۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پژاک فرزند نامشروع آمریکا در منطقه

  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۱۵۰ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، بیش از یک دهه از زمانی که ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم، ارتش خود را در خاورمیانه آزاد کرد، کشورهای منطقه تنها شاهد گسترش تروریسم بوده اند.

حمایت آمریکا از گروه های تروریستی مانند پژاک با رصد فعالیت این گروه ها به راحتی قابل اثبات است. ایالات متحده اهداف مشترک بسیاری با این گروه های تروریستی از جمله رویارویی با ایران دارد. پژاک یک تروریست خوب دیگر از دیدگاه ایالات متحده است.

پژاک در سال ۲۰۰۴، یک سال پس از حمله آمریکا به عراق، به وجود آمد. و از آن زمان تاکنون زیر نظر نیروهای آمریکایی رشد کرده است. گزارش های متعددی حاکی از ادامه روابط بین ایالات متحده و پژاک است. پژاک از پیشرفته ترین فناوری های نظامی و ارتباطی برخوردار است که توسط سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در اختیار آنها قرار می گیرد.

بهروز طهماسبی، یکی از اعضای ارشد سابق پ‌ک‌ک و سپس پژاک می‌گوید: «تشکیل پژاک در داخل پ‌ک‌ک به زمان ورود آمریکا به خاورمیانه برمی‌گردد. این در مورد توافق سیاسی بین پ ک ک و ایالات متحده بود. هنگامی که شبه نظامیان پ ک ک در سال ۱۹۹۹ از جنگ کنار رفتند و عبدالله اوجالان نیز دستگیر شد، نتوانستند با آمریکا مقابله کنند و اسلحه به دست بگیرند. از این رو پ‌ک‌ک برای کاهش فشار آمریکا با تشکیل پژاک که هدف آن مبارزه با ایران بود، به واشنگتن چراغ سبز نشان داد.

عثمان اوجالان یکی از رهبران سابق پ‌ک‌ک می‌گوید: پ‌ک‌ک قصد داشت از طریق تأسیس پژاک با حمایت آمریکا به ایران نفوذ کند. به عبارت دیگر، پژاک با هدف دخالت در امور ایران ایجاد شد. رهبر سابق گروهک تروریستی نیز معتقد است: «آمریکا از تأسیس پژاک خوشحال شد. از گروه شبه نظامی حمایت کامل کرد و از اقدام دولت کردستان عراق علیه آنها جلوگیری کرد. به پ‌ک‌ک و پژاک اجازه داد تا آزادانه در کوه‌های قندیل نزدیک مرز ایران و ترکیه فعالیت کنند.

رابرت بائر، یکی از ماموران سابق سیا که سال ها در شمال عراق کار می کرد و دارای روابط قوی با صحنه سیاسی کردستان بود، به اشپیگل گفت: “من درک می کنم که ایالات متحده اطلاعاتی را در اختیار پژاک قرار می دهد تا آنها بهتر بتوانند در هر شرایطی از خود محافظت کنند. درگیری با ایرانی ها این اطلاعات حفاظتی نیرو از طریق نیروهای دلتا به آنها داده می شود.»

پژاک تروریستی به عنوان فرزند نامشروع حضور آمریکا در منطقه همواره از حمایت های استراتژیک سیاسی، مالی و نظامی آمریکا و متحدانش و همچنین سرویس های اطلاعاتی آن کشورها بهره مند بوده است. علیرغم این واقعیت، روابط آمریکا و پژاک همواره پنهان، غیررسمی و حتی تکذیب شده است. مهمترین دلایل تلاش آمریکا برای پنهان کردن روابط خود با پژاک عبارتند از: تجربیات قبلی مردم ایران در طرد گروه های وابسته به آمریکا، روابط پژاک با پ.ک.ک که دشمن دولت ترکیه به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه است. و ماهیت خشونت‌آمیز، تروریستی و تجزیه‌طلبانه فعالیت‌های پژاک که می‌تواند باعث افزایش تنفر عمومی علیه ایالات متحده شود.

اسناد انحصاری در سال‌های اخیر یافت می‌شود که هیچ شکی در وجود روابط آمریکا و پژاک باقی نمی‌گذارد. از جمله این اسناد، ویکی لیکس برخی از اسناد دیپلماتیک سفارت آمریکا در ترکیه و عراق را فاش کرده است که حاوی نکات جالبی در مورد ارتباط آمریکا و پژاک است.

یکی از مهمترین این اسناد، گزارشی از ملاقات مایر داگان (رئیس سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل) و نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه در دولت بوش است. بر اساس این گزارش، داگان درگیری های قومیتی و تحرکات تجزیه طلبانه را راهی برای مقابله با ایران پیشنهاد کرده بود. وی در آن دیدار تاکید ویژه ای بر گروه های جدایی طلب کرد داشته است. تنها گروه تجزیه طلب فعال در ایران پژاک است. و داگان تاکید کرد که گروه های مذکور برای انجام فعالیت های تروریستی آماده هستند.

گزارش محرمانه سفارت آمریکا در ترکیه یکی دیگر از اسناد فاش شده است. این گزارش درباره دیدار یک ژنرال عالی رتبه آمریکایی با یک ژنرال ترک است. ژنرال ترک به همتای آمریکایی خود یادآوری می‌کند که نیروهایش موفق شده‌اند از یکی از اردوگاه‌های پژاک و پ‌ک‌ک در کوه‌های قندیل فیلم بگیرند که تعدادی از سربازان آمریکایی در حال تحویل دادن غذا و مهمات به تروریست‌ها هستند.

گزارش دیگر مربوط به سفارت آمریکا در عراق است. در این گزارش آمده است که در دیدار نمایندگان سفارت آمریکا با دولت کردستان عراق، زمانی که از نماینده کرد خواسته می‌شود فعالیت‌های پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان را متوقف کند، از استاندارد دوگانه آمریکا انتقاد کرده و حمایت‌های آمریکا را یادآوری می‌کند. پژاک و سازمان مجاهدین خلق در عراق.

کابل دیگر گزارشی از دیدار یک فرمانده کرد با مقامات نظامی آمریکا در عراق است. فرمانده کرد بار دیگر بر تلاش آمریکا برای ناامن کردن مرزهای ایران از طریق کمک به پژاک تاکید و آمادگی خود را برای کمک به آمریکا برای رسیدن به این هدف اعلام کرد.

علیرغم اینکه آمریکا از زمان تاسیس تا کنون از پژاک حمایت کرده است، پژاک همچنان در فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا باقی مانده است. آمریکا با شناسایی پژاک به عنوان یک سازمان تروریستی، خود را از هرگونه انتقاد اخلاقی مصون می دارد. ویلیام بیمن، نویسنده مردم‌شناس و کارشناس خاورمیانه، معتقد است این واقعیت که پژاک در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، مانع از کمک مالی آمریکا به این گروه نشده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *