۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پژاک پاسخ دهد؛ «بنیامین فرج‌زاده» کجاست؟

  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
  • ۴۷۴ بازدید
  • ۰

گزارش مستند و متقن دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد مدفون و کشته شدن شماری از نوجوانان و جوانان ایرانی در مقرهای پژاک و غارهای غیراستاندارد این گروه بر اثر بهمن و برف سنگین، باعث بروز واکنش‌ها و سوالات متعددی در اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین ایران شده است. دیدبان برای بررسی بیشتر این موضوع و ادامه تحقیقات خود و همچنین طرح سوال از مسئولان پژاک در مورد سرنوشت این کودکان و نوجوانان، به سراغ اعضای خانواده این افراد رفته است.

خبرنگار دیدبان، طی تماس تلفنی توانست با خانواده «بنیامین فرج‌زاده» مصاحبه کند. عباس فرج‌زاده پدر این جوان ایرانی گفت: «فرزندم متولد ۱۳۷۲ است و دانشجوی دانشگاه اصفهان بود. از شنیدن این خبر از طریق منابع محلی و همچنین رسانه‌های پژاک به شدت شوکه هستم. در خانواده ما زمینه چنین تفکرات خطرناک و جدایی‌طلبانه‌ای هرگز وجود نداشته است. نمی‌توانم این اتفاق و مرگ دردناک فرزندم را باور کنم. واقعا زندگی من و مادرش به هم ریخته است. خانواده ما هرگز در این خط فکریِ خطرناک نبوده است». وی افزود: «از زمانی که بدون خداحافظی و اطلاع ما به پژاک پیوسته است، هیچ خبری از وی نداریم و حتی یک تماس نیز نگرفته است. اصلا نمی‌دانم چگونه با این گروه آشنا شد. او در اصفهان درس می‌خواند و از ما دور بود».

عباس فرج‌زاده تاکید کرد: «قصد داریم ماجرا را از طریق پلیس بین‌الملل پیگیری کنیم تا حداقل جنازه فرزندم را تحویل بگیریم. اما فعلا به دلیل شیوع کرونا خودمان نیز نمی‌توانیم به اقلیم برویم و مساله را پیگیری کنیم». وی گفت «البته قبلا یک بار به مقر پ.ک.ک/پژاک رفتم و حتی واحد مربوطه اعتراف کرده که بنیامین در آن واحد است. اما از ایجاد ارتباط بین من و پسرم خودداری نموده و خیلی راحت مرا تنها گذاشتند و رفتند».

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران همچنین با استناد به منابع خبری پ.ک.ک، خبری منتشر کرد که اعضای پژاک و پ.ک.ک بر اثر ابتلا به کرونا در کوهستان فوت کرده‌اند. اما پژاک علت مرگ آنها را «مصاف با شرایط دشوار طبیعی در مناطق عملیاتی و بر اثر سرما و کولاک» عنوان کرده بود. یکی از این نیروها ایرانی بود. اکنون نیز مشخص نیست واقعا دلیل مرگ این جوانان و نوجوانان چیست؟ بهمن یا کرونا؟ حمله ترکیه یا تسویه حساب درونی با نیروهای ایرانی؟ پژاک باید هرچه سریعتر و شفاف پاسخ بدهد.

در هر صورت لازم است کمک‌های بهداشتی و درمانی به سرعت در اختیار اعضای پژاک قرار بگیرد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیشنهاد می‌دهد که پ.ک.ک/ پژاک در اقدامی داوطلبانه، نیروهای خود را سریعا تحویل سازمان ملل دهند تا با این اقدام، از مرگ وسیع جوانان و کودکان حاضر در مقرات پ‌ک‌ک‌ و پژاک پیشگیری شود. زیرا این گروه در کوهستان، هیچ امکانات درمانی ندارد و اعضای جدید پ.ک.ک/ پژاک نیز می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند یا اعضای قدیمی نیز بر اثر ریزش غار مصدوم شده باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین