۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پژاک اعتراف، اما سوئد انکار می‌کند

  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۴۶۲ بازدید
  • ۰

در قوانین ملی همه کشورها و همچنین در قوانین بین‌المللی اگر گروه یا سازمانی با اقدامات مسلحانه غیرنظامیان را هدف قرار دهد و به قتل برساند گروه یا سازمانی تروریست است. چنین گروهی نباید مورد حمایت هیچ کشوری قرار گیرد و همچنین نباید در هیچ کشوری حق فعالیت مسلحانه یا غیرمسلحانه – مثلا مالی یا تبلیغاتی – داشته باشد.

خبرگزاری فرات وابسته به گروه تروریستی (پ.ک.ک) طی خبری اعلام کرد “کنفرانس مشاوره ملی ویژه فعالیت‌های پژاک” روز ۲۹ فوریه در شهر استکهلم سوئد برگزار شد. در بخشی از این خبر آمده است «سیامند معینی ریاست مشترک پژاک، چندین نهاد و سازمان روژهلات کوردستان، شخصیت‌های سیاسی و آکادمیک کنفرانس حضور بهم رساندند.»

«سپس اهون چیاکو عضو شورای اجرایی جامعه آزاد و دمکراتیک روژهلات کوردستان (کودار)» نیز سخنرانی کرد. همچنین خبر می‌گوید «سیامند معینی در بخش پایانی کنفرانس طی سخنانی ضمن قدردانی از شرکت کنندگان خاطرنشان کرد که دیدگاه‌های طرح شده را به مجلس حزب پژاک ارائه خواهد کرد».

حال بایستی پرسید:

– آیا پژاک تاکنون غیرنظامیان را هدف قرار داده است؟ بله. کافیست سفیر سوئد برای اطمینان از موضوع به خانواده قربانیان پژاک – از دانشجو تا کارگر و روحانی و کودک – در استان ‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام مراجعه کند و از نزدیک ببیند پژاک چند صد غیرنظامی ایرانی را به خاطر مقاومت در برابر اخاذی، ربودن… به قتل رسانده است.

– کودار، سازمان چتری و پوششی پژاک است. مسئولان کودار همان مسئولان پژاک هستند. از جمله اهون چیاکو. قبل از تاسیس کودار این افراد به عنوان پژاک فعالیت می‌کردند. تغییر نام الزاما ماهیت را تغییر نمی‌دهد.

-سیامند معینی به صراحت اعلام کرده دیدگاه‌ها را به مجلس پژاک ارائه خواهد کرد. سوئد بایداز خود بپرسد مجلس پژاک در کجا مستقر است؟ خود دولت سوئد به خوبی آگاه است که در کوه‌های قندیل و در مقرهای پ.ک.ک مستقر است. پ.ک.ک نیز در فهرست تروریستی کشورهای اروپایی از جمله سوئد قرار دارد و در دهه هشتاد میلادی خود سوئد به صورت رسمی پ.ک.ک را قاتل اولاف پالمه نخست وزیر خود اعلام کرد.

با این توصیف، چرا سوئد به چنین گروهی مسلح اجازه می‌دهد در خاک آن کنفرانس برگزار کند؟ رئیس آن شخصا در کنفرانس حاضر می‌شود و حتی اعتراف می کند نتایج  این کنفرانس را به مجلس پژاک خواهد برد. همچنین، در عنوان اصلی کنفرانس کلمه “فعالیت” نشان می‌دهد پژاک در سوئد فعالیت می‌کند.

سوئد بایستی به افکار عمومی کرد و به ویژه خانواده های قربانیان غیرنظامی حملات پژاک پاسخ دهد. از وزارت خارجه ایران نیز انتظار وجود دارد این نوع اقدامات را به اطلاع دولت سوئد برساند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *