ای به جز توافق با ترکیه و تلاش برای خشکاندن منابع مالی گروه تروریستی پ.ک.ک و دور کردن عناصر آن از مرزهای ترکیه ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *