۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • پ‌ک‌ک از امارات برای مذاکره با بشار اسد درخواست میانجی‌گری کرده است

پ‌ک‌ک از امارات برای مذاکره با بشار اسد درخواست میانجی‌گری کرده است

  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۴۱ بازدید
  • ۰

ادعا می شود که مظلوم کوبانی، یکی از افسران ارشد گروه تروریستی PKK/YPG در شمال سوریه، درست پیش از هدف قرار گرفتن توسط ترکیه در سلیمانیه، از پایتخت امارات دیدن کرده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، ادعا شده است که مظلوم کوبانی، به اصطلاح رئیس سازمان تروریستی پ.ک.ک در سوریه، نیروهای دموکراتیک سوریه (DSG) در جستجوی آشتی با دولت بشار اسد از ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی بازدید کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که المانیتور به دست آورده است، کوبانی در شرایطی که اعتماد به آمریکا در شمال شرق سوریه رو به کاهش بود و اعراب در حال نزدیک شدن به سوریه بودند، از امارات متحده عربی درخواست کمک کرد تا با حکومت سوریه به توافق برسند.

منابع محلی که به شرط ناشناس ماندن اطلاعاتی را در اختیار المانیتور قرار دادند، تأیید کردند که مظلوم کوبانی، سرکرده نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF)، مهمترین متحد آمریکا در منطقه، اخیرا به امارات سفر کرده است.

به گفته دو منبع، کوبانی با مقامات امارات متحده عربی دیدار کرده و از ابوظبی برای احیای روابط کردهای سوریه با حکومت اسد درخواست کمک کرده است.

یکی از منابع محلی گفت که کوبانی با طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی که در ۲۹ مارس به عنوان معاون سلطان ابوظبی منصوب شده بود، دیدار کرد. دولت امارات این اتهامات را رد کرده است.

یک مقام اماراتی در پاسخ به درخواست المانیتور برای اظهار نظر در مورد ادعای میانجیگری امارات بین نیروهای دموکراتیک سوریه و دولت سوریه، گفت: ادعاهای موجود در ایمیل شما نادرست و بی اساس است.

از سوی دیگر، دو تن از مقاماتی که به المانیتور اطلاعات داده اند، گفته اند که بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز با کوبانی در این سفر بوده است. دفتر طالبانی به درخواست المانیتور برای اظهار نظر پاسخی نداد.

بدران چیا کرد، رئیس مشترک هیئت روابط خارجی موسوم به اداره خودمختار شمال سوریه تأیید کرد که امارات متحده عربی علاقه مند به توافق بالقوه بین کردهای سوریه و دولت سوریه است.

کرد در گفت و گو با المانیتور در قامشلی به المانیتور گفت: “آنها گفتند که آماده کمک هستند، اما تاکنون نقشه راهی برای آن نداریم. ما می خواهیم آنها در مذاکرات با دمشق نقش داشته باشند.” در ۲۸ آوریل وی از اظهار نظر در مورد اینکه آیا کوبانی اخیراً به امارات رفته است یا خیر، خودداری کرد.

از سوی دیگر، بلافاصله پس از سفر ادعایی کوبانی به امارات در تاریخ ۷ آوریل توسط نیروهای ترکیه در شهر سلیمانیه عراق هدف قرار گرفت، خودروی وی مورد هدف کاروانی شامل سربازان آمریکایی و مقامات اتحادیه میهنی قرار گرفت.

خاطرنشان شد که این کاروان شامل وهاب حلبجی، رئیس اطلاعات اتحادیه میهنی کردستان و سه نظامی آمریکایی و همچنین الهام احمد، یک مقام ارشد پ.ک.ک در سوریه بود. در خبرها ادعا شده بود که پهپاد ترکیه به عمد هدف را از دست داده و هدف آن نشان دادن خشم از جابجایی کوبانی به امارات توسط رهبر اتحادیه میهنی بود.

به گزارش المانیتور، امارات متحده عربی پس از بازگشایی سفارت خود در دمشق در دسامبر ۲۰۱۸، نقش رهبری را در ایجاد پل‌هایی بین حکومت اسد و سایر کشورهای عربی بر عهده گرفته است و بخشی از یک مبارزه نفوذ منطقه‌ای بوده است که «تا حدی هدف آن تضعیف ترکیه و کنترل ایران بر سوریه است». تعامل با کردهای سوریه نیز بخشی از این کار است.

به گفته چارلز لیستر، محقق ارشد مؤسسه خاورمیانه و برنامه سوریه، “نقش آینده نگر امارات در عادی سازی اسد در ابتدا با تمایل به مقابله با نفوذ ترکیه حمایت می شد، اما اکنون عمدتاً به دنبال کسب مزیت رقابتی است. او امیدوار است. بازیگر عرب سنی باشد که جیب پولی در جیب دارد و اولین کسی باشد که برنده مناقصه های بزرگ اقتصادی در زمانی که تحریم های غرب اثر بازدارندگی خود را از دست می دهد.

به گزارش المانتیتور، در سال ۲۰۱۸، زمانی که امارات متحده عربی سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد، کردهای سوریه نیز به دنبال نزدیکی با حکومت اسد بودند. این تلاش روسیه تاکنون بی نتیجه بوده است. دولت سوریه تمامی ادعاهای کردها را رد کرده است. به گفته منابع آگاه از گفتگوها، بیشترین پیشنهادی که حکومت ارائه کرده بود، دو ساعت آموزش کردی در هفته بود.

از سوی دیگر، ادعا می شد که گروه های کرد در دو موضوع امتیاز نمی دهند. اولی مدل به اصطلاح خودگردانی است که آنها ایجاد کردند و دومی وضعیت سازمان چتر PKK در سوریه، SDG. به گزارش المانیتور، اگرچه گروه های کرد تمایل دارند تحت فرماندهی کلی ارتش سوریه قرار گیرند، اما بر حفظ نیروهای خود در مناطق خود اصرار دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین